توقف به روزرسانی سامانه مسدودسازی سیم‌کارت‌های تبلیغاتی
توقف به روزرسانی سامانه مسدودسازی سیم‌کارت‌های تبلیغاتی

آی‌سی‌تی نیوز – روند مسدودسازی سیمکارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی که قرار بود از طریق یک سامانه آنلاین در دسترس مردم قرار بگیرد، حدود چهار ماه است که دیگر به‌روز نمی‌شود. به گزارش ایرنا، چند سال است که همراه با توسعه هوش مصنوعی و افزایش اهمیت «داده‌ها» برای تبلیغات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به سیمکارت‌های افراد به […]

آی‌سی‌تی نیوز – روند مسدودسازی سیمکارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی که قرار بود از طریق یک سامانه آنلاین در دسترس مردم قرار بگیرد، حدود چهار ماه است که دیگر به‌روز نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، چند سال است که همراه با توسعه هوش مصنوعی و افزایش اهمیت «داده‌ها» برای تبلیغات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به سیمکارت‌های افراد به طرز آزاردهنده‌ای افزایش پیدا کرده‌اند. کافیست در سایتی ثبت‌نام کرده و محصول یا خدمتی را جستجو کنی، پس از آن است که پیامک‌های تبلغاتی با موضاعات مختلف به سیمکارت شما ارسال می‌شود.

حدود پنج سال قبل، وزارت ارتباطات برای برخورد به این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم برنامه‌ای را تدوین کرد که به واسطه آن سیمکارت‌هایی که در روز از یک تعداد مشخصی، بیشتر پیامک ارسال می‌کردند به دلیل ارسال پیامک از سیمکارت شخصی، مسدود می‌شدند.

فرآیند کار به این شکل بود که مخاطبان پس از دریافت پیامک‌های مزاحم، شماره موردنظر را در سامانه ۱۹۵ ثبت می‌کردند تا کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و همینطور اپراتورها آن‌ها را رصد و پیگیری کنند.

ساز وکاری که تدارک دیده شد، پس از مدتی توانست تاثیر خود را با کاهش دریافت پیامک‌های مزاحم نشان دهد. سیم‌کارت‌هایی که به این واسطه مسدود شدند از حدود ۵۰ هزار سیم‌کارت در ابتدای راه اکنون به بیش از ۳۵۸ هزار سیمکارت رسیده است.

تقریبا از پایان دی ۱۴۰۰، این داشبورد عمومی و آنلاین که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات قرار دارد به روز نمی‌شود و عدد سیم‌کارت‌های مسدود شده به دلیل ارسال پیامک انبوه حدود چهار ماه است که روی ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ ثابت مانده و پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای دلایل این امر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نتیجه نرسیده است.

بر اساس مقررات مربوط به مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هیچ مشترکی اجازه ندارد پیامک انبوه ارسال کند، مگر این که مشترک این اجازه را داده باشد.

شورای عالی فضای مجازی در مصوبه شماره ۲۱ خود، پیامک انبوه را پیامکی تعریف می‌کند که بدون درخواست و بدون دریافت هزینه برای مشترکان ارسال می‌شود. سازمان تنظیم مقررات برای شناسایی این شماره‌ها، معیارهای مخصوصی دارد و هر چند مدت یکبار این معیارها را تغییر می‌دهد تا کسی نتواند از آن تخطی کند.

سازوکاری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای این کار درنظر گرفته است، باعث می‌شود سیمکارت‌های شخصی که اقدام به ارسال پیامک انبوه کرده و به این واسطه برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند، ظرف مدت ۲۴ ساعت مسدود شوند.

جهت عدم دریافت پیام‌های تبلیغاتی، کاربران باید شماره موردنظر را از طریق شماره‌گیری *۸۰۰#، *۱۹۵# یا ثبت در سامانه ۱۹۵، به سازمان تنظیم مقررات اعلام کنند تا پس از بررسی توسط اپراتورها و رگولاتوری فرآیند قطع و مسدودسازی در کوتاه‌ترین زمان طی شود.