ضرورت جدایی سازمان فضایی از وزارت ارتباطات
ضرورت جدایی سازمان فضایی از وزارت ارتباطات
آی سی تی نیوز -یک فعال در عرصه فناوری فضایی به ضرورت ارتقا جایگاه سازمان فضایی زیر نظر رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: این موضوع یک ضرورت ملی و مطالبه عمومی است.

محمدحسین ذوالفقار* دریادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به ضرورت ارتقا جایگاه سازمان فضایی زیر نظر ریاست محترم جمهور تاکید کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«آنچه که مسلم است ساختار فضایی کشور در دولت های پیشین باکش و قوس های فراوانی مواجه بوده است که منتج به ابزار سیاسی در دست حکمرانان پیشین گردیده و از منظر فنی و اقتصادی جایگاهی نداشته است فلذا تثبیت جایگاه سازمان فضایی و قانونمند شدن این ساختار حیاتی در کشور یک ضرورت ملی محسوب می شود.

با استقرار دولت جدید و توجه ویژه به صنعت فضایی انتظار می‌رود در کمترین زمان ممکن این مطالبه تحقق عملی یابد. در ادوار گذشته با انحلال سازمان فضایی و جدایی این ساختار از نهاد ریاست جمهوری عملا فعالیت های این مجموعه منسجم محدود شده و با جزیره ای شدن این مجموعه شاهد توقف و کند شدن سرعت پیشرفت های فضایی در کشورمان بوده ایم که از آن به عنوان خلع سلاح فضایی یاد می شود.

این کندی موجبات پیشرفت کشورهای همسایه و ورود آنان به این صنعت آینده ساز گردید. با پیشرفت های چشمگیر و ورود بخش خصوصی در این فناوری چالش آتی دنیا در حوزه تکنولوژی های نوین کسب دانش فضا خواهد بود.

شکل گیری اینترنت ماهواره ای و توسعه کاربرد های سنجشی ماهواره های فضایی در حوزه کشاورزی، حمل ونقل، نقشه برداری و محیط زیست زمینه تجاری سازی این فناوری و نقش کلیدی بشر در ورود به بعد چهارم تکنولوژی یعنی اینترنت متصل و سامانه های خودران را فراهم آورده است. فلذا باتوجه به نقش کلیدی این فناوری در توسعه کشور، شکل گیری یک معاونت مستقل ذیل نظر ریاست جمهور یک ضرورت ملی محسوب می شود که می‌بایست این ضرورت مورد مطالبه عمومی قرار گرفته و احزاب و تشکل های دانشجویی به آن بپردازند.

عملکرد جزیره ای در ساختار های موازی علاوه بر اتلاف هزینه و زمان موجبات کندی پیشرفت ها در این حوزه شده و نگاه به این صنعت را متناسب با ساختارهای غیر تخصصی آن منتج می شود.

شکل گیری سازمان فضایی ذیل نظر ریاست جمهوری می تواند حمایت از بخش خصوصی را نیز منسجم کرده و زمینه تشکیل صندوق ریسک پذیر فضایی را با موضوعات ملی فراهم می آورد.

اقتدار آفرینی و توسعه اقتصادی با ارزش افزوده بالا از مولفه های اصلی تثبیت فناوری فضایی محسوب می شود.

از این رو با تشکیل یک ساختار قدرتمند منسجم شاهد شتابدهی در این صنعت خواهیم بود که بزرگترین دستاورد آن حرکت به سوی شکل گیری ایران قوی در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی خواهد بود که جایگاه کشور را در نظم نوین جهانی به گونه ای متفاوت تثبیت می کند».

*مدیرعامل یک شرکت فناور و فعال در عرصه فناوری فضایی