ردیابی غیرقانونی گوگل از لوکیشن کاربران
ردیابی غیرقانونی گوگل از لوکیشن کاربران
آی سی تی نیوز - گوگل باید ۳۹۱.۵ میلیون دلار غرامت برای تسویه اتهاماتی از سوی ۴۰ ایالت آمریکا بپردازد. شرکت آمریکایی مذکور به طور غیرقانون موقعیت مکانی کاربران را ردیابی کرده است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، تحقیق و تسویه در این باره به رهبری دفاتر دادستانی ایالت های اورگان و نبراسکا انجام شده و حاکی از ادامه دردسرهای حقوقی فزاینده برای این شرکت از سوی دادستان های ایالتی است که به طور تهاجمی عملکرد ردیابی کاربران آن را طی ماه های اخیر هدف گرفته اند.

به گفته دفتر دادستانی ایالت آیوا، گوگل علاوه بر پرداخت غرامت باید شفافیت بیشتری درباره ردیابی موقعیت مکانی داشته باشد و در یک صفحه مخصوص اطلاعاتی دقیق درباره داده های مذکور برای کاربران فراهم کند.

تام میلر دادستان ارشد ایالت آیوا در بیانیه ای نوشت: هنگامیکه مصرف کنندگان نمی خواهند داده های موقعیت مکانی شان در دستگاه ها را به اشتراک بگذارند، باید بتوانند به شرکت اعتماد کنند که از این پس فعالیت های آنان را ردیابی نمی کند. این فرایند تسویه به طور شفاف نشان می دهد شرکت ها باید در خصوص ردیابی کاربران شفاف باشند و از قوانین حریم خصوصی فدرال و ایالتی پیروی کنند.

جو کاستاندا سخنگوی گوگل در این باره می گوید: ما طی سال های اخیر به طور مداوم سیستم هایمان را ارتقا دادیم و این تحقیق را که براساس سیاست های قدیمی بود نیز تسویه کردیم. این سیاست ها سال ها قبل تغییر کرده اند.

گوگل در یک پست وبلاگی اعلام کرد طی ماه های آینده آپدیت هایی فراهم می کند تا کنترل و شفافیت بیشتری درباره داده های موقعیت مکانی کاربران فراهم شود.

آپدیت های مذکور شامل تسهیل حذف داده های موقعیت مکانی است. کاربران جدید به قابلیت های حذف خودکار دسترسی خواهند داشت که به آنها اجازه می دهد به گوگل دستور دهند اطلاعات خاصی که تمایلی ندارند را پاک کند.

تحقیق دادستان های کل ایالت ها در سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از انتشار گزارشی آغاز شد که طبق آن گوگل داده های موقعیت مکانی کاربران را در مواردی که رضایت نداشتند، جمع آوری کرده بود.

تحقیق نشان داد گوگل درباره شیوه عملکرد داده های موقعیت مکانی از سال ۲۰۱۴ میلادی کاربران را گمراه کرده است. چنین اقدامی نقض قانون حمایت از مصرف کننده ایالتی است.

ایالت آریزونا نیز در شکایت مشابهی را از گوگل ثبت کرده بود ودر اکتبر ۲۰۲۲ میلادی ۸۵ میلیون غرامت برای تسویه آن دریافت کرد.

ایالت های تگزاس، ایندیانا، واشنگتن و کلمبیا در ژانویه سال جاری میلادی به دلیل عملکردهای فریبکارانه ردیابی موقعیت مکانی کاربران که حریم خصوصی آنها را نقض می کند، از گوگل شکایت کردند.