حراج بی‌اخلاقی در سایت آپارات
حراج بی‌اخلاقی در سایت آپارات
رضا حسینی - اگر جزو کاربران فعال اینترنت باشید حتما با وبسایت آپارات که در حال حاضر می‌توان آن را یک پلتفرم مجازی ایرانی لقب داد، آشنایی دارید.

آپارات در ابتدای امر با الهام از یوتیوب طراحی و ساخته شد و هدف از تاسیس آن به اشتراک گذاشتن ویدئو در فضای مجازی بود. به این معنی که کاربران ایرانی شبکه جهانی اینترنت از این امکان برخوردار شدند که ویدئو‌های خود را بدون پرداخت هزینه و تنها با ثبت‌نام در آپارات روی این پلتفرم آنلاین بارگذاری کنند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

به تدریج و در طول زمان آپارات امکانات جدیدی را به لیست خدمات خود افزود که یکی از آن‌ها امکان پخش زنده بود. با مراجعه به بخش «پخش زنده» در پلتفرم آپارات می‌توان دسته‌های مختلفی را مشاهده کرد که یکی از آن‌ها «گیم» است. بخش گیم (از زیربخش‌های پخش زنده یا برخط) و محتوای آن در آپارات شباهت فراوانی به خدمات پلتفرم آمریکایی «توئیچ» دارد و با الگوبرداری از آن طراحی و تاسیس شده است.

اما آیا مدیران آپارات این پخش از پلتفرم مجازی خود را مانند مدیران پلتفرم مشابه توئیچ (Twitch) نظارت، مدیریت و اداره می‌کنند؟ پاسخ این پرسش خیر است و در ادامه دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

فضای آلوده دومین سرگرمی محبوب ۱۰ساله‌ها

بازی‌های کامپیوتری در حال حاضر به عنوان دومین سرگرمی محبوب گروه سنی ۱۰تا ۲۵سال و چهارمین سرگرمی مورد علاقه گروه سنی ۲۶تا ۴۱سال در جهان شناخته می‌شود. این امر نشان از آن دارد که انجام بازی‌های کامپیوتری در بین نسل جوان از هواداران فراوانی برخوردار است و این موضوع تنها به جغرافیای خاصی در جهان محدود نمی‌شود.

ظهور استریمر‌ها

سال۲۰۱۱ میلادی نقطه عطفی برای صنعت بازی‌های کامپیوتری بود. در این سال پلتفرم اینترنتی جدیدی به نام توئیچ ظهور کرد که به استریم زنده بازی‌های کامپیوتری اختصاص داشت. از طریق توئیچ کاربران این امکان را یافتند که مراحل پیشرفت خود در بازی‌های کامپیوتری را به صورت زنده با دیگران به اشتراک بگذارند یا به اصطلاح این فرآیند را استریم کنند.

به تدریج قشر جدیدی از علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری به نام «استریمر» ظهور کردند که مانند ورزشکاران، هنرمندان، خواننده‌ها، مدل‌ها و به طور کل سلبریتی‌ها طرفداران خاص خود را داشتند و پلتفرم توئیچ را به عنوان خانه اصلی برگزیدند.

استریمر‌های محبوب توئیچ معمولا گیمر‌های حرفه‌ای بودند که از سخت‌افزار‌های قدرتمند برای اجرای بازی‌های کامپیوتری بهره می‌گرفتند و تبحر و مهارت‌شان در عبور از مراحل این بازی‌ها بیش از دیگران بود. رفته‌رفته افراد دیگری هم به توئیچ آمدند و به کاربران مشهور، محبوب و پرمخاطب آن تبدیل شدند.

این افراد از طریق پلتفرم مجازی پربیننده و نوظهور ایجادشده به صورت زنده در مورد مسائل مختلف با دیگران صحبت می‌کردند یا هنر خود (اغلب نقاشی اعم از نقاشی روی کاغذ یا سطوح مختلفی نظیر سنگ و چوب و حتی بدن و صورت خود) را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند.

ایجاد قوانین برای یک جامعه جدید برخط

با افزایش تعداد کاربران توئیچ و بالارفتن میزان مخاطبان و بینندگان آن، اثرگذاری اجتماعی این پلتفرم نمود بیشتری یافت و چالش‌های اساسی مدیران آن نیز آغاز شد. در توئیچ گاه افراد بسیار پرمخاطبی حضور داشتند که آزادانه گفتار، رفتار، افکار و فعالیت‌های ناپسندی را ترویج می‌کردند و خواسته یا ناخواسته موجب آسیب به دیگران می‌شدند. از همین رو مدیران توئیچ قوانین حضور و ادامه فعالیت در این پلتفرم مجازی را به‌روزرسانی کردند تا بتوانند با چنین افرادی مقابله کنند. آن‌ها برخلاف مدیران آپارات تنها به وضع این قوانین بسنده نکردند، بلکه به نظارت و اجرای مو به موی آن‌ها پرداختند.

کودک و نوجوان، مخاطب جدی آپارات گیم

در حال حاضر به طور متوسط حدود ۹۰ درصد کانال‌های پخش زنده در آپارات به دسته گیم تعلق دارد. طی سال گذشته بیشترین تعداد کانال‌هایی که در بازه زمانی یک ساعته در طول ۲۴ساعت به‌طور همزمان به استریم زنده بازی‌های کامپیوتری پرداخته‌اند ۹۹ کانال بوده است. پس از آن کانال‌های مذهبی با تعداد ۱۶مورد و کانال‌های ورزشی با ۹مورد در جایگاه بعدی قرار داشته‌اند. حداکثر تعداد کانال‌های پخش زنده با موضوعات هنری، اقتصادی، آموزشی، تفریحی، خبری، سلامت و علم و تکنولوژی در همان بازه زمانی که اقدام به پخش زنده محتوا می‌کرده‌اند نیز کمتر از انگشتان یک دست بوده است.

در آپارات پربیننده‌ترین ساعت برای تماشای پخش زنده بازی در طول شبانه‌روز بازه زمانی یک تا ۸بعدازظهر است. این امر نشان از آن دارد که اکثر بینندگان بخش گیم را نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند. یعنی کسانی که در این بازه زمانی مشغول کار و فعالیت در خارج از منزل نیستند. بازه زمانی ۸ شب تا ۲بامداد پربیننده‌ترین بازه زمانی برای تماشای کانال‌های ورزشی آپارات است و کانال‌های خبری این پلتفرم نیز در بازه زمانی ۹ تا ۱۳ بیشترین بیننده را دارند. کانال‌های خبری آپارات برخلاف سایر کانال‌های این پلتفرم تنها در بازه زمانی یادشده فعالیت داشته و در دیگر زمان‌های روز بیننده یا فعالیتی ندارند.

بیشترین آمار مراجعه متعلق به بازی است

در سال گذشته حداکثر تعداد بازدیدکننده آنلاین از کانال‌های ورزشی آپارات در بازه زمانی یادشده (پربیننده‌ترین ساعات روز) رقم ۱۶۰هزار و ۱۵بازدیدکننده بوده است. این رقم در مورد بینندگان کانال‌های گیم به ۵۰۴۹ بازدیدکننده و در رابطه با بینندگان کانال‌های خبری آپارات به ۶۰۰۰ بازدیدکننده می‌رسد. سایر کانال‌های آپارات با موضوعات مختلف نیز در طول روز بازدیدکنندگانی دارند که به ندرت تعداد آن‌ها به رقم ۱۰۰۰ می‌رسد و اغلب از یک عدد سه‌رقمی کمتر از ۵۰۰ فراتر نمی‌رود.

قدرت بازدارندگی ناچیز

همچنان که مرور شد، آمار و ارقام نشان از آن دارد که دسته گیم از پخش زنده آپارات فعال‌ترین و پرتعدادترین کانال‌های پخش زنده را به خود اختصاص داده و به‌طور نسبی از بیشترین طرفدار برخوردار است. طرفداران و بینندگانی که اکثر آن‌ها را نوجوانان تشکیل می‌دهند. با این‌حال به‌طور معمول محتوایی که توسط گردانندگان این کانال‌ها در اختیار بینندگان نوجوان قرار می‌گیرد در بسیاری موارد مطلقا مناسب سن و سال آن‌ها نیست ضمن این‌که در نگاه فرهنگی و دینی ایرانیان کاملا ضداخلاقی تلقی می‌شوند.

بازی‌های ممنوعه در دسترس کودکان

به عنوان نمونه در برخی کانال‌های گیم آپارات شاهد استریم بازی Mortal Kombat ۱۱ توسط نوجوانان کم سن و سال هستیم که کاملا آزادانه و بدون هیچ محدودیتی در معرض دید بینندگانی با همان سن و سال و حتی شاید کمتر قرار می‌گیرد. بازی کامپیوتری مذکور توسط نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA) نامناسب تشخیص داده شده و به علت برخورداری از خشونت بسیار بالا (قطع اعضای بدن و مبارزات خونین) نه‌تن‌ها در ایران که در کشور‌های دیگر نظیر ژاپن، اوکراین، اندونزی و چین نیز ممنوع است. البته استریم و پخش ویدئو‌های نامناسب در آپارات تنها به این بازی محدود نیست و عناوین متنوع و زیادی را در بر می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به Red Dead Redemption ۲ اشاره کرد.

در این بازی کامپیوتری مواردی نظیر خشونت کلامی و فیزیکی قابل‌توجه، صحنه‌های بی‌پروای جنسی و قمار وجود دارد و به همین دلیل علاوه بر ایران در کشور‌های دیگری نظیر اردن و امارات عربی متحده نیز ممنوع اعلام شده است. برخی کشور‌ها مانند بلژیک هم تنها دسترسی به بخش قمار این بازی را برای گیمر‌ها مسدود کرده‌اند. بلژیک قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در رابطه با ترویج قمار در بازی‌های کامپیوتری دارد و در زمینه مبارزه با این معضل نوظهور جزو کشور‌های پیشرو و پیشتاز جهان است.

پلتفرمی که همه چیز را می‌فروشد

گردانندگان پلتفرم آپارات می‌توانند برای جلوگیری از پخش چنین بازی‌ها و صحنه‌هایی توسط استریمر‌های کم‌سن وسال، از فیلتر‌های بازدارنده استفاده کنند. در پلتفرم ایرانی دیوار وجود چنین فیلتر‌هایی قابل مشاهده است و کاربران قادر نیستند برخی اجناس ممنوع را برای فروش در اختیار دیگران قرار دهند.

در پلتفرم‌های مشابه داخلی هم این نظارت به‌صورت جدی وجود دارد. همچنین در پلتفرم غیرایرانی توئیچ که در متن پیش رو بسیار به نام آن اشاره شده نیز فیلتر‌های بازدارنده فراوانی مشاهده می‌شود. به عنوان مثال اگر کاربران اقدام به پخش محتوایی کنند که حق کپی‌رایت را نقض نماید، این محتوا پس از مدت کوتاهی به صورت خودکار توسط توئیچ شناسایی شده و حذف خواهد گردید.

جامعه مجازی رسمی، آزاد در بی‌اخلاقی!

از دیگر نکات قابل تاملی که در بخش گیم آپارات مشاهده می‌شود استفاده فراوان و بیش از اندازه استریمر‌های نوجوان از الفاظ نامناسب و کلمات رکیک است. به بیان ساده‌تر در این پلتفرم آنلاین رسما و عملا شاهد فحاشی رکیک گیمر‌های کم سن و سال در برابر چشمان مخاطبانی در همان رده سنی هستیم و هیچ برخوردی توسط مدیران آپارات با این معضل صورت نمی‌گیرد.

با توجه به این‌که تمام کانال‌های پخش زنده از قابلیت گفتگو برخوردارند، مخاطبان می‌توانند به صورت زنده و همزمان از طریق متن با صاحب کانال و با یکدیگر در ارتباط باشند.

در چنین مواردی معمولا مخاطبان خام و تاثیرپذیر نیز برای عقب‌نماندن از قافله از همان الفاظ زشت استفاده می‌کنند و گاه زنجیره‌ای طولانی از فحش‌های رکیک در بخش گفت‌وگوی پخش زنده شکل می‌گیرد. البته همیشه این کلمات از دهان خود استریمر‌های نوجوان بیرون نمی‌آید و گاه در کلیپ‌ها و ویدئو‌هایی وجود دارد که توسط آن‌ها برای بینندگان پخش می‌شود.

در واقع یکی از معضلات بخش گیم آپارات این است که در پاره‌ای اوقات برای مقاصدی غیر از پخش بازی‌های کامپیوتری (مقصود اصلی این پلتفرم) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صاحبان کانال‌های گیم گاه در پخش زنده خود به جای انجام بازی‌های کامپیوتری اقدام به پخش ویدئو‌هایی با محتوای نامناسب (حاوی خشونت، صحنه‌ها و رفتار‌های غیراخلاقی، کلمات ناپسند و صحنه‌های خارج از عرف) می‌کنند یا مراسم شخصی نظیر جشن تولد را به صورت زنده برای عموم برگزار می‌نمایند.

حتی در مواردی بیش از یک نفر در پخش زنده مقابل دوربین حضور دارد و هنگام تعامل با مخاطب شاهد گفتار و رفتار زننده آن‌ها با یکدیگر هستیم. کسی هم نیست که برای انجام چنین کار‌ها و رفتاری به آن‌ها تذکر دهد یا دلیل آن را جویا شود. در نبود نظارت مناسب حتی قضیه از شوخی‌های رکیک کلامی هم فراتر رفته و کار به تبلیغ بی‌ضابطه کالا‌های مختلف و ترویج رسمی قمار و شرط‌بندی رسیده است.

تبلیغ قمار و قمارخانه

در استریم‌های زنده بخش گیم آپارات گاه به جای پخش زنده بازی‌های کامپیوتری شاهد تبلیغ رسمی قمارخانه‌های مجازی و وبسایت‌های شرط‌بندی هستیم. عده‌ای از مبلغان این وبسایت‌ها خود جزو گردانندگان آن‌ها به شمار می‌روند یا در این فرآیند زیانبار عایدی مالی قابل توجهی دارند. این افراد برای جلب نظر مخاطبان و افزایش جذابیت کانال‌های خود گاه جوایزی را برای بینندگان در نظر می‌گیرند یا اقدام به برگزاری چالش‌های نامتعارف و هیجان‌انگیز می‌کنند.

تشویق به برهنگی کودکان و نوجوانان ایرانی

بسیاری از چالش‌ها پوچ و خالی از مفاهیم اخلاقی است و در مواردی کار به تشویق مخاطب برای عریان‌شدن یا آزار دیگران می‌رسد. این چالش‌ها شاید افراد باتجربه را وسوسه نکند و آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار ندهد، اما قطعا برای نوجوانان خام و طالب شور و هیجان جذاب و وسوسه‌کننده خواهد بود.

افراد فرصت‌طلبی که به عنوان تولیدکننده محتوا یا دارندگان کلید عبور از یک مرحله سخت، در بخش گیم پلتفرم آپارات حضور دارند و در قامت استریمر با ترفند‌های مختلف به جذب مخاطب می‌پردازند، بدون هیچ نظارتی روز به روز بر تعداد مخاطبان خود می‌افزایند و اقدام به کسب درآمد می‌نمایند.

آن‌ها صرفا به پول درآوردن بسنده نمی‌کنند و در بسیاری موارد به تبعیت از یک بازی غیراخلاقی از مخاطب می‌خواهند برای به دست آوردن کلید عبور از مرحله سخت بازی یا دریافت راهنمایی و اطلاعات لباس‌های خود را یک به یک از تن بیرون درآورد تا مرحله برهنگی کامل؛ فاجعه‌ای اخلاقی که جز ولنگاری اجتماعی در آینده نتیجه‌ای ندارد.

در برابر بی‌اخلاقی‌هایی، چون ارتباط جمعی برای حضور در یک بازی با موضوع یا با تصاویر غیر اخلاقی، کلاهبرداری اقتصادی دیگر اتفاقی عادی تلقی می‌شود! در موارد فراوانی مشاهده شده که چنین افرادی تنها مدت کوتاهی پس از رسیدن به شهرت در میان کاربران اینترنت، با اعلام شماره حساب بانکی، به بهانه‌های مختلف همچون آموزش و مطالب ترویجی و ارائه کلید عبور از مرحله از طرفداران خود طلب پول کرده‌اند.

به عنوان مثال، چندی پیش یکی از کاربران زن شبکه‌های اجتماعی که با ساختن ویدئو‌های طنز و پخش گسترده آن‌ها در اینترنت شهرتی به هم زده بود، اقدام به اعلام شماره حساب بانکی خود نمود و به بهانه خرید گوشی هوشمند از مخاطبانش طلب وجه نقد کرد. او پس از دریافت وجه مورد نظر به تحقیر طرفداران خود پرداخت و آن‌ها را احمق خطاب نمود.

در چنین موقعیت‌هایی تنها فردی که به تحقیر مخاطبان خود و سوءاستفاده از آن‌ها می‌پردازد مقصر نیست و کسانی که در به شهرت‌رسانیدن او سهیم بوده‌اند نیز در ایجاد این نابسامانی نقش دارند. در واقع چنین افراد سودجو و فرصت‌طلبی نباید پلتفرمی برای رسیدن به اهداف خود در اختیار داشته باشند و آزادانه به ترویج بی‌اخلاقی بپردازند و با چنین کار‌هایی ریشه اعتماد به دیگران را بخشکانند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که مسئولان شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صبا ایده) به عنوان تاسیس‌کنندگان آپارات و همچنین مدیران این پلتفرم مجازی اشتراک ویدئو از عزم، اراده، انگیزه و توان کافی برای مقابله با معضلاتی که به آن‌ها اشاره شد، برخوردار نیستند.

چه خوب است کسانی که مسئولیت فرهنگی سنگینی بر عهده دارند از زیر بار آن شانه خالی نکنند و به قبول مسئولیت بپردازند. یا اگر نمی‌توانند از پس این کار برآیند با اعلام صریح این موضوع از دیگر نهاد‌ها بخواهند که بار مسئولیت آن‌ها را به دوش بکشند تا مرداب‌های راکد و پر از حشره گندزدایی شود.

عمل‌نکردن به تعهدات بازدارنده

در بخش قوانین و مقررات پلتفرم آپارات، دسته‌بندی‌ها و توضیحات جامع و کاملی مشاهده می‌شود و تقریبا به تمام ملاحظات لازم توجه شده است. در بخش دسته‌بندی قوانین پخش زنده با مواردی نظیر پرهیز از آسیب‌رساندن به خود و دیگران، خشونت و تهدید، رفتار نفرت‌انگیز و آزار و اذیت، نشر اکاذیب، اسپم‌کردن و برهنگی، پورنوگرافی و سایر مطالب جنسی، ممنوعیت قمار و شرط‌بندی، رعایت قوانین جاری کشور و بین‌المللی، رعایت قانون کپی‌رایت و دیگر موارد مشابه مواجه هستیم. همچنین در مورد سن و سال کاربران پخش زنده به این نکته اشاره شده که «آپارات حق مسدودکردن دسترسی کاربران زیر ۱۲ سال را برای خود محفوظ می‌داند.

اولیای کاربران زیر ۱۲ سال مکلف هستند هنگام استفاده از سرویس پخش زنده آپارات در تمامی مدت زمان استفاده از این سرویس، طفل خود را تحت نظر داشته باشند.» با این حال همان‌گونه که در متن پیش رو به آن اشاره شد، بسیاری از مواردی که در قوانین و مقررات پخش زنده آپارات به عنوان موارد ممنوع اعلام شده به وفور توسط کاربران این پلتفرم انجام می‌شود و مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.

به بیان دقیق‌تر در طول روز بار‌ها قوانین و مقررات آپارات در پخش زنده دسته گیم نقض می‌شود و مدیران این پلتفرم، واکنش جدی و درخوری نسبت به آن ندارند.

این در حالی است که در همین بخش قوانین و مقررات از مسدود شدن کاربران متخلف به مدت یک تا ۱۵ روز، ۵ تا ۳۰ روز، ۱۵ تا ۹۰ روز و مسدودیت دائم حساب کاربری آن‌ها در صورت نقض مکرر توافق‌نامه سخن به میان آمده است. وضع قوانین، هر قدر هم که جامع و کامل باشند به‌خودی‌خود ایجاد نظم و قاعده نمی‌کند. قوانین وضع شده باید ضمانت اجرایی داشته باشند و بر اجرای آن‌ها نظارت کامل صورت گیرد تا در نهایت نتایج مثبتی حاصل شود.

پرهیز از تندروی و افراط

در مقابله با آسیب‌های یاد شده، باید در عین جدی بودن جانب اعتدال و احتیاط را رعایت کرد. همان‌گونه که اشاره شد، بازی‌های کامپیوتری اکنون به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های جوانان و نوجوانان شناخته می‌شود؛ بنابراین نباید کاری کرد که آن‌ها در این حوزه آسیب ببینند و از آن فراری شوند و برای وقت‌گذرانی سراغ انجام کار‌هایی بروند که پرخطر هستند. فرهنگ استفاده از پلتفرم‌های اینترنتی تنها با تنبیه و جریمه‌کردن کاربران متخلف ایجاد نمی‌شود.

این فرهنگ را باید در محیط‌های آموزشی، بدون تعصب و تحکم با تعلیمات دلسوزانه و کارآمد ایجاد کرد. در این صورت یک نوجوان عاقل و اهل منطق خود می‌تواند تشخیص دهد که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال چه محتوایی برود و از مواجه شدن با کدام پلتفرم‌ها یا کانال‌ها که مناسب سن و سال او نیستند، بپرهیزد. در این حوزه عده فراوانی مسئولیت دارند و همگی باید وظایف خود را بپذیرند و به‌طور کامل به آن عمل کنند تا شاید روزی شاهد کاهش معضلات موجود باشیم.

برخورد جدی خارجی‌ها حتی در حد نوع لباس

شاید برای عده‌ای عجیب به نظر برسد که توئیچ کاربران خود را به‌دلیل پوشش نامتعارف یا رفتار غیرقابل قبول جریمه کند، اما این پلتفرم آمریکایی بار‌ها این کار را انجام داده است. در طول یک‌سال اخیر مدیران توئیچ به برخی کاربران زن شناخته‌شده و پرطرفدار این پلتفرم در مورد نوع پوشش و رفتارشان چند بار تذکر جدی داده و به‌دلیل نادیده گرفتن هشدار‌ها حساب کاربری آن‌ها را مسدود کرده‌اند. استریمر‌های مشهوری نظیر سینتیا آلیسیا با نام کاربری (CinCinBear)، اولیویا با نام کاربری LivStixs، کلی رنه با نام کاربری (FaZe Kalei)، ناتالیا ماگلن با نام کاربری (Alinity)، کاتلین میشل سیراگوسا با نام کاربری (Amouranth) و جنل دگرس نام کاربری (Indiefoxx) در طول یک‌سال اخیر بار‌ها به‌دلیل آنچه مدیران توئیچ آن را انتخاب پوشش نامناسب و رفتار اغواگرانه توصیف کرده‌اند، از سوی این پلتفرم جریمه شده و حساب کاربری آن‌ها چند بار مسدود شده است. در میان این افراد جنل دگرس به‌دلیل پافشاری بر رفتار خود و نادیده گرفتن هشدار‌ها با محرومیت دائم از سوی توئیچ مواجه شده و دیگر حق بازگشت به این پلتفرم را ندارد.

حساب کاربری او در طول سال۲۰۲۱ حداقل شش بار از سوی مدیران توئیچ از دسترس خارج شد. موارد دیگری نظیر اظهارنظر غیرمسئولانه و بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی نیز ازجمله دلایلی است که برخی از کاربران توئیچ در طول سال‌های اخیر برای آن جریمه شده و با محرومیت موقت یا دائم مواجه شده‌اند. در زمانی که موضوع ویروس کرونا و قرنطینه بحث داغ روز بود یکی از استریمر‌های زن مشهور توئیچ به نام کیسی با نام کاربری (Kaceytron) همراه با تعداد دیگری از استریمر‌های مطرح و شناخته شده این پلتفرم در برنامه تلویزیونی «مجردها» شرکت کرد و به بحث و تبادل‌نظر با آن‌ها پرداخت. یکی از پرسش‌های مطرح شده این بود که اگر دوست شما مبتلا به کووید ــ ۱۹ باشد آیا شما حاضر به برقراری ارتباط نزدیک با او هستید یا ترجیح می‌دهید شرایط قرنطینه را رعایت کنید؟

کیسی به این پرسش چنین پاسخ داد: «نه تنها ارتباط نزدیک خود را با یکدیگر حفظ می‌کنیم که با هم بیرون می‌رویم و این ویروس را در همه‌جا گسترش خواهیم داد. افراد مسن و فقیر نسبت به ویروس کرونا حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از دیگران هستند و دنیا بدون آن‌ها جای بهتری برای زندگی خواهد بود.» حساب کاربری او در توئیچ به‌دلیل این پاسخ غیرمسئولانه مدتی توسط مدیران این پلتفرم مسدود و از دسترس خارج شد. از دیگر دلایل محرومیت کاربران توئیچ و مسدود شدن حساب کاربری آن‌ها می‌توان به‌دلایل امنیتی و سیاسی اشاره کرد. در ۲۸آوریل ۲۰۱۷ پس از آن‌که پرواز لس‌آنجلس به آریزونا بدون هیچ مشکلی در مقصد فرود آمد، پلیس شخصی به نام پل دنینو که با نام کاربری (Ice Poseidon) در توئیچ فعالیت داشت را بازداشت کرد و به بازجویی از او پرداخت.

این استریمر مشهور و پرطرفدار در جریان بازجویی مذکور متوجه شد که شخصی قصد بمب‌گذاری در هواپیما را داشته و اطلاعات پرواز را از طریق او به دست آورده است. پل پیش از سوار شدن به هواپیما، در فرودگاه لس‌آنجلس از طریق توئیچ استریم زنده داشت و اطلاعات کامل پرواز خود را با مخاطبانش در میان گذاشته بود. با این‌که پلیس خیلی زود پل را آزاد کرد، اما به‌دلیل این بی‌احتیاطی مدیران توئیچ حساب کاربری او را برای همیشه مسدود کردند. مذاکرات پل دنینو با گردانندگان این پلتفرم به نتیجه نرسید و او تا امروز نتوانسته است به توئیچ باز‌گردد. عضویت استیون کنت بنل با نام کاربری (Destiny) در توئیچ نیز چندی پیش به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی لغو شد.

او برخلاف اکثر استریمر‌های مشهور توئیچ به انجام بازی‌های کامپیوتری نمی‌پرداخت و پادکست‌های تصویری زنده با حضور مهمانان مختلف تولید می‌کرد. درونمایه برنامه‌های استیون بنل معمولا اجتماعی و سیاسی بود و برخی از موضوعات روز در آن‌ها مطرح می‌شد. مهمانان برنامه‌های او را نیز اغلب چهره‌های جنجالی و پر حرف و حدیث تشکیل می‌دادند و همین موضوع بر تعداد مخاطبان این برنامه‌های زنده می‌افزود. استیون بنل در یکی از استریم‌های زنده خود نیکلاس فوئنتس را به‌عنوان مهمان برنامه دعوت کرد. شخصی با دیدگاه‌های سیاسی راست افراطی که قائل به برتری سفیدپوست‌ها بر سیاهان است و بیشتر با باور‌ها و اظهارات نژادپرستانه خود شناخته می‌شود.

مدیران توئیچ پس از این برنامه حساب کاربری استیون بنل را برای همیشه مسدود کردند و دیگر به او اجازه حضور در این پلتفرم را ندادند. اهالی فن و تکنولوژی ما معمولا برای طراحی و ساخت برنامه‌های کامپیوتری، اپلیکیشن‌های موبایل، پلتفرم‌های آنلاین، بازی‌های کامپیوتری و ابزار‌های ارتباطی سراغ نمونه‌های موفق خارجی می‌روند و به تقلید مو به مو از آن‌ها می‌پردازند. شاید بهتر است برای کنترل، نظارت، مدیریت و سالم‌سازی این پلتفرم‌ها و ابزار‌ها نیز به تقلید از خارجی‌ها بپردازند تا شاید نتایج بهتری حاصل شود.

منبع: روزنامه جام جم