توصیه‌های فناورانه به مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان
توصیه‌های فناورانه به مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -روز قبل طی حکمی از سوی وزیر آموزش ‌و پرورش "حامد علامتی" مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد.

احمد محمدغریبان

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آی سی تی نیوز

ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای وی در این مسوولیت جدید، این موضوع فرصتی مغتنم شد تا بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این نهاد قدیمی و معتبر در عرصه پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ورود جدی و عملیاتی به حوزه آموزش‌های مرتبط با سواد سایبری، فضای مجازی و دیگر موضوعات مرتبط با این قشر حساس و آینده‌ساز تاکید ویژه شود.

علامتی متولد ۶۱ و دارای مدرک دکتری جامعه شناسی گرایش توسعه و اقتصاد است.

در کارنامه و سوابق وی مسوولیت‌هایی همچون دستیار و مشاور نایب رییس مجلس شورای اسلامی(آقای نیکزاد)، مدیر کل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی، مشاور فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم، دبیر فراکسیون روحانیت مجلس یازدهم، عضو هیات موسس حزب نسل نو، مسوول کانون رای اولی‌ها و دانش آموزان شورای ائتلاف، مشاور فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس یازدهم، دبیرکل سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، مشاور سابق استاندار اردبیل و فعال و فرهنگی به چشم می‌خورد.

لذا علاوه بر مزیت‌هایی نظیر جوانی و تحصیلات، سوابق وی نشان از آن دارد که در امور اجرایی و همچنین فرایندهای مرتبط با مقررات و قانونگذاری در کشور از تسلط، ارتباطات و اشراف خوبی برخوردار است که در پیشبرد و تحقق اهداف مرتبط با حوزه مسوولیت جدید بسیار کارساز و کلیدی است.

blank

در حکم ابلاغ شده از سوی وزیر آموزش و پرورش خطاب به رییس جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با استناد به ماده ۷ اساسنامه کانون بر تحقق مواردی نظیر طراحی و توسعه الگوهای جدید خردپروری (تربیت فکری) بر اساس مبانی اندیشگانی اسلامی با به‌کارگیری ظرفیت مجموعه‌های انقلابی مردمی در این زمینه، تحول در زمینه تولید نمایش، تئاتر، فیلم و محصولات چندرسانه‌ای در حوزه کودک و نوجوان بر اساس آرمان‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و … تاکید شده است.

این در حالیست که امروزه در دنیا تصمیمات مهم و بزرگی در خصوص قوانین مرتبط با حقوق کودکان در فضای مجازی در کشورهای مختلف و در قالب مقررات و کنوانسیون‌های مختلف اخذ شده، که با جدیت خاص و بالایی از سوی دولت‌ها در حال اجرا، نظارت و پیگیری مستمر است.

لذا به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت این کانون، می‌بایست با شناخت چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی که امروز پیش روی میلیون‌ها خانواده دغدغه‌مند و کودکان و نوجوانان کشور قرار دارد، بر برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، مقررات‌گذاری و اقدامات ویژه در این حوزه، گام‌های بلند و عاجل برداشته شود.

کما اینکه مشاهدات میدانی می‌گوید، در ۲سال گذشته به‌دلیل مجازی شدن آموزش‌ها، میزان دسترسی و استفاده کودکان و نوجوانان ایرانی از اینترنت با جهش بی‌سابقه‌ای مواجه شده و آمارها نشان می‌دهد که میزان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳تا ۴برابر شده است.

این تحولات منجر به رشد ۵۲درصدی اعتیاد به اینترنت پس از شروع دوران کرونا شده است که طبیعی است علاوه بر تهدید این قشر آسیب‌پذیر و در سنین رشد، منجر به نگرانی بی‌سابقه خانواده‌ها نیز شده است.

لذا با توجه به گسترش روزافزون گرایش کودکان و نوجوانان به گوشی‌، کامپیوتر و صرف زمان‌های بی‌سابقه در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای، بازنگری در ماموریت‌های کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای حساس و پیشران در این عرصه بیش از پیش احساس می‌شود.

از این رو پیشنهاداتی برای محافظت از کودکان و نوجوانان این مرز و بوم در فضای مجازی متصور است که کانون پرورش فکری می‌تواند با بازنگری و خروج از انفعال و ماموریت‌های سنتی، نقشی محوری در این بخش ایفا کند که از آن جمله می‌توان به:

– توسعه محیط‌های صیانت شده در فضای مجازی 

– رده بندی محتوا و خدمات متناسب با سن و جنسیت  

– ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی کودکان با ابزارهایی در اختیار والدین قرار می گیرد تا این فضا برای کودکان مطلوب تر شود.

– آگاه سازی و هشیارسازی والدین و مربیان به دلیل نقش حمایتی که در این زمینه دارند.

– پیشگیری از ارائه محتوای خدمات مضر

– مراقبت اجتماعی از کسانی که در این فضا آسیب دیده اند و یا در معرض خطر هستند

– مشارکت محوری نهادها، ذینفعان و بخش خصوصی و

– قانونگذاری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای جرم انگاری سوءاستفاده از کودکان اشاره کرد که لازم است در دستور کار مدیر عامل جدید کانون قرار گیرد تا با اتکا به سوابق و تجربیات خود، نسبت به ترویج و توسعه آموزش‌ها و مهارت‌های مشترک میان کودکان، والدین و مربیان برای درک بهتر و مقابله با محتوا و رفتارهای آسیب‌زا در فضای مجازی، اقدام کرده و از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فضای مجازی برای رشد این نسل آینده‌ساز بهره گرفت.