اما و اگرهای ساخت نسخه دیجیتال انسان‌ها
اما و اگرهای ساخت نسخه دیجیتال انسان‌ها
دانشمندان می‌گویند احتمالا تا ۱۰‌سال آینده ساخت همزاد دیجیتال انسان انجام می‌شود، اما درباره ابعاد مختلف این ماجرا بحث‌های جدی وجود دارد.

همشهری: حتما تا‌به‌حال برای شما اتفاق افتاده است که در جایی کسی شبیه به ‌خودتان را ملاقات کرده باشید. حالا تصور کنید که بتوانید همزادتان را بسازید، یک کپی دقیق از خودتان، اما در یک زندگی کاملا دیجیتال! ما در عصری زندگی می‌کنیم که هر چیز موجود در دنیای واقعی به‌صورت نسخه دیجیتال تکرار می‌شود، شهرها، اتومبیل‌ها، خانه‌ها و شاید حتی خودمان.
به گزارش بی‌بی‌سی، درست مانند دنیای متاورس به‌عنوان یک دنیای مجازی و دیجیتال که در آن آواتاری از خودتان را می‌سازید که راه می‌رود و زندگی می‌کند، ایجاد یک همزاد دیجیتال به روندی جدید در فناوری تبدیل شده ‌است. دوقلوی دیجیتال در واقع یک کپی دقیق از چیزی در دنیای واقعی است، اما با یک ماموریت منحصر‌به‌فرد؛ کمک به بهبود نسخه واقعی.
در ابتدا چنین دوقلوهایی فقط مدل‌های کامپیوتری سه‌بعدی پیچیده بودند، اما ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیا که از حسگرها برای اتصال اجسام فیزیکی به اینترنت استفاده می‌‌کند، یعنی اکنون می‌توانید چیزی را به‌صورت دیجیتال بسازید که به بهبود همتای واقعی آن کمک می‌‌کند.

ملاحظات اخلاقی
راب اندرل، تحلیلگر فناوری معتقد است که نخستین نسخه از دوقلوهای دیجیتال انسان متفکر را قبل از پایان دهه فعلی خواهیم داشت. او گفت: ظهور این موارد به حجم عظیمی از تفکر و ملاحظات اخلاقی نیاز دارد، زیرا یک کپی فکری از خودمان می‌تواند برای کارفرمایان بسیار مفید باشد. ممکن است مثلا یک شرکت از دوقلوی دیجیتال شما استفاده کند و بگوید ما دیگر نیازی به استخدام و پرداخت حقوق به‌خود فرد نداریم، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ اندرل به همین دلیل معتقد است که مالکیت چنین دوقلوهای دیجیتال به یکی از سؤالات تعیین‌کننده عصر فراجهانی تبدیل خواهد شد.
مسیر دوقلوزایی انسان از سال‌ها پیش در قالب آواتارهای دنیای متاورس آغاز شده بود اما این نسخه‌‌ها هم‌اکنون ابتدایی و درهم هستند، به‌عنوان مثال، در پلتفرم واقعیت مجازی متا (فیسبوک سابق)، Horizon Worlds، ممکن است بتوانید چهره‌ای شبیه به آواتار خود ارائه کنید، اما حتی نمی‌توانید برای آن پا درست کنید چون این فناوری در مراحل اولیه قرار دارد.
پروفسور ساندرا واچر، محقق ارشد هوش مصنوعی در دانشگاه آکسفورد، جذابیت ایجاد دوقلوهای دیجیتال انسان را اینگونه بیان می‌کند: چنین مبحثی ما را یاد رمان‌های علمی-تخیلی هیجان‌انگیز می‌اندازد ولی حالا ما در مرحله‌ای از واقعی‌شدن آن رمان‌ها قرار داریم.
اما به‌گفته او، هوش مصنوعی به‌دلیل پیچیدگی ذاتی هنوز در پیش‌بینی رویدادهای اجتماعی فردی خوب عمل نمی‌کند، بنابراین، راهی طولانی در پیش داریم تا بتوانیم زندگی یک فرد را از ابتدا تا انتها درک و مدل‌سازی کنیم.

کاربرد مؤثر دوقلوی دیجیتال در دنیای واقعی
زمینه‌های طراحی محصول، توزیع و برنامه‌ریزی شهری، پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین روش استفاده از دوقلوهای دیجیتال است. در مسابقات فرمول یک، تیم‌های مک‌لارن و ردبول از دوقلوهای دیجیتال خودروهای مسابقه‌ای خود استفاده می‌کنند. در همین حال، شرکت بزرگ پستی DHL، در حال ایجاد نقشه دیجیتال از انبار و زنجیره تامین خود است تا آن را کارآمدتر کند.
شهرها هم به‌طور فزاینده‌ای در دنیای دیجیتال تکرار می‌شوند. شانگهای و سنگاپور هر دو دوقلوهای دیجیتال دارند که برای کمک به بهبود طراحی و عملکرد ساختمان‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقل و خیابان‌ها راه‌اندازی شده‌اند. در سنگاپور، یکی از وظایف دوقلوی دیجیتال این شهر، کمک به یافتن راه‌های جدید برای پیمایش مسیر و اجتناب از ورود به مناطق آلوده است. در برخی نقاط از این فناوری برای پیشنهاد مکان ساخت زیرساخت‌های جدید مانند خطوط مترو استفاده می‌کنند.

مؤثر در دنیای پزشکی
اما ارزش واقعی دوقلوهای دیجیتال در مراقبت‌های بهداشتی است. پروژه قلب زنده مربوط به شرکت نرم‌افزاری فرانسوی است. در این پروژه یک مدل مجازی دقیق از قلب انسان ایجاد شده است که می‌تواند آزمایش و تجزیه و تحلیل شود و به جراحان اجازه می‌دهد تا با استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های پزشکی مختلف، مجموعه‌ای از سناریوهای پر از اما و اگر را روی این اندام انجام دهند. این پروژه توسط دکتر استیو لوین، بنیانگذاری شد. بیمارستان کودکان بوستون اکنون از این فناوری برای ترسیم وضعیت واقعی قلب بیمار استفاده می‌کند؛ درحالی‌که در بیمارستان گریت اورموند استریت لندن، تیمی از مهندسان با پزشکان برای آزمایش دستگاه‌هایی کار می‌کنند که ممکن است به کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی نادر و سخت علاج کمک کند.
سرورین ترولیه، مدیر امور جهانی در شرکت Dessault، می‌گوید آزمایش روی قلب دیجیتال نیز تأثیر مهمی در کاهش نیاز به آزمایش روی حیوانات دارد. این شرکت در حال ساخت دوقلوهای دیجیتال بیشتری از سایر اندام‌ها مانند چشم و حتی مغز است. اما شاید حتی جاه‌‌طلبانه‌تر از تکثیر اندام‌های انسان، در نهایت به رقابت بر سر ساختن نسخه دیجیتال از کل سیاره زمین برسیم.