آی‌سی‌تی نیوز – دانشگاه‌ها و مدارس هنگام باز بودن دانشگاه‌ها از دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا حمایت‌هایی می‌کردند، بطور مثال جزوه‌های آنها را به صورت بریل یا صوتی در اختیارشان قرار می‌دادند اما با شیوع کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان، آنها برای درس خواندن به تبلت بریل نیاز دارند. تبلت بریل یا برجسته نگار هوشمند […]

آی‌سی‌تی نیوز – دانشگاه‌ها و مدارس هنگام باز بودن دانشگاه‌ها از دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا حمایت‌هایی می‌کردند، بطور مثال جزوه‌های آنها را به صورت بریل یا صوتی در اختیارشان قرار می‌دادند اما با شیوع کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان، آنها برای درس خواندن به تبلت بریل نیاز دارند.

تبلت بریل یا برجسته نگار هوشمند همراه یک نمایشگر بریل ویژه نابینایان است که با داشتن سیستم عامل امکان خواندن و نوشتن به بریل به صورت الکترونیک را برای نابینایان فراهم می‌کند.

سال گذشته، ۵۷۵ نفر از نابینایان از ۱۰۲ شهر کشور ضمن نوشتن نامه‌ای سرگشاده به دکتر روحانی ریاست جمهوری، خواهان حمایت دولت و سازمان‌های مرتبط از این محصول دانش‌بنیان تولید داخل شدند. همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید در مهرماه سال گذشته، خبر خرید قطعی ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند و ۳۰۰ قرآن بریل از مرکز رودکی توسط وزیر کار رسانه‌ای شد تا جایی که وبسایت سازمان بهزیستی و سایر خبرگزاری‌ها آن را پوشش رسانه‌ای گسترده دادند و از آن به عنوان هدیه بهزیستی به نابینایان نام بردند.

حال و پس از گذشت ۶ ماه از این قضیه، تنها ۳۰ دستگاه از یکصد دستگاه وعده داده شده از سوی سازمان بهزیستی کشور خریداری شده و پیگیری‌های انجمن نابینایان ایران نیز در این مدت راه به جایی نبرده است.

انتظار چندماهه نابینایان برای تبلت بریل

قولی که عملی نشد

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در این‌باره گفت: نمایشگرهای بریل همراه یک تبلت هوشمند ویژه نابینایان است و سه سال است که پس از تولید اولین نسل از این نمایشگرها، پیگیر تهیه و خرید این دستگاه از سوی سازمان بهزیستی کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا هستیم. چرا که این دستگاه می‌تواند تمام نیازهای این قشر و دسترسی آنها به منابع مطالعاتی روز را برطرف کند.

منصور شادکام خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ به‌رغم قول‌های بسیاری که به ما دادند در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی یک دستگاه هم خریداری نشد. پیگیری‌های انجمن در سال ۹۹ نیز ادامه یافت و در مهرماه خبر خرید ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند از سوی شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شد. امیدوار بودیم با توجه به مجازی شدن کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها که نیاز نابینایان به داشتن این تبلت بریل را دوچندان کرده است، بخشی از مشکلات این قشر کاهش یابد اما متاسفانه در دی‌ماه و بهمن‌ماه، هزینه خرید تنها یک دستگاه برای هر استان تخصیص یافت.

دبیر پروژه کتابخانه‌های دیجیتال گویا و بریل اضافه کرد: البته توزیع در استان‌ها هم مورد تایید ما نبود و اعتقاد داشتیم تجهیز کتابخانه‌ها به این تبلت می‌تواند نیازهای مطالعاتی نابینایان را برطرف کند. پس از توزیع این ۳۰ دستگاه، پیگیر خرید ۷۰ دستگاه دیگر شدیم. در این مدت، همواره معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پیگیری‌های انجمن اعلام می‌کرد ما سر قولمان هستیم و سایر تبلت‌های باقی مانده به‌طورقطع خریداری خواهد شد. تا آنجا که معاون توانبخشی در گفتگو با مدیرعامل شرکت پکتوس که تنها تولید کننده برجسته نگار هوشمند همراه در کشور است، اعلام کرده بود که «شما دستگاه‌ها را تولید کنید و نهایتا تا پایان سال پروسه خرید انجام خواهد شد». حال با وجود تولید این نمایشگرهای بریل که تهیه مواد اولیه و ساخت آن بسیار هزینه بر است، سازمان بهزیستی کشور خلف وعده کرده و خبری از خرید سیستم‌های باقی مانده نیست.

شادکام افزود: متاسفانه مسئولان مربوطه صادق نبودند. به‌رغم اینکه انجمن پیگیر این مساله بود، بهزیستی استان تهران حتی همان یک دستگاه را هم حاضر نشد برای نابینایان تهران تهیه کند و این امر جدا جای تاسف دارد. آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند. چرا با وجود اینکه هزینه خرید یک دستگاه از طرف ستاد بهزیستی برای آنها واریز شده بود با کارشکنی‌های فراوان همان یک برجسته نگار هوشمند را هم برای استانی که هزاران دانش‌آموز و دانشجوی نیازمند دارد با ما همکاری نکردند و در واقع نابینایان را از حق مسلم خود محروم کردند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران ادامه داد: من از رسانه‌ها تقاضا دارم این مساله را پیگیری کنند. این مطالبه جدی ما است که به نابینایان تنها در روز عصای سفید نپردازند و در سایر روزهای سال هم پیگیر حقوق آنها باشند. رسانه‌ها باید این امر را پیگیری کنند به‌رغم اینکه سازمان بهزیستی به ما اعلام کرد مشکلی بابت تامین منابع مالی در این زمینه نداریم و پول خرید ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند را کنار گذاشته‌ایم، چرا تنها کمتر از یک سوم میزان وعده داده شده را تهیه کرده‌اند.

شادکام افزود: اکنون نیز هیچکدام از مدیران سازمان بهزیستی به ما پاسخگو نیستند. ما از شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهانگیری به عنوان رئیس کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان انتظار داریم به این موضوع ورود کنند تا مسئولیتی که بر عهده دارند، در حد حرف و وعده و وعید باقی نماند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان مربوطه به نیازهای نابینایان اشراف کامل داشتند، تا این اندازه نسبت به تأمین تجهیزات توانبخشی مورد نیاز آنها کوتاهی نمی‌کردند. بی‌تفاوتی آن‌ها و وعده‌های پوچشان بیش از هر چیز دیگری ما را آزار می‌دهد و امیدواریم حالا که جوابگوی مطالبات به حق ما نیستند، پاسخگوی رسانه‌ها در برابر مسئولیت خطیر خود باشند. ما این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و سایر ارگان‌ها پیگیری خواهیم کرد و تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای به ما ندهند، از پیگیری‌های خود دست بر نخواهیم داشت.

blank

 

ایران یکی از معدود کشورهای تولیدکننده تبلت بریل

امیر سرمدی مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان نیز در این رابطه گفت: کشورهای معدودی در جهان تبلت بریل را تولید می‌کنند به طوری‌که در آسیا فقط ایران و کره جنوبی این دستگاه را تولید می کنند.

وی اضافه کرد: مزیت دستگاه تولید شده در ایران، پشتیبانی کامل از زبان فارسی است درحالی‌که نمونه خارجی آن بین سه تا چهار هزار دلار است، چنین قابلیتی را ندارد و زبان فارسی در آن پشتیبانی نمی شود.

سرمدی اضافه کرد: اکنون در شرایط کرونا دانش آموزان و دانشجویان نابینا مجبورند از خانه درس‌ها را دنبال کنند و سر کلاس نمی روند. بسیاری از دانشگاه‌ها جزوه‌ها را صوتی یا بریل می کردند اما اکنون این حمایت ها وجود ندارد.

سرمدی گفت: تبلت بریل این امکان را به دانشجویان و دانش‌آموزان می‌دهد که بتوانند فایل‌های متنی را بخوانند. هر فایل متنی که به این دستگاه داده شود بلافاصله به صورت بریل در اختیار نابینایان خواهد بود و نابینایان از طریق این دستگاه می‌توانند به سایت‌های اینترنتی بروند و مقالات را بخوانند؛ این دستگاه قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه و امکانات فراوان دیگری نیز دارد.

به گزارش ایرنا، شمار نابینایان کشور بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که با احتساب افراد کم بینا، این رقم به ۷۵۰ هزار تا حدود یک میلیون نفر می‌رسد که به درجات مختلفی اختلال بینایی دارند.

از:سادات حسینی خواه