آی‌سی‌تی نیوز – رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با تاکید بر افزایش بهره‌روی و کاهش هزینه‌های حضور با برگزاری نمایشگاه مجازی با بیان اینکه امروزه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کشور افزایش پیدا کرده گفت: صنعت نمایشگاهی هم دچار یک تحول عظیم شده است و حتی بعد از کرونا هم به […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با تاکید بر افزایش بهره‌روی و کاهش هزینه‌های حضور با برگزاری نمایشگاه مجازی با بیان اینکه امروزه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کشور افزایش پیدا کرده گفت: صنعت نمایشگاهی هم دچار یک تحول عظیم شده است و حتی بعد از کرونا هم به دلیل مزایایی که دارد، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا طلایی،‌ رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، با اشاره به نقش فناوری اطلاعات بیان کرد: «سالیان سال است که فناوری اطلاعات برای توسعه کسب‌وکارها مفید و موثر بوده اما در کشور ما در چند سال اخیر رونق بیشتری گرفته است. شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای دیجیتال برای معرفی کسب و کارشان استفاده می‌کنند. بعد از شیوع کرونا نیز پلتفرم‌های آنلاین که برای ویدیو کنفرانس‌ها و جلسات مجازی و نمایشگاه‌های مجازی رونق بیشتری گرفتند و نشان دادند که می‌توانند به کمک کسب‌وکارها بیایند.»

رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران خاطرنشان کرد: «این تجربه اول نمایشگاه مجازی در ایران است که اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های وابسته به اتاق از این اتفاق حمایت کرده و اکنون نزدیک به ۵۰۰ شرکت و تشکل و اتاق مشترک بازرگانی در نمایشگاه حضور دارند. ما از زمان ۵ اسفند تا ۳۰ فروردین را به عنوان مرحله‌ای برای آزمایش و بررسی مشکلات فنی در نظر گرفتیم و دیگر اینکه شرکت‌ها تسلط بیشتری داشته باشند و بتوانند محتوای مورد نیاز خود را تولید کنند و اکنون نمایشگاه به‌صورت رسمی افتتاح شده است.»

ارائه اطلاعات بازدیدکنندگان به غرفه‌داران برای کمک به بازاریابی
رئیس کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات ادامه داد: «فردی که می‌خواهد وارد نمایشگاه شود، حتما باید اطلاعاتش را ثبت کند. اطلاعات بازدیدکنندگان در اختیار غرفه‌دارها قرار می‌گیرد تا بتوانیم از این راه به بازاریابی شرکت‌ها کمک کنیم. ابزارهای فناوری در دنیا برای توسعه کسب‌وکار شرکت‌ها بوده و ایران هم به این موضوع پیوسته است. نمایشگاه مجازی ایران هم همگام با کشورهای پیشرو در منطقه در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است، حتی تجربه‌ای که ما کسب کردیم را برخی از کشورهای همسایه هنوز کسب نکردند.»

طلایی با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی بیان کرد: «نمایشگاه مجازی، تمام محدودیت‌های زمانی و مکانی که در نمایشگاه فیزیکی وجود دارد را از بین می‌برد و هزینه‌های حضور در نمایشگاه را برای بازدیدکننده و مشارکت‌کننده یا غرفه‌دار به شدت کاهش می‌دهد. همچنین در نمایشگاه‌های فیزیکی، مخاطبان نمایشگاه عمدتا از همان شهر هستند، در صورتی که در نمایشگاه مجازی، از اقصی نقاط کشور می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کنند. طبق برنامه‌ریزی، این نمایشگاه در دوره‌های بعد با امکانات وسیع‌تر هم برگزار می‌شود.»

وی با بیان اینکه امروزه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کشور افزایش پیدا کرده است،‌ افزود: «تاکسی‌های اینترنتی و خریدهای آنلاین به راه افتادند و فرآیند زندگی افراد را برای دریافت نیازهایشان تغییر دادند. صنعت نمایشگاهی هم دچار یک تحول عظیم شده و حتی بعد از کرونا هم به دلیل مزایایی که دارد، مورد استفاده و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. از دیگر مزایای نمایشگاه مجازی می‌توان به افزایش بهره‌وری و از بین بردن بعد مکانی تبلیغات اشاره کرد که دیگر محدود به یک شهر و کشور نیست و شرکت‌ها می‌توانند با حضور در نمایشگاه در اقصی‌نقاط دنیا خود را معرفی کنند و مشتری‌ها و مخاطبان هم هدفمند می‌شود.»

برگزاری رویدادهای تجاری مجازی بین‌المللی در اردیبهشت‌ماه
رئیس کمیسیون فناوری اطاعات و ارتباطات ادامه داد: «ما با همکاری معاونت بین‌الملل اتاق تهران و ایران، سفارتخانه‌های مقیم تهران و سفارتخانه ایران در خارج از کشور، رویدادهای تجاری مجازی را برنامه‌ریزی می‌کنیم که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. چند شرکت اعلام آمادگی کردند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار کشورهایشان و ایران معرفی شود و هم تجار و بازرگانان از همین پلتفرم برای ملاقات‌های تجاری‌شان استفاده کنند. برای رسیدن به این هدف، صداوسیما و رسانه‌ها باید جریان‌ساز باشند، بخش دولتی در فرهنگ‌سازی به ما کمک کند و بحث‌های آموزشی و تجربه حضور در فضای مجازی را به فعالان اقتصادی آموزش دهیم و با ادبیات فعالان اقتصادی ابزارهای فناورانه را به آنها معرفی کنیم.»

طلایی درباره میزان استقبال از نمایشگاه مجازی اظهار کرد: «طبق آمار، تا کنون بالغ بر ۳۵ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم و امیدواریم با برگزاری رویدادهای تجاری که اطلاع‌رسانی آنها آغاز شده، اتاق‌های بازرگانی نیز از اعضایشان دعوت کرده و به عنوان بازدیدکننده ثبت‌نام کنند که ما بتوانیم اطلاع‌رسانی مناسب‌تری را برای برگزاری رویدادهای تجاری ملی و بین‌المللی داشته باشیم و نمایشگاه رونق بیشتری بگیرد. ما همچنین می‌توانیم ملاقات‌های تجاری را بین شرکت‌های فعال در داخل کشور برقرار کنیم، برای مثال در صنعت پوشاک و نساجی، ملاقات تجاری فعالان صنعت را در همین پلتفرم نمایشگاه مجازی ایران برگزار کرده و امکانات فعالان اقتصادی را در داخل این پلتفرم به هم معرفی کنیم.»

اعزام استارت‌آپ‌های برگزیده به جیتکس دوبی
وی با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه مجازی بیان کرد: «براساس تفاهمی که با نمایشگاه جیتکس دوبی داشتیم، به منظور اینکه به توانمندسازی استارت‌آپ‌ها و نحوه حضور آنها در بازارهای بین‌المللی کمک کنیم، قرار بر این شد سالنی تحت عنوان شرکت‌های نوپا و نوآور یا همان استارت‌آپ‌ها داشته باشیم و از آنها با کمترین هزینه برای شرکت در نمایشگاه دعوت کردیم که تا کنون بیش از ۳۰ استارت‌آپ برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند و ثبت‌نام ادامه دارد. در نهایت هم ۸ اردیبهشت ما اولین وبینار با همکاری نمایشگاه جیتکس دوبی با هدف نحوه ورود به بازارهای بین‌المللی و جذب سرمایه برگزار می‌کنیم.»

افتتاح رسمی نخستین نمایشگاه مجازی ایران
نمایشگاه مجازی ایران که از تاریخ ۵ اسفند آغاز به کار کرده بود، ۳۰ فروردین به‌صورت رسمی افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت سه ماه در تمام رشته فعالیت‌های اقتصادی برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. اما مجریان نمایشگاه امیدوارند درصورت کاهش شیوع کووید-۱۹ بتوانند مراسم اختتامیه را در تاریخ ۵ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار کنند.