پلتفرم‌ها در قبال دولت‌ها مسوولیت داشته باشند
پلتفرم‌ها در قبال دولت‌ها مسوولیت داشته باشند
وزیر ارتباطات کشورمان در نشست وزرای ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات ( ITU) تاکید کرد: پلتفرم‌های بین‌المللی باید در قبال دولت ها مسئولیت داشته باشند.

به گزارش وزارت ارتباطات، عیسی زارع پور در نشست وزرای ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات ( ministerial meeting) در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی با اشاره به اینکه باید ارزشهای بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملتی در سیاستگذاری جهانی در حوزه سایبری مدنظر باشد گفت: قانونگذاری هر کشوری در عرصه سایبری و رگولاتوری آن باید مورد احترام باشد.

وی با تشکر از رئیس نیجریه‌ای WSIS با بیان سابقه ۱۵۰ ساله عضویت ایران در ITU گفت: ایران همیشه نقش کلیدی در طول این سال‌ها ایفا کرده و بر چند جانبه گرایی در سطح بین المللی تاکید دارد.

وی در این سخنرانی به دستاوردهای ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و به شرح کوتاهی از برنامه‌های حوزه ارتباطات در سه سال آینده و چشم انداز صنعت ICT پرداخت.

زارع پور تصریح کرد: معضلی که در جهان وجود دارد این است که پلتفرم‌های اصلی در سطح بین المللی، یک جانبه گرایی می‌کنند و حقوق ملت‌ها را نادیده می‌گیرند که این اقدام خلاف موازین حقوق بشر، و حق توسعه اجتماعی و فرهنگی است.

وی با ارتقای سطح بحث به عرصه بین المللی با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: تحریم‌ها موجب آسیب به توسعه ICT در جهان شده است و باید برای آن چاره‌ای جهانی اندیشیده شود.

وی همچنین بر تمرکز WSIS بر برنامه اقدام تونس و اهمیت یافتن حکمرانی سایبری در آن تاکید داشت.

زارع پور پیشنهاد کرد تا پلتفرم‌های بین‌المللی در قبال دولت‌ها مسئولیت داشته باشند تا آنها بتوانند حقوق شهروندان خود را در این پلتفرم‌ها پیگیری کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: ما بر این باور هستیم که باید ارزشهای بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملتی در سیاستگذاری جهانی در حوزه سایبری مدنظر باشد و قانونگذاری و تنظیم گری هر کشوری در حوزه فضای مجازی مورد احترام قرار گیرد.

زارع پور خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است زمینه یک رقابت منصفانه بین پلتفرم‌های جهانی و پلتفرم‌های بومی توسط کشورها فراهم شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود در عصر جهانی شدن در حوزه حکمرانی و امنیت سایبری الزامات فرهنگی کشورها رعایت شود. بنابراین ملل مختلف جهان به خصوص ملل یک منطقه که تاریخ، زیست بوم و زبان مشترکی دارند با ایجاد نهادهای منطقه‌ای، حضور پررنگ‌تری در مدیریت فضای مجازی داشته باشند.

وزیر ارتباطات خواستار شد تا این سند به عنوان پیشنهاد ایران در اجلاس WSIS ثبت شود.