نواقص طرح نسخه‌ الکترونیکی برطرف شود
نواقص طرح نسخه‌ الکترونیکی برطرف شود
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته قیمت‌گذاری دارو به موضوع اجرای طرح نسخه الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: این طرح نیز نواقصی دارد که خواستار برطرف شدن آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری رضوی، زهرا شیخی پیرامون تمرکز مجلس شورای اسلامی برموضوع نسخه‌های الکترونیک و سایر چالش‌های حوزه بهداشت و درمان کشور اظهار داشت: نسخه الکترونیک و اجرای آن یکی از بحث‌هایی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به خوبی دیده شد. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز یک کمیته نسخه‌الکترونیک داشتیم که بیش از ۱۷ جلسه دقیق و کارشناسی خاص موضوع برگزار شد و بودجه قابل‌ملاحظه‌ای برای نسخه‌الکترونیک اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه در این خصوص اشکالاتی هنوز وجود دارد، افزود: آن‌چیزی که بیمه سلامت اعلام کرده، اجرای بالای ۹۵درصد این طرح است، البته ما به عنوان کمیسیون بهداشت و درمان هنوز این موضوع را نپذیرفته‌ایم. چون بین مردم هستیم و به طور دائم نکات و انتقاداتی از مردم به دست ما می‌رسد و در عمل بعضی استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند آن را اجرا کنند.گزارشی که در اجرای طرح نسخه‌الکترونیک به دست ما رسیده نشان می‌دهد اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها موفق‌تر بوده، اما اشکالاتی از قبیل کدهای دارویی دارد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی از این کدینگ‌ها هنوز عملیاتی نشده و در برخی موارد سازمان تامین‌اجتماعی مشکل دارد که هنوز حل نشده است. نیاز به سیستمIP پیوسته دارد که همه یکنواخت شود که مسئولیت آن با بهداشت و درمان است، چون متولی اصلی سلامت کشور در دست وزارت بهداشت و درمان است ولی قرار شده که سامانه‌ای یکنواخت مسئول این موضوع باشد.
وی در مورد گرانی و افزایش قیمت دارو بیان کرد: پیش‌بینی این بود که با برنامه‌ای که در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد و عدم وجود برنامه‌ای که برای بررسی دارو و نقص‌هایی که در سیستم نسخه‌الکترونیک، پزشک خانواده و نظام ارجاع داریم، با یک نابسامانی در بحث عرضه و تقاضای دارویی روبه‌رو می‌شویم که نگران‌کننده است.
شیخی تصریح کرد: برای پیگیری این موضوع از دیوان محاسبات درخواست کردم گزارشی تهیه کنند و این گزارش که در خصوص اشکالات سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و درمان، سازمان صنعت دارو و تولیدکننده‌ها، شرکت مختلف دارویی و تامین‌ اجتماعی بود، ارائه کردم. پیوست آن کمیته ویژه رسیدگی به این گزارش تشکیل دادیم که اتفاقا من مسئول آن هستم و کاملا باخبرم اینکه مردم می‌گویند قیمت دارو افزایش یافته به طور کامل درست است.
وی افزود: تا قبل از دو ماه پیش که جلسات رسمی این کمیته شکل گرفت و حتی قبل از آن، هیچ جلسه کمیته قیمت‌گذاری دارو نداشتیم این کمیته سازمان غذا و دارو را موظف کرد که کمیته قیمت‌گذاری دارو تشکیل دهد. این کمیته تشکیل شده و قیمت‌گذاری و بحث‌های ارز ترجیحی در مورد دارو آغاز شده است چون حذف ارز ترجیحی زمزمه‌هایی نگران‌کننده در مورد دارو در بین مردم ایجاد کرده بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در لایحه ۱۴۰۱، تصمیم را با شرایط ویژه‌ای به دولت واگذار کرد، خاطرنشان کرد: این شرط به اصرار کمیسیون بهداشت و درمان و نگرانی‌های ما در مورد دارو و تجهیزات پزشکی بود و نکته دیگر این بود که قیمت دارو و کالاهای اساسی از شهریور ۱۴۰۰ به بعد تغییر نکند، در همبن راستا تصمیم‌گیری در مورد حذف ارز ترجیحی به دولت داده شد.
وی اظهار داشت: البته نافی این نیست که ما نظارت خود را انجام ندهیم، اتفاقا جلسات کارشناسی و دقیقی در موضوعاتی چون صنعت دارو، مطالبات شرکت‌های دارویی انجام می‌دهیم. مردم ما مردم نجیب و آگاه هستند، اگر اطلاعات و آگاهی در مورد تصمیماتی که به خاطر شرایط به وجود می‌آید، داشته باشند، همراهی خوبی انجام می‌شود. ما شرایط کرونا را پشت سر گذاشتیم و لازم است در موضوعات دیگر بهداشت و درمان به‌خصوص دارو متمرکز شویم.