نشست بررسی راهکارهای توسعه فیبرنوری برگزار شد
نشست بررسی راهکارهای توسعه فیبرنوری برگزار شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع اصناف حوزه ارتباطات، پروژه فیبرنوری را برای کشور مهم و راهبردی عنوان و اعلام کرد از تمام پیشنهاداتی که برای تسریع انجام این پروژه ارائه شود استقبال می‌کنیم.

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست بررسی مسائل و مشکلات پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها (FTTx ) و در جمع برخی از اعضای سازمان نظام صنفی، سندیکای مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران و با حضور رییس و معاونین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به مهم و راهبردی بودن پروژه توسعه فیبرنوری، تاکید کرد: انجام این پروژه یک انتخاب نیست و یک الزام است و در صورت عدم اجرای آن کشور در آینده آسیب می‌بیند.
وی با اشاره به مشکلات و مسائلی که حاضرین در جلسه مطرح کردند، افزود: شبکه پهن باند، زیرساخت توسعه تمام بخش‌های کشور است و دولت به دنبال آن است که با اجرای این طرح، زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور را فراهم کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه‌های فیبرنوری را شاهراه‌های عصر جدید عنوان کرد و گفت: اگر یک دهم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی در زیرساخت‌های شبکه ارتباطات فیبرنوری انجام شود تحول بسیاری در کشور ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به تصویب اختصاص ۸ درصد سهم دولت و الزام همکاری دستگاه‌های مختلف در قانون بودجه سال جاری، افزود: پیگیری و تصویب این مصوبات کار بزرگی بود که به سرانجام رسید و هم اکنون نوبت فعالان و شرکت‌های فعال در این بخش است که این حمایت‌های روی کاغذ را تبدیل به ابزار روی زمین برای توسعه این پروژه کنند.
زارع پور با اعلام آمادگی برای رفع مشکلات و موانع انجام پروژه FTTx، تصریح کرد: همکاری و همیاری بین ما و اصناف این حوزه نیاز است و از هرگونه پیشنهاد و راه کاری برای تسریع در توسعه و پیشرفت این پروژه استقبال می‌کنیم.
وی از آماده شدن تفاهم نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و نیرو برای همکاری در اجرای پروژه فیبرنوری خبر داد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه این پروژه یک پروژه ملی است و کسی نباید به دنبال منفعت شخصی باشد، تاکید کرد: البته تا حدودی مطالبه مردمی نیز در این حوزه شکل گرفته است و باید دستگاه‌ها و اصناف تمام ظرفیت خود را در این پروژه پای کار بیاورند.
بر اساس این گزارش، درابتدای این نشست نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت مخابرات ایران مشکلات و مسائل اجرایی توسعه شبکه فیبرنوری را مطرح و در ادامه راه کارهایی برای این مشکلات ارائه کردند.
عدم همکاری برخی دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و مطالبه تعرفه‌های غیر متعارف، مشکلات مالی شرکت‌های کوچک برای انجام پروژه‌ها و نبود اطمینان خاطر از پرداخت مطالبات در آینده، به عنوان برخی از مسائل و مشکلات شرکت‌های فعال در این حوزه برای انجام پروژه فیبرنوری مطرح شد.
نمایندگان اصناف حوزه ICT در این نشست پیشنهاداتی را برای تسریع در روند اجرای این پروژه ارائه کردند و وزیر ارتباطات نیز برای بررسی و اجرای برخی از آنها اعلام آمادگی کرد.