نسخه الکترونیکی پزشکان متخلف را رسوا می‌کند
نسخه الکترونیکی پزشکان متخلف را رسوا می‌کند

آی‌سی‌تی نیوز – معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می کند. به گزارش ایسنا، فرهاد خدایی با تاکید بر اینکه بر اساس سابقه همکاری با داروخانه های سراسر کشور معتقدیم قاطبه داروخانه ها درستکارند، افزود: رویکرد نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کاهش […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می کند.

به گزارش ایسنا، فرهاد خدایی با تاکید بر اینکه بر اساس سابقه همکاری با داروخانه های سراسر کشور معتقدیم قاطبه داروخانه ها درستکارند، افزود: رویکرد نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کاهش تخلفات احتمالی ناشی از مراودات و تبانی احتمالی پزشکان و داروخانه ها است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح باعث نظارت بر نسخ تجویزی توسط پزشکان می‌شود و در نتیجه، امکان شناسایی پزشکان متخلف و برخورد با آنها را فراهم می کند.

خدایی در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح امکان رصد برای خود بیمار نیز فراهم است، گفت: پس از مراجعه بیمار به پزشک یا مراکز پاراکلینیک می تواند در صفحه شخصی خود در سازمان تامین اجتماعی، دارویی که دکتر برایش تجویز کرده و یا اطلاعات نسخه پیچی داروخانه و سوابق درمانی خود را رویت کند.

وی در تشریح مزیت های نسخه نویسی الکترونیک گفت: در گذشته اگر یک داروخانه از یک نسخه، یک یا چند قلم دارو را نداشت، نسخه پیچیده می شد و از بین می رفت و بیمار باید بقیه داروها را به صورت آزاد تهیه می کرد اما اکنون با استفاده از سیستم نسخه الکترونیک اگر داروخانه ای چند قلم داروی یک نسخه را نداشت، می تواند نسخه را برای بیمار بپیچد و داروهای موجود را ارائه کند و بقیه داروها از داروخانه دیگر با همان تعرفه های دولتی و حمایت بیمه ای تهیه شود.

معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در ادامه با تاکید بر اینکه نسخه الکترونیک الزام قانون است، گفت: وزارت بهداشت به عنوان نهاد حاکمیتی انشاء قوانین می کند و قوانین را ابلاغ می کند و باید شرکتهای زیر مجموعه قوانین را پیاده سازی کنند.

خدایی اظهار کرد: برای اجرای هر طرح جدید یک سری مقاومتهایی وجود دارد و همچنین هر طرح نویی دارای اشکالات و ایرادهایی است که در طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک نیز در عرض۲ تا ۶ ماه بعد از اجرای طرح برطرف می شود.

وی که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد، از اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه نسخه الکترونیک خبر داد و افزود: در حال حاضر از مجموع ۲۷بیمه مکمل، ۱۹ بیمه مکمل به سامانه نسخه الکترونیک متصل شده اند که در آینده نزذیک بقیه آن ها نیز متصل می شوند.

خدایی در ادامه افزود: با پیاده سازی نرم افزار واحد هیچ تعدد سامانه ای نخواهیم داشت و نرم افزار واسط (API) سازمان تأمین اجتماعی در سامانه‌های مختلف پیاده سازی می‌شود.