آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری اطلاعات نوشت: با ورود کشور به فاز واکسیناسیون کرونا، مسائلی نظیر اولویت بندی دریافت کنندگان واکسن، مدیریت زنجیره تامین، توزیع و تزریق، احراز هویت افراد در زمان مراجعه به مراکز و نظایر آن وجود دارد که باید راهکارهای متناسب با آنها طراحی و پیاده شود. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حسین […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری اطلاعات نوشت: با ورود کشور به فاز واکسیناسیون کرونا، مسائلی نظیر اولویت بندی دریافت کنندگان واکسن، مدیریت زنجیره تامین، توزیع و تزریق، احراز هویت افراد در زمان مراجعه به مراکز و نظایر آن وجود دارد که باید راهکارهای متناسب با آنها طراحی و پیاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حسین میرزایی کارشناس فناوری اطلاعات در یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داد، نوشت: با ورود کشور به فاز واکسیناسیون کرونا، مسائلی نظیر اولویت بندی دریافت کنندگان واکسن، مدیریت زنجیره تامین، توزیع و تزریق، احراز هویت افراد در زمان مراجعه به مراکز و نظایر آن وجود دارد که باید راهکارهای متناسب با آنها طراحی و پیاده سازی شود.

آزمایشگاه توسعه دولت الکترونیک بنا به ظرفیت‌های موجود در کشور، اقدام به تهیه طرح پیشنهادی مدیریت زنجیره توزیع و تزریق واکسن کرونا نموده است.

طرح مذکور به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد تا در کنار سایر تلاش های صورت گرفته در راستای تامین واکسن و واکسیناسیون کرونا، بتواند ضمن مدیریت فرایند، از ناکارآمدی ها و تخلفات احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

* مدیریت زنجیره تامین واکسن

۱- اختصاص برچسب اصالت به کلیه واکسنها
۲- ثبت مکان محور کلیه مراکز تزریق واکسن در سامانه مرکزی مدیریت توزیع و تزریق واکسن
۳- ثبت واکسنهای اختصاص یافته به هر مرکز درمانی تزریق واکسن در سامانه مذکور
۴- به روزرسانی سیستمی و به هنگام موجودی واکسن در هر مرکز به سامانه مرکزی مدیریت توزیع و تزریق واکسن

* اولویت بندی و مدیریت دریافت کنندگان واکسن

۱- تجمیع لیست افراد دارای اولویت (بیماران) توسط وزارت بهداشت
۲- دریافت لیست افراد از وزارت بهداشت و بردن در لیست ساختار خانوار وزارت رفاه
۳- تجمیع لیست افراد سالمند و به طور کلی پر خطر توسط وزارت رفاه
۴- ایجاد پایگاه ملی اطلاعات واکسیناسیون در وزارت رفاه
۵- ارسال سیستمی و برخط اطلاعات مشمولان واکسیناسیون به سامانه مرکزی مدیریت توزیع و تزریق واکسن
۶- ارسال پیامک و تعیین بازه زمانی مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت واکسن توسط وزارت رفاه
۷- به روزرسانی دائمی موجودی واکسن در مراکز درمانی تزریق واکسن به منظور انجام فرایند مچینگ و ارجاع افراد به این
مراکز

* مدیریت مراجعات و تزریقات

۱- مراجعه فرد به مرکز درمانی، ثبت کدملی فرد به منظور احراز هویت، بررسی سهمیه و اولویت دریافت واکسن
۲- ثبت شناسه یکتای واکسن به منظور استعلام سیستمی اصالت واکسن از سامانه تیتک
۳- انتخاب گزینه “تایید افراد”، ارسال کد تایید به شماره تلفن همراه فرد متقاضی دریافت واکسن
۴- اعلام کد تایید به مسئول پذیرش یا کادر درمان بخش تزریق واکسن توسط فرد
۵- تزریق واکسن در صورت صحت کد تایید
۶- تایید نهایی عملیات واکسیناسیون و ارسال پیامک “انجام تزریق واکسن” به افراد توسط سامانه مرکزی مدیریت توزیع و تزریق واکسن کرونا

ملاحظات

۱) لازمه مدیریت عملیات توزیع و تزریق واکسن، ایجاد سامانه ای به منظور ایجاد هماهنگی و ارتباط سیستمی بین سامانه تیتک سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه، مراکز درمانی تزریق واکسن و مشمولان دریافت واکسن کرونا است.

۲) به منظور پشتیبانی از عملیات مذکور میتوان از ظرفیت مرکز تماس ۴۰۳۰ استفاده نمود.

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کادر درمان و مجموعه مدیریتی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمادگی خود را برای پیاده سازی سامانه مذکور و تلاشی در جهت واکسیناسیون عمومی ملت شریف ایران اعلام می‌داریم.

blank