صدور غیرحضوری نیم میلیون کد ثنا
صدور غیرحضوری نیم میلیون کد ثنا

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه مرکز آمار با رویکرد توسعه مبتنی بر پلتفرم الگوی بومی پیشرفت و صادرات دانش بنیان را محقق می‌کند، گفت: بیش از ۵۰۰ هزار کد ثنا به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شده است. محمد […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه مرکز آمار با رویکرد توسعه مبتنی بر پلتفرم الگوی بومی پیشرفت و صادرات دانش بنیان را محقق می‌کند، گفت: بیش از ۵۰۰ هزار کد ثنا به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شده است.

محمد کاظمی فرد در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در بهره مندی از فناوری‌های نوین و دانش بنیان و دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی و نیز هوشمند سازی قوه قضاییه و اجرای سند تحول قضایی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات اقداماتی در سال گذشته انجام داده است، گفت: یکی از این اقدامات احراز هویت غیر حضوری جهت دریافت ثنا است. این خدمت با همکاری ۱۰ شرکت دانش بنیان فراهم شده و در صورتی که افراد قصد استفاده از خدمات قضایی را داشته باشند می‌توانند بدون حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی به صورت برخط و غیر حضوری اقدام به دریافت شناسه قضایی ثنا کنند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام ثنا، جزء خدمات پایه و درگاه ورود به ارائه دیگر خدمات حقوقی و قضایی در قوه‌قضاییه به مردم است که تا قبل از احراز هویت برخط، به‌صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت می‌پذیرفت، افزود:تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از این مسیر ثنای خود را دریافت کرده اند.

کاظمی فرد در ادامه مساله استفاده از فناوری‌های نوین را مورد توجه قرار داد و گفت: هنگامی که مساله استفاده از فناوری و نوآوری در راستای روزآمد کردن و افزایش کارآمدی خدمات عمومی، مطرح می‌شود نخستین راه‌حلی که به ذهن متبادر می‌شود، استفاده از خدمات پیمانکاران و انعقاد قرارداد پیمانکاری است در حالی که توسعه مبتنی بر پلتفرم به‌عنوان نقطه مقابل این نگاه، رویکرد نوینی نسبت به حل مسائل عمومی کشور با استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: مطابق رویکرد توسعه مبتنی بر پلتفرم، اتصال «نهاد حاکمیتی» و «فعالان بخش خصوصی» با تنظیم‌گری «نهاد واسط»، به‌عنوان سه ضلع حل مسائل عمومی به شیوه فناورانه می‌تواند تحقق الگوی بومی پیشرفت و صادرات دانش‌بنیان را فراهم کند. ما اسم این نهاد واسط به‌عنوان طراح و ارزیاب هر خدمت نوین در مرکز را طراز گذاشته‌ایم.

کاظمی فرد با بیان اینکه منظور از توسعه مبتنی بر پلتفرم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت برابر و بدون ایجاد تبعیض بین آنها، همراه با نظارت و ارزیابی مستمر بر خروجی آنها، توسط نهاد واسط (طراز) است. تاکید کرد:مطابق این رویکرد پس از طرح‌مساله توسط نهاد‌های حاکمیتی، از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته می‌شود محصولات و خدمات خود را مطابق با چهارچوب‌ها و استاندارد‌های تعریف‌شده توسط طراز عرضه کنند و طراز نیز به‌طور مستمر بر عملکرد بخش خصوصی نظارت خواهد داشت. درنتیجه این رویکرد، بهره‌وری که به‌معنای ارائه خدمت با بالاترین سطح کیفیت به مردم در طول زمان است و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محقق خواهد شد.

وی در ادامه خدمات الکترونیک قضایی به ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار داد و افزود:در گذشته بدلیل اینکه تمامی خدمات قوه قضاییه نیازمند مراجعه حضوری به مراجع قضایی در داخل کشور بود، امکان دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور بسیار محدود بود. اما اکنون ایرانیان خارج از کشور می‌توانند شناسه قضایی ثنا را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه با دریافت ثنا امکان دسترسی به ابلاغیه‌ها و اطلاع رسانی پرونده و دریافت گواهی عدم سو پیشینه برای آنان فراهم می‌شود، تاکید کرد:همچنین امکان شرکت در جلسات رسیدگی به صورت الکترونیکی و از راه دور نیز نیز برای آنان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از اینکه احراز هویت انجام شد در یک بازه زمانی ۱۰ الی ۲۰ دقیقه‌ای کد ثنابه فرد اختصاص داده می‌شود، افزود: یکی از چالش‌ها برای ایرانیان خارج از کشور دسترسی به تلفن همراه بود که این موضوع مرتفع شد و اگر این متقاضی در خارج از کشور ایمیلشان را به درستی وارد کند رمز یکبار مصرف به جای ارسال به تلفن همراهشان به ایمیل شان فرستاده می‌شود، بنابراین بدون داشتن تلفن همراه نیز می‌توانند از امکانات ثنااستفاده کنند.

کاظمی فرد در ادامه به سامانه خود کاربری وکلا اشاره کرد و گفت: وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های دولتی با استفاده از این سامانه بدون حضور در مراجع قضایی می‌توانند تمامی تعاملات خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند و حتی قرارداد میان وکیل و موکل نیز به صورت کاملا الکترونیکی منعقد می‌شود.

معاون قوه قضاییه در ادامه سامانه ارتباطات مردمی عدلیه، سامع را مورد توجه قرار داد و گفت:این سامانه به عنوان درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی با قوه قضاییه فعالیت دارد و مردم می‌توانند به صورت برخط موارد خود را در مورد اطاله دادرسی، انتقاد از فرآیند دادرسی، انتقاد به نحوه اجرای آراء، دریافت گزارشات مردمی، درخواست ارفاقات قانونی، درخواست ملاقات حضوری، انتقاد به رفتار و عملکرد کارکنان و سایر موضاعات قضایی اعلام کنند و پاسخ هر یک از درخواست‌ها را از مراجع قضایی در همین سامانه پیگیری کنند.

کاظمی فرد با بیان اینکه تمامی تبادلات آتی با درخواست دهندگان نیز از طریق همین سامانه و اطلاع رسانی از طریق پیامک است، تاکید کرد:همچنین در سفر‌های استانی ریاست قوه در همان روز اول تمامی نامه‌ها در سیستم ثبت و برای درخواست دهندگان پیامک اطلاع رسانی ارسال می‌شود.