سرگردانی بیماران گیلانی با قطع مکرر سامانه نسخه الکترونیکی
سرگردانی بیماران گیلانی با قطع مکرر سامانه نسخه الکترونیکی

آی‌سی‌تی نیوز – نسخه‌نویسی الکترونیک از چندماه گذشته با هدف ارایه خدمات بهتر و سهل‌تر به بیمه‌شدگان در مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت گیلان از جمله داروخانه‌ها به اجرا درآمده اما هنوز مدتی از فعالیت آن نگذشته، مشکلاتی را به همراه داشته و منجر به سرگردانی بیماران شده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای […]

آی‌سی‌تی نیوز – نسخه‌نویسی الکترونیک از چندماه گذشته با هدف ارایه خدمات بهتر و سهل‌تر به بیمه‌شدگان در مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت گیلان از جمله داروخانه‌ها به اجرا درآمده اما هنوز مدتی از فعالیت آن نگذشته، مشکلاتی را به همراه داشته و منجر به سرگردانی بیماران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اول دی ماه امسال در تمامی مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت گیلان از جمله داروخانه ها اجباری شد. در این مدل از نسخه نویسی بیمار با مراجعه به پزشک نیازی به دفترچه ندارد و فقط با ارایه کد ملی خود “با تایید هویت و پوشش بیمه‌ ای بیمار” خدمات دریافت می کند.

همچنین در این طرح پزشکان طرف قرارداد با بیمه سلامت به صورت الکترونیکی وارد سامانه مربوطه شده و با ارایه کد رهگیری به بیمه شده برای او نسخه تجویز می‌ کنند با این کار بیمار برای دریافت خدمات دارو به داورخانه و یا مراکز رادیولوژی، آزمایشگاهی و یا پاراکلینیک ها مراجعه و براساس نسخه تجویز شده، خدمات می گیرند.

طرح کشوری نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک نقش مهمی در کمک به ارایه خدمات بهتر و سهل تر به بیمه شدگان دارد، حذف کاغذ و دفترچه به عنوان یکی از فواید نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک عنوان می شود و با این اقدام بیمه شده دیگر دغدغه ای با عنوان حفظ و نگهداری، تمدید یا تعویض دفترچه بیمه ندارد.

با این حال طی روزهای اخیر به دلایل مختلف شاهد سرگردانی مردم گیلان در داروخانه ها هستیم که علت اصلی آن الکترونیکی بودن نسخه های پزشکی و ادعای داروخانه ها مبنی بر قطع بودن سامانه است. این مسئله نه تنها منجر به سرگردانی مردم شده بلکه آنها را مجبور به خرید آزاد داروها کرده است که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

علاوه بر داروخانه ها، مراکز دیگر درمانی نیز به بهانه و یا علت قطع بودن سامانه یا کندی اینترنت اقدام به پذیرش با نرخ آزاد بیماران می کنند که این مسئله شامل آزمایشگاه و مراکز تصویربرداری پزشکی و مواردی از این دست می شود.

 

قطعی سامانه‌ای که تمامی ندارد

قطعی سامانه که پیشتر سالها ذر بانک ها ، مراکز خدماتی و ادارات موضوعی نام آشنا برای مردم است، گویا حال به مراکز درمانی و خدمات بهداشتی نیز سرایت کرده است. اما برخلاف مراکز اداری بموضوع قطعی سیستم در مراکز درمانی می تواند زمینه ساز برخی سوء استفاده ها شود که می توان به بهانه ای برای محاسبه آزاد نرخ درمانی تبدیل شود.

با این حال اگر چه ارایه خدمات بهتر به بیماران به عنوان یکی از مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیک مطرح می‌شود اما برخی از داروخانه های استان گیلان نتوانسته‌اند مزیت اجرای این طرح را جامه عمل بپوشانند و این مهم طی روزهای اخیر داد تعدادی از مراجعه کنندگان به داروخانه ها برای دریافت دارو را درآورده است.

یکی از بیماران مراجعه کننده به داروخانه‌ای رشت روز دوشنبه گذشته ضمن گلایه از نسخه نویسی الکترونیک گفت: اگر چه بدون دفترچه و تنها با کارت ملی به پزشک مراجعه و به راحتی با نسخه نویسی الکترونیک پزشک ویزیت شدم، اما اکنون برای دریافت دارو به گفته فروشنده داروخانه به دلیل قطعی سامانه، مدتی معطل حدود یک ساعت معطل شده‌ام.

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات ناشی از بیماری دیابت و فشارخون نمی توانم بیشتر معطل شوم، از طرفی قدرت خرید دارو آزاد را ندارم به ناچار باید منتظر رفع مشکل بمانم.

فروشنده یکی از داروخانه های رشت نیز ضمن تایید موضوع قطعی سامانه برای نسخه نویسی الکترونیک و کندی اینترنت گفت: اگر چه نسخه‌نویسی با در نظر گرفتن مزایایی از جمله کاهش خطای پزشکی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها به اجرا درآمد اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم و ضعف پهنای اینترنت در بیشتر موارد با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه رضایت مشتری یا بیمار مراجعه کننده برای دریافت دارو برای ما حائز اهمیت است، اظهار داشت: قطعی سامانه و کندی اینترنت برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک طبیعی است.

یک منبع آگاه در این ارتباط گفت: در برابر هر تغییری مقاومت وجود دارد یقین برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک تعدادی از مراکز طرف قرارداد با بیمه از جمله داروخانه ها ضعف زیرساخت ها و پهنای اینترنت را بهانه می کنند و در این بین مردم ضرر می بینند.

وی اظهار داشت: در این بین برخی از بیماران توان معطلی برای دریافت دارو را ندارند، ناچار داروهای تجویزی از سوی پزشک را آزاد خریده که در این صورت هزینه ای را نمی تواند از بیمه دریافت کند.

 

داروخانه‌های بزرگ از ۲ خط اینترنت استفاده کنند

مدیر پروژه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت گیلان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر مشکلات برخی از داروخانه ها در اجرای نسخه پیچی الکترونیک گفت: به داروخانه های بزرگ و مراجعه کننده زیاد، از جمله داروخانه های شبانه روزی توصیه می کنیم ۲ خطر اینترنت داشته باشند.

کوروش ابومحبوب با بیان اینکه داروخانه‌ها باید یک خط اینترنت قوی و مطمئن از شرکت های خوب از جمله مخابرات داشته باشند، اظهار داشت: ضمن اینکه در نسخه نویسی الکترونیک از پهنای باند پایین استفاده می شود و پهنای باند بالا خیلی مهم نیست.

وی با بیان اینکه همه داروخانه‌های استان گیلان باید تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار گیرند، خاطر نشان کرد: داروخانه ها نمی توانند تحت پوشش قرار نگیرند زیرا اگر نسخه پیچی الکترونیک انجام نشود، دارو آزاد محاسبه می شود.

مدیر پروژه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت استان گیلان کاهش مداخلات غیرضروری پزشکی را از جمله مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیکی عنوان کرد و افزود: طرح الکترونیکی نقش مهمی در کمک به ارایه خدمات بهتر به بیمه شدگان دارد ضمن اینکه پرداختی ها به طرف‌های قرارداد به موقع، منظم تر و سریع تر انجام می شود.

 

مردم زیان دیده مشکلات مراکز درمانی

همواره در دنیای دیجیتال هدف رفاه بیشتر و سهولت خدمات رسانی به جامعه است تا از حالت سنتی و بی کیفیت خدمات، به سمت حالت مدرن و باکیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن حرکت کنند.

با این حال آنچه در مورد اخیر مشاهده می شود با وجود اینکه مردم و به طور خاص بیماران از بخش درمانی خدمات الکترونیکی راضی بوده و ان را باعث آرامش خود می دانند، اما در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی مراکز خصوصی بسیار ناراضی هستند.

بهانه قطعی سامانه های الکترونیکی و یا کندی اینترنت نباید بر دوش بیماران سنگینی کند و این وظیفه مراکز خدماتی از که مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی خود را برطرف کنند. مسئله ای که حتی پای استاندار گیلان را نیز چندی پیش به داروخانه های استان بازکرد و ضرب الاجل ۲۴ ساعته را نیز برای داروخانه ها جهت رفع مشکل به همراه داشت که اکنون این مهلت به پایان رسیده است.

بر اساس آخرین آمارهای دریافتی از ۳۵۷ داروخانه طرف قرارداد با بیمه سلامت گیلان ۳۴۵ داروخانه نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کردند.