رونمایی از ۴ سامانه نظارتی در سازمان بورس
رونمایی از ۴ سامانه نظارتی در سازمان بورس

آی‌سی‌تی نیوز – چهار سامانه نظارتی برای کشف و افشای تخلفات در سازمان بورس راه‌اندازی شد. به گزارش فارس، چهار سامانه نظارتی بیدار، نهان، آرامیس و سانا روز قبل با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سازمان بورس راه‌اندازی شد. سامانه نظارتی […]

آی‌سی‌تی نیوز – چهار سامانه نظارتی برای کشف و افشای تخلفات در سازمان بورس راه‌اندازی شد.

به گزارش فارس، چهار سامانه نظارتی بیدار، نهان، آرامیس و سانا روز قبل با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سازمان بورس راه‌اندازی شد.

سامانه نظارتی بیدار امکان ارسال هشدار تخلفات، گزارش‌گیری لحظه‌ای، دسترسی به آرشیو معاملات و تراکنش‌های اشخاص و نمادهای معاملاتی به صورت آنلاین و تاریخی را دارد؛ همچنین طراحی و پیاده‌سازی گزارش‌ها شامل نمودار و جداول مورد نیاز ناظران در راستای گسترش و به‌روزرسانی مستمر را دارد.

همچنین سامانه نظارتی نهان دسترسی به آمار معاملات و تراکنش‌های اشخاص و نمادها به صورت آنلاین و لحظه‌ای و قابلیت طراحی هشدار و اعلام لحظه‌ای به ناظران سازمان را دارد.

در سامانه نظارتی آرامیس قابلیت نظارت آنلاین و تاریخی نمایش سطر به سطر معاملات و سفارش‌چینی‌ها در سطح هر نماد یا کد معاملاتی را دارد.

همچنین سامانه نظارتی سانا یک سامانه بومی جهت ثبت چک‌لیست‌های آنلاین و تخلفات شناسایی شده و پیگیری اقدامات نظارتی طراحی شده است. علاوه بر آن سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه با هدف سوت‌زنی تخلفات راه‌اندازی شده است.

 

استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر معاملات بازار انجام می‌شود

‌در این مراسم، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، اظهار داشت: زیرساخت نظارت بر بازار به نحوی فراهم شده است که از وقوع تخلفات جلوگیری می‌شود و با شناسایی به موقع تخلفات امکان جلوگیری از آن وجود دارد.

وی افزود: از طریق سامانه‌هایی که روند خرید و فروش سهام را رصد می‌کنند، اگر تخلفی در این زمینه صورت گیرد جلوی آن گرفته می‌شود و امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی از این شبکه‌ها برای رصد بازار هم استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان بورس بیان کرد:‌ استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر معاملات بازار انجام می‌شود و هشدارهای مختلفی در این سامانه‌ها داریم و با این سامانه‌ها وظیف نظارتی سازمان بورس را تقویت می‌کنیم.

 

* امکان گزارش تخلفات در سامانه دیده‌بان

در ادامه این مراسم همچنین سیدمهدی پارچینی، مدیر نظارت سازمان بورس گفت: در سامانه سانا که در واقع سالن امنیت نظارت بورس نامیده می‌شود در صورت وقوع یک جرم به صورت لحظه هم به ناظران بازار گزارش می‌شود و هم به صورت پیامکی به ذی‌نفع گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از این سامانه‌ها پیشگیری از وقوع تخلفات در معاملات بازار سرمایه است که اگر تخلفاتی در معاملات دیده شود با سامانه بیدار هشدارهای لازم به مقام ناظر اعلام شود.

مدیر نظارت سازمان بورس گفت: البته سامانه آرامیس همراه با سامانه معاملات بورس از شرکت خارجی آتوس خریداری شده بود که با رویکرد جدید نظارتی سامانه نهان که همان آرامیس ایرانی است، طراحی شده است.

به گفته این مقام مسئول، بحث پردازش لحظه‌ای داده‌ها در بازار سرمایه بسیار مهم است و از این امکانات برای حوزه نظارتی استفاده می‌شود. عمده تخلفات در دنیا از طریق سوت‌زنی و افشای تخلف صورت می‌گیرد که البته سوت‌زنی برای بعد از وقوع یک جرم صورت می‌گیرد اما سامانه‌های ما به صورت لحظه‌ای هشدارهای لازم را به مقام ناظر اعلام می‌کند.

پارچینی بیان داشت: سامانه دیده‌بان را طراحی کرده‌ایم که افراد می‌توانند با هویت مشخص یا بدون نام تخلفات را اعلام کنند و سامانه سمتا که اگر گزارش تخلفی در آن مشاهده شد را ثبت و به مقام ناظر و کارشناسان مربوط ارائه شود و کارشناسان هم صحت و سقم آن گزارش را بررسی می‌کنند.