آی‌سی‌تی نیوز – باقر زاده گفت: نسخه نویسی اکلترونیک ده ها مزیت دارد و امیدواریم سال بعد هیچ بخشی بهانه عدم اجرای آن را نداشته باشد. علی اصغر باقر زاده نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا، درباره علت روند رشد کم نسخه نویسی الکترونیکی اظهار کرد: روند رشد […]

آی‌سی‌تی نیوز – باقر زاده گفت: نسخه نویسی اکلترونیک ده ها مزیت دارد و امیدواریم سال بعد هیچ بخشی بهانه عدم اجرای آن را نداشته باشد.

علی اصغر باقر زاده نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا، درباره علت روند رشد کم نسخه نویسی الکترونیکی اظهار کرد: روند رشد نسخه نویسی الکترونیک مطلوب ما نیست و طبق قانون برنامه ششم باید سال گذشته تمام می شد.

باقر زاده افزود: هم اکنون که در سال پایانی اجرای قانون ششم توسعه هستیم باید نسخه نویسی الکترونیک تا پایان آذر ماه به پایان می رسید و طبق قانون چیزی به نام اینکه زیر ساخت اجرای نسخه نویسی الکترونیکی وجود ندارد و اجرا نشده، نباید وجود می داشت.

وی در ادامه بیان کرد: باید مسائلی که در نسخه نویسی الکترونیک به آن اشاره شده مثل سامانه نظارتی و سامانه تی تک اجرایی می شد که متاسافنه این اتفاق نیفتاده است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: البته به دلیل جا به جایی دولت ها و تغییر و جا به جایی مدیران هم مشکلاتی در روند اجرای آن به وجود آمد ولی به نسبت گذشته روند رشد خوبی داشته است. درخواست ما این است که در روند اجرای آن تسریع ایجاد شود.

باقر زاده خاطر نشان کرد: ما آخرین مهلت را به دولت داده ایم که این نسخه نویسی الکترونیکی تا پایان امسال به طور کامل اجرا شود و سامانه تمام وزارت خانه ها باید به سامانه مشترک اجرای نسخه نویسی الکترونیک وصل شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: علت اینکه ارز ترجیحی را در کمیسیون تلفیق برای حوزه سلامت و در سال ۱۴۰۱ حفظ کردیم این بود که هنوز زیر ساخت اجرای نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد. علت عدم وجود زیر ساخت می تواند ضعیف بودن اینترنت در برخی روستاها و در برخی از حوزه ها نبود زیر ساخت جغرافیایی است.

باقر زاده ادامه داد: البته نظام پزشکی باید به میدان بیاید. امسال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم و با بودجه مطب ها و پزشک ها باید این سامانه گسترش یابد تا روی موبایل هم نصب شود و قابلیت اجرا حتی بر روی گوشی موبایل را هم داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: انتظار می رود که نهادهای دولتی مثل بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و داروخانه ها حتما نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کنند و برای اینکه بخش خصوصی هم بهانه ای برای عدم اجرا نداشته باشند نظام پزشکی را مکلف و موظف کردیم که آن را اجرایی کند و بودجه ای از سوی نظام پزشکی و ۹۰ میلیارد هم مجلس برای اجرای کامل آن در ۱۴۰۱ نظر گرفته تا جلوی بهانه های مختلف گرفته شود و سال آینده این موضوع به سرانجام برسد.

باقر زاده ادامه داد: با این شیوه دغدغه ی مردم و مسئولین برای ارز ترجحی محقق می شود و این ارز به دست مصرف کننده واقعی می رسد و با اجرای نسخه نویسی الکترونیک رانت و دلال بازی در حوزه دارو از بین می رود. در حال حاضر بیش از نیمی از داروهای کشور ما که با ارز ترجیحی وارد می شود به کشورهایی چون عراق و افغانستان می رود.

این نماینده مجلس گفت: با اجرای نسخه نویسی الکترونیک مصرف بهینه دارو را خواهیم داشت. نسخه نویسی الکترونیک ده ها مزیت دارد و امیدواریم سال بعد هیچ بخشی بهانه عدم اجرای آن را نداشته باشد.