آی‌سی‌تی نیوز – عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران گفت: در ایام کرونا و نیاز افراد به درمان، بازنشستگان به پزشکان مراجعه می‌کنند، اگر ارتباط و سیستم آنلاین نباشد، چه کسانی ضرر می‌کنند؟بازنشسستگان و بیمه شدگان! اینجا مجبور می شوند علی رغم تنگاهای مالی و اقتصادی، دارو را به صورت آزاد فراهم کنند. […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران گفت: در ایام کرونا و نیاز افراد به درمان، بازنشستگان به پزشکان مراجعه می‌کنند، اگر ارتباط و سیستم آنلاین نباشد، چه کسانی ضرر می‌کنند؟بازنشسستگان و بیمه شدگان! اینجا مجبور می شوند علی رغم تنگاهای مالی و اقتصادی، دارو را به صورت آزاد فراهم کنند.

مهدی مجیدی، با اشاره به مشکلات نسخ الکترونیک برای بازنشستگان، اظهار کرد: با توجه به شرایط جسمی و سنی آنها، اغلب بازنشسستگان در امر نسخه نویسی الکترونیکی دچار مشکل شده‌اند، اغلب بازنشستگان و مستمری بگیران نسبت به دفترچه ها تعلق خاطر عمیقی داشتند و آن را به نوعی سند هویتی بازنسشستگی خود می‌دانستند.

وی افزود: اکثر بازنشسستگان با توجه به شرایط جسمی و سنی، از نظر کهولت سن و سواد اینترنتی و الکترونیکی در مواجهه با نسخه نویسی الکترونیکی دچار مشکل هستند، اکثرا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و دفترچه‌ها را از آنها نمی پذیرند، حتی پزشکان خصوصی نیز دفترچه ها را نمی پذیرند، نهایتا در سربرگی نام داروها را می نوشتند که گفتند این هم باید حذف شود.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران ادامه داد: امروز بازنشستگان تأمین اجتماعی از نظر مسائل درمانی، ویزیت، آزمایشگاه، عکس برداری و دریافت نسخه و دارو از مراکز داروخانه های مختلف و… دچار مشکلاتی هستند چرا که زیرساختهای اساسی و اصولی نسخه نویسی الکترونیکی فراهم نشده و هنوز این مشکلات برطرف نشده است و وجود دارد، همین موجب شده تا بازنشستگان و مستمری بگیران دچار سردرگمی شوند.

وی به برخی مشکلات بازنشستگان در نسخ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا و نیاز افراد به درمان، بازنشستگان به پزشکان مراجعه می‌کنند، اگر ارتباط و سیستم آنلاین نباشد و ارتباط درستی نباشد، چه کسانی ضرر می‌کنند؟ چه کسانی معطل می‌شوند؟ بازنشسستگان و بیمه شدگان! اینجا مجبور می شوند علی رغم تنگاهای مالی و اقتصادی بازنشستگان که اغلب حداقل بگیر هستند، دارو را به صورت آزاد فراهم کنند.احتمال دارد برخی از داروخانه ها نیز از این مساله سوء استفاده کنند.

به گزارش فارس مجیدی در این رابطه، اضافه کرد: یک زمانی بود بابت ثبت هر نسخه الکترونیکی در سیستم، مبلغی را بیمه شدگان باید پرداخت می‌کردند که پس از انجام مکاتبه و مذاکره، مشکل را مرتفع کردیم. هنوز مشکلات اساسی نسخ الکترونیکی پابربرجاست و توقع داریم مسئولان این مساله را نیز حل کنند و فکری اساسی برای آن کنند، چرا که بیش از ۳ میلیون بازنشسته و به تبع آن همسران و احتمالا فرزندان آن‌ها، با این مشکل روبرو خواهند شد.

 

وعده پیگیری جدی برای تحقق نسخه‌نویسی الکترونیکی
در همین رابطه عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس گفت: در سال ۱۴۰۱ یکی از کارهایی که کمیسیون بهداشت در دستور کار خود قرار خواهد داد بحث پیگیری برای تحقق یافتن خدمات اجرایی نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

سیدجلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس در گفتگو با موج گفت: در سال ۱۴۰۱ یکی از کارهایی که کمیسیون بهداشت در دستور کار خود قرار خواهد داد بحث پیگیری برای تحقق یافتن خدمات اجرایی نسخه‌نویسی الکترونیکی است.

وی با بیان این‌‌که ما در بحث نسخه نویسی الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت از برنامه توسعه چهارم، وزارت بهداشت را مکلف کرده بودیم این اقدام را انجام دهند؛ ادامه داد: در واقع تمام بخش‌هایی که متولی حوزه سلامت در کشور بودند باید این اقدام را عملیاتی می‌کردند؛ اما متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر تامین اجتماعی، بیمه سلامت، وزارت بهداشت و غیره به هر دلیلی تاکنون اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی را به تأخیر انداخته اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برخی زیر‌ساخت‌ها برای اجرایی شدن نسخه‌های الکترونیک باید فعال می‌شد که تا‌کنون اقدامی‌ صورت نگرفته، موارد دست به دست هم داده‌اند تا اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را با مشکل روبرو کنند. البته به نظر ما مسیر اجرای نسخه نویسی الکترونیکی مسیر خوبی است ولی می توانست در صورت فراهم بودن زیرساخت ها بسیار سرعت بیشتری داشته باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وضعیت اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی برای ما قابل قبول است ولی مطلوب نیست. البته نسخه نویسی الکترونیکی یک مسئله چند بعدی است و چند وزارتخانه و سازمان درگیر آن هستند؛ اگر هرکدام از آنها در این مسیر همکاری کامل نداشته باشند باعث بروز اختلال خواهد شد.

میرمحمدی ادامه داد: وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان های بیمه گر، داروخانه‌ها، بخش خصوصی حوزه سلامت باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا اجرای نسخه نویسی الکترونیکی به طور کامل انجام شود.

میرمحمدی با اشاره به این‌که هم اکنون در مسیر خوبی قرار داریم، اما در سال ۱۴۰۱ یکی از کارهایی که کمیسیون بهداشت در دستور کار خود قرار خواهد داد، بحث پیگیری مستمر و جلسات مستمر برای تحقق یافتن خدمات اجرایی نسخه‌نویسی الکترونیکی است.