تعریف ۴ سطح احراز هویت برای اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند
تعریف ۴ سطح احراز هویت برای اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از تعریف ۴ سطح احراز هویت برای اتصال کاربران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مطابق با مصوبه جلسه بیست و چهارم این شورا خبر داد.

رضا باقری اصل در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که در بند واو تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به وزارت ارتباطات تکلیف شده است، اظهار داشت: در این قانون دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف شده اند که درگاه واحد خدمات دولت هوشمند داشته باشند که این درگاه به پنجره ملی خدمات دولت متصل شود.

وی با بیان اینکه سطوح احراز هویت کاربران برای دریافت خدمات از پنجره واحد دولت در بیست و چهارمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به تصویب رسیده است، گفت: معماری کلی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و نیز نحوه تعامل دستگاه‌های اجرایی در این جلسه به تصویب رسید و به زودی نیز ابلاغ خواهد شد.

باقری اصل با اشاره به اینکه سطوح احراز هویت برای دسترسی کاربران به خدمات دولت هوشمند تعریف شده است، افزود: پیش از این احراز هویت برای خدماتی مانند بانکداری الکترونیک و بورس الکترونیک نیز انجام شده بود. در مصوبه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی نیز بر نگاشت احراز هویت تاکید شده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند کاربر می‌تواند با یک بار احراز هویت به تمامی خدمات دستگاه‌های دولتی و اجرایی دسترسی داشته باشد، گفت: البته سطوح احراز هویت ورود به پنجره واحد دولت هوشمند، بسته به نوع خدماتی که هریک از دستگاه‌های دولتی ارائه می‌دهد، متفاوت خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه چهار سطح برای احراز هویت کاربران در نظر گرفته شده است، افزود: در سطح اول برخی کاربران با کد ملی و تطابق با شماره تلفن همراه می‌توانند برخی خدمات را دریافت کنند. در سطح دوم دریافت اطلاعاتی مانند محل اقامت نیز افزوده می‌شود و در سطح سوم علاوه بر اطلاعات هویتی و مکان اقامت و کدپستی، دریافت اطلاعات مهمی مانند شماره حساب و تطبیق تصویر هم الزامی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح چهارم احراز هویت که در مصوبه پیش بینی شده اما هنوز زیرساخت آن تکمیل نیست و به تدریج اضافه خواهد شد، امضای الکترونیکی هم الزامی خواهد شد.

باقری اصل با تاکید بر اینکه سطوح احراز هویت برای خدمات مختلف تست شده است و در حال پیاده سازی توسط دستگاه‌های اجرایی است، گفت: پیش بینی می‌شود که تا قبل از دی ماه امسال بیش از ۵۰ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شوند.