تداوم مشکلات نسخه‌ الکترونیکی برای مردم
تداوم مشکلات نسخه‌ الکترونیکی برای مردم
مشکلات نسخه‌ نویسی الکترونیک که از دی ماه سال گذشته آغاز شد، همچنان برای بیمه‌شدگان دردسرساز است. اما علت این مشکلات چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود اینکه حدود ۷ماه از آغاز طرح نسخه‌ نویسی الکترونیک می‌گذرد، مشکلات آن همچنان گریبان‌گیر مردم است. برخی از مشکلات نسخه‌ نویسی الکترونیک، ناشی از اشکالات سیستمی و آماده نبودن زیرساخت‌ها بوجود آمده اما برخی از آنها نیز تنها به دلیل خطاهای انسانی هستند.

اشتباهات پزشکان و مراجعان
یکی از مهمترین مشکلات نسخه‌ نویسی الکترونیک آن است که بیمار پس از مراجعه به داروخانه، متوجه می‌شود که نسخه در سیستم ثبت نشده و نمی‌تواند داروهای خود را دریافت کند. اما این موضوع ممکن است به دلایل متفاوتی رخ دهد.

شاید ساده‌ترین دلیل این موضوع آن باشد که در بسیاری از مواقع، پزشک صادر‌کننده نسخه الکترونیکی، فراموش می‌کند که نسخه را ثبت نهایی کند. به همین دلیل است که بیمار پس از مراجعه به داروخانه، متوجه می‌شود که نسخه وی ثبت نشده است.

از طرف دیگر ممکن است که بیمار، اطلاعات خود را به درستی به داروخانه اعلام نکند. این مشکلات برای بیمه‌شدگان بیمه سلامت و نیروی‌های مسلح بیشتر از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی رخ می‌دهد.

زیرا برای دریافت داروهای مربوط به نسخه‌های بیمه‌های سلامت و نیروی‌های مسلح، علاوه بر کدملی، ارائه کد پیگیری نیز توسط بیمار اجباری است. به همین دلیل برخی از مراجعان، این کد پیگیری که معمولا پنج رقمی است را به اشتباه به داروخانه اعلام می‌کنند.

مشکلات سیستمی نسخه‌ نویسی الکترونیک
از سوی دیگر، چهار یا پنج برنامه برای دریافت نسخ توسط داروخانه‌ها استفاده می‌شوند. هر داروخانه نیز، برای دریافت نسخه و تحویل دارو به بیماران، از یکی از این برنامه‌ها استفاده می‌کند.

ممکن است این برنامه‌ها در برخی روزها و ساعات، به دلایل مختلف از دسترس خارج شوند و امکان دریافت نسخه از طریق آنها وجود نداشته باشد. به علاوه، در بعضی مواقع، سایت بیمه‌ها به دلایلی مثل تعمیرات یا بروزرسانی، با مشکل مواجه شوند و و فرآیند دریافت نسخه را مختل کنند.