آی‌سی‌تی نیوز – اعظم طیرانی – در حالی سازمان تأمین اجتماعی از حذف نسخه‌های کاغذی تا آخر آذرماه امسال خبر داده است که هنوز برخی از بیمه‌شدگان زیرپوشش این سازمان از نسخه‌نویسی الکترونیک و سامانه‌ای که مدتی است جایگزین دفترچه‌های کاغذی تأمین اجتماعی شده ابراز نارضایتی می‌کنند. گروهی از کاربران از قطعی گاه و بی‌گاه این […]

آی‌سی‌تی نیوز – اعظم طیرانی – در حالی سازمان تأمین اجتماعی از حذف نسخه‌های کاغذی تا آخر آذرماه امسال خبر داده است که هنوز برخی از بیمه‌شدگان زیرپوشش این سازمان از نسخه‌نویسی الکترونیک و سامانه‌ای که مدتی است جایگزین دفترچه‌های کاغذی تأمین اجتماعی شده ابراز نارضایتی می‌کنند.

گروهی از کاربران از قطعی گاه و بی‌گاه این سامانه که موجب سردرگمی، شلوغی بی‌مورد و البته ضرر مالی به بیمه‌شدگان شده شاکی هستند. چندی پیش مرکز پژوهشی «بتا» از انتشار بیش از ۲۵ هزار توییت و ۲۰ هزار شکایت در فضای مجازی در خصوص نارضایتی مردم از حذف دفترچه‌های کاغذی تأمین اجتماعی و نسخه‌نویسی الکترونیک خبر داده بود.

 

نارضایتی بیمه‌شدگان از حذف دفترچه‌ها

خانم ظهوریان یکی از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با ما می‌گوید: نسخه‌نویسی الکترونیک در حد نسخه‌نویسی پزشکان خوب است و مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌کند، اما مشکل در داروخانه مشهود می‌شود، چرا که اگر از معطلی‌های ناشی از قطعی اینترنت و یا برق بگذریم تازه زمانی که بیمار دارو را دریافت می‌کند متوجه تفاوت هزینه آن با گذشته می‌شود و اگر رسیدی برای ارائه به بیمه تکمیلی دریافت کند متوجه می‌شود بخشی از داروهایی که قبلاً زیر پوشش بیمه بوده به‌صورت تعرفه آزاد محاسبه شده، در حالی که اگر اینترنت قطع باشد نسخه قابل مشاهده نیست و وقتی نسخه پیچیده می‌شود یعنی داروخانه تخطی نموده و داروها را آزاد حساب کرده است که در این صورت بیمار علاوه بر اینکه هزینه بیشتری برای دارو می‌پردازد، نمی‌تواند مابه‌التفاوت هزینه آن را از بیمه تکمیلی طرف قرارداد بگیرد و این فقط به ضرر بیماران است.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان تأمین اجتماعی می‌گویند تخلفات را به این سازمان اطلاع دهید، اما مگر چند بیمه شده که روزانه با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند متوجه تخلفات داروخانه‌ها می‌شوند و می‌توانند با طرح شکایت، حقوق خود را پیگیری کنند؟

سازمان تأمین اجتماعی باید پیش از اجرای حذف دفترچه‌های کاغذی ابتدا تمهیداتی برای پیشگیری از تخلفات داروخانه‌ها می‌اندیشید سپس مردم را با این شرایط روبه‌رو می‌کرد. نسخه‌نویسی الکترونیک فقط برای مراکز تأمین اجتماعی مناسب است که قرار نیست بیمار هزینه‌ای پرداخت کند اما در مراکز خصوصی این وضعیت به ضرر بیماران است.

 

حذف شفافیت هزینه‌های دارو

معصومه هاشمی، بیمه شده دیگری می‌گوید: هنگام قطعی سامانه‌ معلوم نیست این سامانه چند دقیقه یا چند ساعت دیگر دوباره برقرار می‌شود، بنابراین چاره‌ای جز مراجعه به داروخانه‌های دیگر ندارید و گاهی مجبورید عطای حق بیمه‌های پرداختی را به لقای آن ببخشید و قیمت داروها برایتان به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نسخه‌نویسی الکترونیک با هدف حذف دفترچه‌های کاغذی اجرا شده است اما علاوه بر حذف دفترچه‌های کاغذی شفافیت هزینه‌های دارو را نیز حذف کرده و ممکن است داروخانه‌ای از بیماران وجه اضافه‌ای دریافت کند و بیمار هم متوجه نشود. شاید این طرح برای پزشکان، مراکز آزمایشگاهی و تشخیصی طرح مناسبی باشد اما بهتر است سازمان تأمین اجتماعی پیش از اجرای کامل آن فکری به حال داروخانه‌ها کند تا بیمار بتواند مثل گذشته بر نسخه‌های الکترونیک، اقلام دارویی تجویز شده و هزینه دارو نظارت داشته باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد هیچ داروخانه‌ای جرئت تخلف و دریافت هزینه اضافی از بیماران را نخواهد داشت.

 

طرحی دردسرساز برای داروخانه‌ها

نسخه‌پیچی الکترونیک برخی از داروخانه‌داران نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. به طوری که امیراحمد صادقی، یکی از داروخانه‌داران به ما می‌گوید: ثبت آنلاین نسخه‌های عادی در سامانه بیمه مستلزم وارد کردن مشخصات فردی، تاریخ ویزیت، استحقاق‌سنجی درمان، ثبت کد پیگیری و همچنین ثبت اسامی و شکل داروها و دستور مصرف هر دارو به صورت آنلاین در سامانه است که همه این‌ها نیاز به صرف زمان بیشتری در مقایسه با نسخه‌پیچی کاغذی دارد که موجب نارضایتی بیماران از داروخانه‌ها شده است چون تصور می‌کنند صرف این زمان به دلیل کم‌کاری همکاران ماست. وی ادامه می‌دهد: با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، داروخانه‌داران باید زمان بیشتری صرف توضیح دادن به بیماران در خصوص نسخه و دلایل گران شدن هزینه‌های دارو کنند. اجرای این طرح علاوه بر پیامدهای حقوقی برای مسئول فنی و ایجاد ازدحام در داروخانه، موجب شده برخی از بیماران، داروخانه‌ها را متهم به تخلف کنند که باید وقت بیشتری بگذاریم و برای بیماران توضیح دهیم چرا هزینه نسخه آن‌ها در مقایسه با دوره‌های پیش گران‌تر شده است.

 

کار بزرگی که الزام قانون بوده است

اما شهرام غفاری؛ مدیرکل درمان‌های غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی به ما می‌گوید: نمی‌توان گفت چون بخشی از زیرساخت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک هنوز آن‌گونه که باید فراهم نشده و حذف نسخه‌های کاغذی باری بر دوش بیمه‌شدگان گذاشته، پس قانون‌گذار باید از ایجاد پرونده الکترونیک سلامت صرف‌نظر کند. امسال با مکانیزه شدن نظام سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، کار بزرگی را آغاز کرده‌ایم که الزام قانون بوده است و با اینکه ابتدای شروع طرح با نواقصی در زیرساخت‌های مخابراتی روبه‌رو بودیم به مرور زمان این نواقص برطرف شد. هم اکنون نیز میانگین حضور بیماران در داروخانه‌ها ۱۵ دقیقه است مگر اینکه داروخانه دچار قطعی برق یا اینترنت باشد؛ این مشکلات مربوط به داروخانه است و ارتباطی با نسخه‌نویسی الکترونیک ندارد.

 

شرط حذف کامل نسخه‌های کاغذی

غفاری ادامه می‌دهد: ما با حذف نسخه‌نویسی کاغذی از ابتدای دی ماه ساختار نسخه‌نویسی الکترونیک را به طور کامل اجرا خواهیم کرد. مگر اینکه دولت با درخواست وزارت بهداشت مبنی بر گرفتن مهلت ۶ ماهه موافقت کند که در آن شرایط نسخه‌های کاغذی نیز تا پایان مهلت داده شده پذیرفته می‌شود، اما اگر دولت با درخواست وزارت بهداشت موافقت نکند از ابتدای دی ماه سازمان تأمین اجتماعی تحت هیچ شرایطی نسخه‌های کاغذی را پرداخت نخواهد کرد و همه نسخه‌ها باید به صورت الکترونیک ثبت شود و بیمه‌شدگان نیز به همین شیوه خدمات دریافت کنند.

به گفته غفاریان زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیک فراهم است و با اجرای این طرح تغییری در دریافت خدمات درمانی مردم ایجاد نمی‌شود و اگر پزشکان نسخه‌ای را به صورت الکترونیک ثبت کنند بیمه هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند در غیر این صورت هزینه به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

غفاری در خصوص مشکلات سامانه تیتک و ارتباط آن با نسخه‌نویسی الکترونیک نیز می‌گوید: اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک ارتباط مستقیمی با سامانه تیتک ندارد و پیش از اجرای این طرح نیز ابتدا داروخانه‌های سرپایی و سپس داروخانه‌های بیمارستانی موظف شده بودند پیش از ارائه دارو به بیمار، آن را در سامانه تیتک ثبت کنند تا مشخص شود دارو قاچاق نیست یا دوباره فروشی نشده و تاریخ مصرف آن منقضی نشده است. (منبع:قدس)