اعتراض به عملکرد رگولاتوری/ دفاتر پیشخوان حذف نمی‌شوند
اعتراض به عملکرد رگولاتوری/ دفاتر پیشخوان حذف نمی‌شوند
آی سی تی نیوز -دبیر کل کانون پیشخوان دولت می‌گوید: رگولاتوری متولی خدمات حوزه ICT است و خدمات متنوعی که از همه دستگاه‌ها در دفاتر وجود دارد در تخصص رگولاتوری نیست؛ از این رو درخواست داریم سازمان نظام صنفی دفاتر پیشخوان دولت نهاد بالادست دفاتر باشد.

به گزارش فارس، علی فلاح حقیقی دبیر کل کانون پیشخوان دولت در یک نشست خبری درباره نقش دفاتر توسعه دولت الکترونیک، اظهار داشت: دفاتر پیشخوان دولت، درگاه سوم خدمات دولتی هستند و ساختاری مشابه دفاتر در برخی از کشورهای دیگر هم وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه دفاتر پیشخوان چه خدماتی را برای اربعین ارائه می کنند؟ گفت: هماهنگی ها با وزارت کشور انجام شد اما با توجه به به هم ریختگی اوضاع سیاسی در عراق (بسته شدن مرزهای عراق) باید ببینیم وزارت کشور چه تصمیم جدیدی برای ارائه خدمات اربعین می گیرد.

فلاح حقیقی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه در حال حاضر مرجع صدور مجوز دفاتر و نظارت بر دفاتر پیشخوان رگولاتوری است، با قانون جدیدی که درباره دفاتر در مجلس در حال بررسی است، چه تغییری در ساختار متولی دفاتر ایجاد خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر مرجع صدور مجوز دفاتر، رگولاتوری است و مرجع تعرفه گذاری و ناظر بر دفاتر هم رگولاتوری است؛ زیرا در اتفاق نامیمونی در قانون برنامه ششم بخش فراسازمانی دفاتر که سازمان امور استخدامی بود کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: اما در وزارت ارتباطات رقیب قدیمی و قدرتمندی به اسم شرکت پست برای دفاتر وجود دارد که رقابت دائم با این شرکت، جایگاه دفاتر را تنزل داد.

وی ادامه داد:‌ رگولاتوری اساسا متولی خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و خدمات متنوعی که از همه دستگاه ها در دفاتر وجود دارد در تخصص رگولاتوری نیست؛ از این رو رویکرد قانونی که در مجلس در حال بررسی است تشکیل نهاد یا NGO ای مانند سازمان مهندسی یا سازمان نظام پزشکی است که متولی بالادستی دفاتر باشد.

وی با اشاره به بررسی تصویب قانون دفاتر پیشخوان دولت در مجلس، گفت: مفاد این قانون تدوین شده و بیش از ۳۰ جلسه هم درباره آن برگزار شده است؛ با تصویب این قانون سرنوشت ۷۰ هزار شاغل که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند روشن خواهد شد.

وی ادامه داد: جایگاه ۸۹ توسعه دولت الکترونیکی کشور در جهان مناسب ایران نیست و امیدواریم با تصویب قانون دفاتر پیشخوان در مجلس، بهبودی در شرایط فعلی و توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم.

دبیر کل کانون پیشخوان دولت در پاسخ به این سوال که با رویکرد ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، پایان عبور از مرحله دفاتر پیشخوان دولت در کشور چه زمانی خواهد بود؟ گفت: این مفهوم باید اصلاح شود؛ زیرا دفاتر پیشخوان مرحله گذار نیستند که حذف شوند بلکه نوع سرویس های آنها متنوع تر می شود. هم اکنون هم برنامه تبدیل دفاتر پیشخوان به اپراتور پستی را داریم.

وی توضیح داد: طبق مطالعاتی که انجام شده در آینده به دلیل افزایش افسردگی در جوامع و دوری افراد خانواده و جامعه از یکدیگر، محل هایی مانند دفاتر پیشخوان، یک نقطه ارتباطی جامعه و مکانی برای برقراری ارتباط افراد جامعه با یکدیگر خواهند بود. در این زمان، ترکیب فیزیکال اسپیس و دیجیتال اسپیس را خواهیم داشت.

فلاح حقیقی افزود: امروز هر سازمانی برای خود دفتری احداث کرده از جمله دفاتر اسناد رسمی، پلیس و شهرداری؛ اما باید به سمتی برویم که دفاتر تجمیع شوند تا همزمان که دفاتر به صرفه اقتصادی می رسند محلی باشند که متقاضی سرویس های خود را در آنجا دریافت می کند و استراحت هم می کند. این پیشنهاد را به سازمان امور استخدامی داده ایم.

دبیر کل کانون پیشخوان دولت تصریح کرد: اگرچه همه خدمات حتی خدماتی مانند ثبت اثر عنبیه چشم با گوشی و از راه دور فراهم است اما این موضوع نافی لزوم وجود خدمات دفاتر پیشخوان دولت نیست؛ زیرا تجربه نشان داده حتی درباره خدماتی که ۱۰۰ درصد الکترونیکی شده است باز هم برخی از کاربران علاقه دارند که شخصی یا جایی مثل کافی نت این کار را برای آنها انجام دهد.

وی درباره گلایه مردم از نحوه ارائه خدمات در این دفاتر، گفت: خدمات در دفاتر ترکیبی است و بخشی از آن در  دفتر و بخشی در دستگاه مربوط انجام می شود؛ مانند درخواست های صدور سند. گاهی کار در دستگاه انجام نمی شود و مردم آن را از جانب دفتر می بینند.

فلاح حقیقی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به زمان ثبت نام جدید از اتباع افغانستانی، اعلام کرد: با دستور وزارت کشور، دسترسی دفاتر به سامانه مربوط به اتباع افغانستانی قطع شده است و هیچ نوع خدمتی از سوی دفاتر به آنها ارائه نمی شود.

دبیر کل کانون پیشخوان دولت درباره ارتباط وزارت ارتباطات در دوره جدید با این دفاتر، گفت: در این دوره توفیق نداشتیم هیچ جلسه ای با آقای وزیر داشته باشیم و به رگولاتوری ارجاع داده شده ایم. در مجموع ارتباط در حد انتظار دفاتر نبوده است.

فلاح حقیقی به عدم تغییر تعرفه های خدمات این دفاتر از ۲ سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: اصلاح و به روز رسانی تعرفه ها ضروری است.

وی با اشاره به آغاز ثبت نام از مودیان امور مالیاتی گفت:‌ مودیان می توانند از امروز برای اتصال به کارپوشه مالیاتی و ثبت نام اقدام کنند.

وی همچنین از انجام طرح های امضای دیجیتال مبتنی بر موبایل توسط یک مجموعه دانش بنیان و موفقیت در طرح اطلاعات مکان محور و GIS با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران بدون وابستگی به پایگاه های داده خارج از کشور خبر داد و گفت: این موارد در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.