۲میلیون کارتخوان در آستانه اتصال به سامانه مالیاتی هستند
۲میلیون کارتخوان در آستانه اتصال به سامانه مالیاتی هستند

آی‌سی‌تی نیوز – معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه ۱۴۴هزار مؤدی جدید از محل اتصال دستگاههای پوز شناسایی شدند، گفت: حدود ۲میلیون پوز در آستانه اتصال به سامانه مالیاتی قرار دارند. به گزارش تسنیم، محمد مسیحی در نشست خبری سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه نقش مالیات در بخش بودجه اهمیت […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه ۱۴۴هزار مؤدی جدید از محل اتصال دستگاههای پوز شناسایی شدند، گفت: حدود ۲میلیون پوز در آستانه اتصال به سامانه مالیاتی قرار دارند.
به گزارش تسنیم، محمد مسیحی در نشست خبری سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه نقش مالیات در بخش بودجه اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، گفت: همه تلاش این بود که بتوانیم کسری بودجه را با استفاده از مالیات پوشش دهیم.

وی افزود: در همین راستا طی دو سال اخیر تحقق بیش از صددرصدی درآمدهای مالیاتی را شاهد بودیم و امیدوار هستیم همین روند را تا پایان سال داشته باشیم. سازمان امور مالیاتی به‌عنوان یک ارگان حاکمیتی وظیفه دارد مدیریت چالش‌های اجتماعی را نیز کنار کار سخت مالیات‌ستانی در نظر داشته باشد.

مسیحی گفت: با توجه به شرایط تحریم و کرونا تلاش شد براساس تسهیلات تعیین‌شده توسط دستگاه‌های تصمیم‌گیر نهایت همراهی را با فعالان اقتصادی داشته باشیم. موضوعی که مهم است، کاهش شکاف مالیاتی است. در دولت به‌جد دنبال معرفی پایه‌های مالیاتی هستیم. قانون جدید مالیات بر ارزش نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، با وجود تمام کاستی‌ها این قانون عملیاتی شده است.

این مقام مسئول گفت: معرفی پایه‌های مالیاتی در قوانین بودجه کار مجری را سخت می‌کند و باید تلاش شود تا پایه‌های جدید مالیاتی با قوانین مدون‌تر این اتفاق رخ دهد.

مسیحی در پاسخ به سؤال تسنیم در خصوص وضعیت اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه‌های مالیاتی و نگرانی اصناف در این مورد گفت: قرار است همکاری در قالب ماده ۱۱ قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی صورت گیرد که همان بحث مربوط به ساماندهی پوزها است. از حدود ۱۱ میلیون دستگاه پوزی که در کشور وجود دارد قرار نیست همه مؤدی مالیاتی باشند و به‌طور متوسط این افراد چهار تا پنج پوز دارند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر صاحبان یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار پوز درخواست اتصال به پرونده مالیاتی را داشتند. در خصوص غیرفعال شدن دومیلیون و ۱۵۰ هزار پوز در همین مدت ۱۴۴ هزار مؤدی که اصلاً پرونده مالیاتی نداشتند شناسایی شدند و فرصت اتصال نیز تا پایان بهمن تمدید شده است. در چارچوب قانون با رعایت آستانه مبلغی، اطلاعات تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی از بانک مرکزی نیز درخواست شده است و ما تنها به موضوع پوزهای بانکی توجه نکردیم.

مسیحی تأکید کرد: برخی از موارد وجود دارد که معاملات به‌صورت نقدی صورت می‌گیرد که در همین راستا ما به‌دنبال تدوین طرحی برای مقابله با فرار مالیاتی هستیم تا ارائه گزارش‌ها به سازمان امور مالیاتی افزایش پیدا کند، البته ما از طریق راه‌های دیگر از جمله تراکنش‌های بانکی این موارد را منعکس خواهیم کرد.

وی با اشاره به نگرانی‌ها درباره اتصال دستگاههای پوز به پرونده مالیاتی گفت: با توجه به جدید بودن این بحث ممکن است نگرانیهایی در این خصوص ایجاد شود که گزارشهایی به ما منعکس شده است، البته این موضوع در سایر کشورها نیز مسبوق به سابقه است و باید این موضوع مدیریت شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد نگرانی از تراکنش‌های بانکی گفت: براساس دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی هر تراکنش بانکی به‌معنای یک معامله اقتصادی نیست و ابتدا باید اقتصادی بودن آن مشخص شود. دستگاه‌های پوز نیز یک ابزار تجاری است و این‌که مستقیماً از تراکنش‌های این دستگاه‌ها مالیات‌ستانی صورت بگیرد مورد نظر نیست و در دستورالعمل سازمان امور مالیاتی توصیه شده است از این موضوع جلوگیری شود.

مسیحی در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: ما تا پایان بهمن‌ فرصت داریم تا نسبت به اعلام خانه‌های گران‌قیمت اقدام کنیم. تلاش ما این است که اطلاعات را از طریق سامانه سازمان و سامانه وزارت راه به دست بیاوریم و تا امروز حدود ۱۲هزار خانه شناسایی شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد فرارهای مالیاتی گفت: فرار مالیاتی در همه کشورها وجود دارد اما در کشور ما این موضوع از متوسط بیشتر است و تلاش ما بر این است که این رقم را کاهش دهیم، از جمله اقدامات استفاده از سامانه مؤدیان، برخورد با شرکت‌های کاغذی است. بعضاً ارقامی از سوی برخی اشخاص در مورد فرار مالیاتی اعلام می‌شود که هیچ کدام قابل استناد نیست و در برخی موارد فرار مالیاتی با ظرفیت دریافت مالیات در اقتصاد کشور اشتباه گرفته می‌شود چرا که ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است. برآورد ما این است که حدود صدهزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

مسیحی در پاسخ به سؤالی در خصوص مبنای معافیت سود افراد گفت: براساس قانون بودجه معافیت‌هایی برای صاحبان مشاغل وجود دارد، در واقع تا ۳۶ میلیون تومان سود معاف از مالیات در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر آن به‌نرخ‌های ماده ۱۳۱ محاسبه می‌شود. در صورتی که مؤدی اطلاعات لازم هزینه‌ای را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار ندهد سازمان امور مالیاتی با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد نسبت به دریافت مالیات اقدام خواهد کرد.