هزار میلیارد تومان در حوزه مخابرات خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شد
هزار میلیارد تومان در حوزه مخابرات خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شد
مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: هزار میلیارد تومان طی ۲ سال گذشته همزمان با شیوع کرونا در بخش مخابراتی و ارتباطی این استان از جمله تلفن همراه، تلفن ثابت، فیبر نوری و شبکه انتقال سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسن آذری نصرآباد در نشست خبری افزود: در یک سال گذشته ۶۹۳ پروژه ارتباطی و مخابراتی با ۲۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: توسعه شبکه تلفن خانگی و فیبر نوری، توسعه سیستم‌های ارتقا، توسعه شبکه فیبر نوری، افزایش ظرفیت دیتا، نصب و راه‌اندازی پورت پرسرعت اینترنت، توسعه شبکه کابل، توسعه و ارتقای شبکه همراه اول از جمله این پروژه‌ها بوده است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: نصب و راه‌اندازی ۱۰۴ سایت جدید، ۵۷ سایت ارتقای فناوری ۳G و ۸۷ سایت ارتقا به ۴G از جمله این پروژه‌ها است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی زیر پوشش تلفن خانگی هستند اظهار داشت: همچنین ۵۱ درصد جمعیت روستایی و ۸۰ درصد جمعیت استان از اینترنت پرسرعت و ۹۰ درصد جمعیت روستایی از پوشش تلفن همراه اول برخوردار شده‌اند.

آذری‌ نصرآباد با اشاره به مهمترین برنامه‌های سال جاری افزود: در حوزه ارتباطات سیار یا تلفن همراه وظیفه داریم آماده‌سازی زیرساخت اصلی، انتقال و شبکه رادیویی را انجام دهیم.

وی از توسعه فناوری همراه ۵G خبر داد و گفت: توسعه نسل پنجم همراه در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته و این طرح ابتدا از استان‌های کلان آغاز خواهد شد.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد: سرمایه گذاری‌ها برای شناساندن و معرفی کاربردهای فناوری ۵G پیش‌بینی شده است که اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه فیبر نوری گسترده در بیرجند در دستور کار قرار دارد ادامه داد: توسعه و بهبود شبکه تلفن همراه و باند فرکانسی سایت‌های موجود در شهرها و اجرای پروژه‌های فیبر نوری در شهرها و روستاهای استان برای آماده شدن به منظور ارائه خدمت نیز در دستور کار قرار دارد.

آذری‌ نصرآباد با بیان اینکه ۲ برابر ظرفیت موجود استان نیاز به پهنای باند داریم گفت: مذاکرات با شهرداری‌ها در دستور کار است و اگر به زیرساخت‌های مخابرات توجه نشود دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های مخابراتی ۱۳ سال تغییر نکرده است اظهار داشت: در صورت بی‌توجهی به این موضوع توسعه مخابراتی متوقف می‌شود و دولت و حاکمیت باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت بازنگری جدی در تعرفه‌ها افزود: بیش از ۹۵ درصد شرکت‌های این صنعت ورشکسته شده‌اند و تاسیس هر سایت تلفن ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با گلایه از همکاری نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی با شرکت مخابرات در استان بیان کرد: یک پروژه نزدیک به ۶ ماه به خاطر نبود همکاری دستگاه‌ها به تعویق افتاده است، اما دلیل این مانع‌تراشی‌ها را نمی‌دانیم.

آذری‌ نصرآباد گفت: سال گذشته قرار بود هفت روستای استان به شبکه فیبر نوری متصل شوند اما یک دستگاه اجرایی جلوی این کار را گرفت و هنوز محقق نشده است.

وی یادآور شد: از طرفی بسیاری از پروژه های مخابراتی استان به دلیل نبود کارگر در حال حاضر متوقف شده و نرخ کارگری بر این موضوعات اثر گذاشته است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز برای حل مشکلات، مدیریت‌ها، عبور از بحران‌ها، ارائه راه‌حل و سایر موارد در همه بخش‌های کشور از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به پنج سال پیش برگردیم اتفاقات شگرفی در حوزه فناوری‌های دیجیتال در کاربردها و رفع نیازها افتاده که در باور ما نمی‌گنجد.

آذری نصرآباد گفت: در دوران شیوع کرونا اگر این شبگه گسترش پیدا نمی‌کرد، دچار مشکلات بسیار زیادی می‌شدیم.

وی افزود: ظرفیت شبکه‌های استان بیش از پنج برابر افزایش یافته و میدان ارتباطات و فضاهای دیجیتال به‌شدت در حال افزایش است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر حجم افزایش نیاز تقاضاهای جامعه با هیچ مقطعی از تاریخ گذشته کشور قابل قیاس نیست لذا فعالیت‌های ICT در همه فعالیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اخیرا در هیات دولت وظیفه بسیار سنگینی برعهده شرکت مخابرات و اپراتور همراه اول برای نحوه جدید حکومت‌داری در کشور گذاشته شده بنابراین نبود ‌توجه به این زیرساخت‌ ضربه‌های سنگینی وارد خواهد کرد.

آذری‌ نصرآباد با تاکید بر اینکه دولت و حاکمیت باید این سرمایه‌های ملی را حفظ کنند افزود: وضعیت شرکت مخابرات به لحاظ اقتصادی مناسب نیست اما نقش خود را به‌درستی انجام می‌دهد و در دولت جدید راهکارهایی ارائه شده که امیدواریم وضعیت این صنعت بهبود پیدا کند.

وی گفت: در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای زیرساختی مخابرات دچار چالش هستیم اما الزام اجرای پروژه‌ها بر کسی پوشیده نیست و مردم نیز باید همکاری کنند، از طرفی در برخی حوزه‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی داریم.