آی‌سی‌تی نیوز – معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت هوشمند سازی و ایجاد شفافیت در فرایندهای اجرایی کشور، گفت: تا زمانی که دخالت نیروی انسانی و اعمال سلیقه در مسائل اجرایی حذف نشود، مسیر انجام کارهای بزرگ و بستر توسعه کشور فراهم نمی‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور، محمد […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت هوشمند سازی و ایجاد شفافیت در فرایندهای اجرایی کشور، گفت: تا زمانی که دخالت نیروی انسانی و اعمال سلیقه در مسائل اجرایی حذف نشود، مسیر انجام کارهای بزرگ و بستر توسعه کشور فراهم نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور، محمد مخبر در ششمین جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح‌های اولویت دار دولت الکترونیک و سامانه جامع تجارت با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص عملکرد دستگاه های اجرایی برای پیشبرد برنامه های دولت الکترونیک و این سامانه اظهار داشت: یکی از برکات جوان بودن وزرا و مسوولان دستگاه های اجرایی این است که از اراده کافی برای ایجاد تحول و تبدیل روش های سنتی و فیزیکی به روش های علمی و الکترونیک برخوردار هستند و این امر می تواند به اصلاح فرایندها و تحول آفرینی منجر شود.

مخبر با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیازهای اصلی مردم وابسته به چند دستگاه اجرایی است، تصریح کرد: موتور محرک اقتصاد کشور نیز همین چند دستگاه اجرایی هستند که اگر هوشمندسازی، شفافیت و الکترونیکی شدن فرایندها در این وزارتخانه های مهم عملیاتی شود، فرایندهای اجرایی و عملکرد سایر دستگاه ها نیز متحول و شفاف می شود.

وی با بیان اینکه برنامه شفاف سازی و الکترونیکی شدن فرایندها در دولت سیزدهم در حال پیگیری است، افزود: تکمیل این برنامه ها نیازمند حمایت و پشتیبانی های حقوقی و قانونی است و لازم است با تفویض اختیارات و اعطای مجوز های لازم، بستر اجرای برنامه های دولت الکترونیک مهیا شود.

مخبر با تاکید بر این نکته که تحقق کامل دولت الکترونیک نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه ها است، ادامه داد: با توجه به برخی مقاومت های موردی در بدنه برخی از دستگاه های اجرایی که می تواند ناشی از تعارض منافع و یا ناآگاهی افراد باشد، لازم است توافقی با بالاترین مسوول هر دستگاه اجرایی انجام شود تا بر اساس برنامه زمانبندی مشخص شاهد مانع زدایی و رفع گره های پیش رو باشیم.

معاون اول رییس جمهور از گمرک به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی پراهمیت برای تجارت و اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: ریشه مشکلات و نابسامانی های موجود در گمرک، وجود برخی فرایندهای سنتی و فیزیکی است و اگر تمامی فرایندها و وظایف گمرک الکترونیکی و شفاف شود، ریشه بسیاری از تخلفات و سوء استفاده ها خشکانده می شود و از معضلاتی نظیر انباشت کالاها در بنادر و پدیده قاچاق که از آسیب های جدی به تولید داخلی محسوب می شود جلوگیری خواهد کرد.

مخبر تکمیل و اجرای کامل دولت الکترونیک را از مهمترین اولویت های کشور برشمرد و گفت: چابک سازی دولت فقط از طریق تکمیل دولت الکترونیک انجام می شود و اگر دولت الکترونیک و سامانه های زیر مجموعه آن به طور کامل عملیاتی شوند گام های موثری در زمینه برچیده شدن شبکه های فساد و تسهیل فرایندهای کسب و کار مردم برداشته می شود.

در این نشست گزارشی از پیشرفت سامانه جامع تجارت، امضای الکترونیک، ثبت سفارش برخط و بدون دخالت انسانی و نیز حذف فیزیکی بارنامه های حمل و نقل بین شهری ارائه و مقرر شد دستگاه های اجرایی برنامه زمان بندی مشخصی را برای تکمیل وظایف خود در قبال عملیاتی کردن سامانه جامع تجارت ارائه دهند.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی حضور داشتند، گزارشی هم از آخرین وضعیت پیشرفت برنامه های دولت الکترونیک و میزان اجرای تکالیف دستگاه های اجرایی در این زمینه ارائه شد.