آی‌سی‌تی نیوز – سخنگوی ستاد و مدیر کل سامانه‌های مبارزه با قاچاق گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگاه‌هایی که در اجرای دستورالعمل ایجاد و اتصال به سامانه‌های مقابله با قاچاق کوتاهی کرده بودند، شکایت کرده است. باشگاه خبرنگاران جوان – دهقانی نیا گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از […]

آی‌سی‌تی نیوز – سخنگوی ستاد و مدیر کل سامانه‌های مبارزه با قاچاق گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگاه‌هایی که در اجرای دستورالعمل ایجاد و اتصال به سامانه‌های مقابله با قاچاق کوتاهی کرده بودند، شکایت کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان – دهقانی نیا گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگاه‌هایی که در اجرای دستورالعمل ایجاد و اتصال به سامانه‌های مقابله با قاچاق کوتاهی کرده بودند، شکایت کرده است. باید تمام دستگاه‌ها طبق آنچه که زمانبندی و ابلاغ شده کار را به اتمام برسانند. جلسه با وزیر کشور در همین هفته برگزار خواهد شد. امیدواریم تا انتهای فروردین سال آتی اهدافمان در احداث سامانه جامع تجارت محقق شود.

او می گوید: در خصوص سامانه جامع تجارت خود آقای مخبر ورود کردند؛ ما هم سامانه‌ای را تهیه کردیم که پیشرفت تکالیف دستگاه‌ها را رصد می‌کند و امیدواریم تا انتهای فروردین اهداف محقق شود.

قانون مبارزه با قاچاق سال ۹۲ تصویب و سال ۹۴ اصلاح شد که دولت را مکلف به ایجاد سامانه جامعی کرد تا مشخص باشد ارزی که صرف واردات شده چطور خرج شده و منجر به افزایش قیمت در بازار نشود اما بعد از ۸ سال هنوز منتظر اجرای آن هستیم.

طبق ابلاغیه رئیس جمهور همه دستگاه‌های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شدند در مدت مقرر اقدامات و تمهیدات لازم در ابلاغیه را اجرا و مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهند.

در این مدت سامانه‌های طراحی شده پیشرفت مناسبی نداشتند برای مثال سامانه پنجره واحد امور گمرکی ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به حجم تجارت در کشور ما قاچاق حدود ۱۲ میلیارد دلاری سال ۹۹ رقم بزرگی محسوب می‌شود.

در همین جهت روز گذشته رئیس جمهور دستور‌العمل ۹ بندی برای مقابله با قاچاق ابلاغ کرد که به شرح زیر است:

۱- وزارت کشور بازارچه‌های مرزی را ساماندهی

۲- سازمان مناطق آزاد حداکثر در مدت یک ماه برای پیشگیری از ورود کالای قاچاق از این مناطق به سرزمین اصلی اقدام نماید.

۳- ستاد مبارزه با قاچاق ظرف حداکثر یک ماه نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی کالا ملوانی و کولبری اقدام کند.

۴- دستگاه‌های مسئول سامانه‌های جامع تجارت، گمرکات کشور و دیگر سامانه‌های مربوط را با فوریت تکمیل و عملیاتی کنند

۵- کلیه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی موظفند سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاقرا شناسایی و معرفی کنند.

۶- سازمان تعزیرات حکومتی با کمک ضابطین قضایی، احکام صادره را با رویکرد ضربه زدن به منابع مالی شبکه‌های قاچاق اجرا کند.

۷- دادگستری‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی، پیگیری‌های لازم در جهت تسریع در رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌ها و اموال باقیمانده از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و دادگستری‌ها به عمل آید.

۸- وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌ها در صدور مجوز برای واردات قانونی کالاهای مجاز و تأمین ارز و تسهیلات سریعا اقدام کنند.

۹- معاون اول رئیس جمهور و دستگاه‌های نظارتی حسب مورد وظیفه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را عهده‌دار است.