آی‌سی‌تی نیوز – با وجود اینکه وزارت کشاورزی و دولت مدعی بودند با راه اندازی بازرگام نابسامانی های قیمتی پایان می یابد، اما این اتفاق نیفتاده و در برخی از استان ها عملا توزیع بازرگام وجود ندارد. با وجود اینکه وزارت کشاورزی و دولت مدعی بودند با راه اندازی سامانه بازرگام نابسامانی های قیمتی پایان […]

آی‌سی‌تی نیوز – با وجود اینکه وزارت کشاورزی و دولت مدعی بودند با راه اندازی بازرگام نابسامانی های قیمتی پایان می یابد، اما این اتفاق نیفتاده و در برخی از استان ها عملا توزیع بازرگام وجود ندارد.

با وجود اینکه وزارت کشاورزی و دولت مدعی بودند با راه اندازی سامانه بازرگام نابسامانی های قیمتی پایان می یابد، اما این اتفاق نیفتاده است؛ زیرا از یک سو قیمت محصولات در این سامانه تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد و از سوی دیگر برخی از محصولات آن که کمی ارزانتر هستند هم قابل اعتماد نیستند. برای نمونه مشتریان این سامانه به خبرنگار خبرگزاری موج اطلاع داده اند که چندباری که از بازرگام سفارش برنج پاکستانی داده اند برای آنها برنج هندی ارسال شده و همین مساله نشان می دهند که نظارت کافی بر عرضه محصولات در بازرگام وجود ندارد.

همچنین عرضه برخی محصولات دیگر همچون مرغ و تخم مرغ و… که محدودیت برای سفارش خرید دارد چندان مورد استقبال مصرف کننده ها نبوده است، زیرا بسیاری از مردم نیازمندی که باید از این سامانه خرید می کردند یا به اینترنت دسترسی ندارند یا اینکه آشنایی کافی برای خرید از این سامانه ندارد؛ این در حالی هست که سامانه بازرگام می تواند منجر به سواستفاده برخی از عوامل اجرایی باشد و برخی کالاها را با قیمت بالا و حتی بالاتر از بازار آزاد عرضه کند و به نوعی پشت اعتماد عمومی که دولت از آن دم زده است سواستفاده ها اتفاق بیفتد.

 

مرغ وارداتی از طریق فروش اینترنتی عرضه شد
دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اشاره به سیاست اخیر دولت برای عرضه مرغ گفت: دولت مرغ را با قیمت پایین تر از بازار آزاد در بازرگام عرضه کرده اما مساله اینجاست که نیازمندان دسترسی چندانی به این خرید ندارند، شاید برخی دلال ها خریدند و با قیمت بالاتر مرغ را بازار فروختند. در واقع بخشی از مرغ وارداتی را دولت از طریق فروش اینترنتی عرضه داشته و عده ای که درآمد خوبی دارند از این فروش ها استقبال نکرده و افرادی که نیازمند هستند هم مرغ اینترنتی نخریدند، زیرا بسیاری از مردم اساسا از این عرضه مطلع نشدند.

فرزاد طلاکش افزود: دولت اعلام کرده که مرغ را کیلویی ۲۰ هزار تومان می دهد و تخم مرغ را نیز شانه ای ۴۳ هزار تومان اینترنتی می فروشد و هزینه حمل آن هم رایگان است و به نوعی این فروش یارانه است و ویژه عده ای از دهک هایی پایین جامعه با درآمد پایین است، اما آمارها حکایت از این دارد که آنها از این فروش بازرگام سود نمی برند. هرچند الان تخم مرغ را در میادین میوه و تره بار شانه ای ۴۳ هزار تومان می فروشند که تفاوتی با عرضه در بازرگام ندارد. با این حال ممکن است برخی مغازه ها در برخی مناطق تهران تخم مرغ را کمی گرانتر از قیمت دولتی آن هم بفروشند.

 

مغایرت بازرگام با استانداردها
در حال حاضر سامانه بازرگام قرار بوده برای فروش محصول به همه استان ها فعالیت کند، اما گزارش ها حکایت از این دارد که اسم بسیاری از استان ها و شهرها در این سامانه وجود ندارد، بنابراین امکان سرویس دهی به همه مناطق کشور وجود ندارد و این مساله می تواند به دور از عدالت اجتماعی باشد.

بنابراین در شرایط کنونی وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن شفاف سازی فعالیت این سامانه، اطلاعات کاملی درباره چگونگی نظارت بر سامانه بازرگام را اطلاع رسانی کند تا در صورتی که مردم به مسائلی مغایر با استانداردهای اعلام شده برخورد کردند، شکایت های خود را ثبت کنند. از طرف دیگر برای شهرهای کوچک توزیع سهمیه ای از طریق میادین میوه و تره بار تعیین کند تا همه مردم ایران بتوانند به صورت یکسال از توزیع کالاهای اساسی بهره مند باشد.