آغاز فرایند مالیات‌ستانی از شاخ‌های مجازی از امسال
آغاز فرایند مالیات‌ستانی از شاخ‌های مجازی از امسال

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی اظهار داشت: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، انفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.‌ جهانگیر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از آغاز فرایند مالیات‌ستانی از اینفلوئنسر و بلاگرهای فضای مجازی […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی اظهار داشت: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، انفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.‌

جهانگیر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از آغاز فرایند مالیات‌ستانی از اینفلوئنسر و بلاگرهای فضای مجازی از سال جاری خبر دارد و گفت: فعالیت افراد دارای فالورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف را پیگیری می‌کنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند،‌ و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه می‌دهند،‌ مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با تاکید بر اینکه تمام داده‌ها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کرده‌ایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد.

رحیمی افزود:‌ نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان می‌دهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارایه می‌دهند یا نه، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر این فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و داده‌ها از مراجع ناظر که فضای مجازی را به صورت گسترده و دقیق رصد می‌کنند، به دست می‌آید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دسته بندی می‌کنند و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی درآمد مالیاتی را تعیین و پیاده سازی می‌کند و به طور قطع رفتار مودی بر اینکه مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند یا نه متاثر خواهد شد.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با اشاره به تعیین تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارایه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار داشت: کسب و کار عده‌ای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازه‌ای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هر نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی می‌شوند.

رحیمی تاکید کرد: امسال تلاش می‌کنیم هم از بلاگرها، انفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.‌

وی در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند اینفلوئنسر و بلاگر مشمول دریافت مالیات شناسایی شده‌اند، گفت: در مرحله اول این فرایند، اینفلوئنسرها و بلاگرها شناسایی شده‌اند و مرحله دوم ‌دریافت اطلاعات فعالیت تجاری و اقتصادی این افراد در فضای مجازی است.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوور بالایی هستند، کافی نیست چراکه برخی از افراد به دلیل وجه اجتماعی و یا مشاغل و حرفه خود در فالوور بالای بالای از ۵۰۰ هزار دارند اما براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند یعنی تبلیغاتی را ارایه نداده‌اند.

رحیمی تاکید کرد: زمانی می‌توان آمار دقیق از اینفلوئنسرهای مشمول مالیات ارایه داد که مطمئن شویم این افراد فعالیت اقتصادی هم داشته‌اند که درامد مالیاتی ان‌ها تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجه هستیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابل توجه داشتند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرم‌کننده صاحب درآمدهای بالایی با ارایه تبلیغات در صفحه خود شده‌اند.