آی‌سی‌تی نیوز – شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اعلام کرد که بعد از پرتاب هفته گذشته ۴۹ ماهواره استارلینک به فضا، این ماهواره‌ها با طوفان ژئومغناطیسی روبه‌رو شدند و دیروز همه این ماهواره‌ها در جو زمین سقوط کرده و به صورت کامل سوختند! به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت فضایی “اسپیس‌ایکس” در هفته گذشته نزدیک به […]

آی‌سی‌تی نیوز – شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اعلام کرد که بعد از پرتاب هفته گذشته ۴۹ ماهواره استارلینک به فضا، این ماهواره‌ها با طوفان ژئومغناطیسی روبه‌رو شدند و دیروز همه این ماهواره‌ها در جو زمین سقوط کرده و به صورت کامل سوختند!
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت فضایی “اسپیس‌ایکس” در هفته گذشته نزدیک به ۴۹ ماهواره استارلینک را از مرکز فضایی کندی با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب کرد. اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ هزار ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرده است تا اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای را به تمام نقاط جهان ارسال کند.

اما دقیقاً بعد از پرتاب هفته گذشته این ماهواره‌ها در روز پنجشنبه یک طوفان ژئومغناطیسی به جو زمین برخورد کرد. طوفان‌های ژئومغناطیسی ناشی از ذرات و بادهای خورشیدی هستند که در نهایت به زمین برخورد می‌کنند. این ذرات با میدان مغناطیسی سیاره به هم می‌خورند و باعث مختل شدن ماهواره‌ها شده و همچنین باعث افزایش کشش و در هم‌ریختگی مدار آنها می‌شوند.

“طوفان ژئومغناطیسی” یک اختلال موقتی مغناطیس سپهر زمین است که از لرزش موج باد خورشیدی یا ابر میدان مغناطیسی است که با میدان مغناطیسی زمین تعامل دارد.

ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خورشید خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند ماهواره‌ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با اختلال روبه‌رو کند و فضانوردان را به کام مرگ بفرستد. پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست، زیرا هر فورانی در تاج خورشیدی به وقوع طوفان ذرات منجر نمی‌شود. اخترشناسان حدس می‌زنند چاشنی وقوع این طوفان، جهت‌گیری میدان مغناطیسی ابر فوران یافته باشد.

بعد از ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی در هفته گذشته، شرکت اسپیس‌ایکس تلاش کرد به سرعت ماهواره‌ها را در حالت ایمن قرار دهد اما این تلاش مهندسان اسپیس‌ایکس در نهایت بی‌ثمر ماند و این شرکت اعلام کرد که این ماهواره‌ها روز سه‌شنبه دوباره وارد جو زمین شده و به عمر کوتاه خود پایان می‌دهند.

این ماهواره‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگامی که با جو زمین برخورد کنند، به صورت کامل در جو زمین بسوزند و بنابراین هیچ زباله‌ای به زمین نخواهد رسید. همچنین اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که این سوختن ماهواره‌ها در جو زمین هیچ خطری برای ماهواره‌های دیگر ندارد.

اخترشناسان نگران افزایش روزافزون تعداد ماهواره‌های استارلینک هستند که به مدار می‌رود. اخیراً دانشمندان در مطالعه‌ای گفته‌اند که ماهواره‌های استارلینک باعث ایجاد رگه‌هایی در تصاویر تلسکوپ شده‌اند و این مشکل در حال افزایش است.