آی‌سی‌تی نیوز – گوگل مشغول توسعه برخی اقدامات برای حفظ حریم خصوصی است که اشتراک گذاری داده ها در موبایل های اندرویدی را محدود می کند. این روند روی جمع آوری داده برای تبلیغات هدفمند تاثیر می گذارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، البته این شرکت ادعا می کند تغییرات مذکور […]

آی‌سی‌تی نیوز – گوگل مشغول توسعه برخی اقدامات برای حفظ حریم خصوصی است که اشتراک گذاری داده ها در موبایل های اندرویدی را محدود می کند. این روند روی جمع آوری داده برای تبلیغات هدفمند تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، البته این شرکت ادعا می کند تغییرات مذکور مانند اصلاحاتی که اپل سال گذشته انجام داد، اختلال برانگیز نیست.

سال گذشته اپل تغییراتی در نرم افزار iOS آیفون ها انجام داد تا قبل از آنکه تبلیغ کنندگان داده های کاربران را جمع آوری کنند، از آنها اجازه دریافت کنند. قابلیت دریافت اجازه از کاربر و در نهایت تصمیم گیری کاربران برای مسدود سازی ردیابی فعالیت های تبلیغ کنندگان، تاثیر عمیقی بر شرکت هایی داشت که کسب و کارشان را مبتنی بر تبلیغات هدفمند ساخته بودند.

گوگل بازه زمانی دقیقی برای اجرای تغییرات اعلام نکرد، اما گفته تا حداقل ۲ سال دیگر از فناوری فعلی پشتیبانی می کند.

در ماه جاری، متا( شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد تغییرات حریم خصوصی اپل در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار به درآمد تبلیغات شرکت خسارت می زند. این خبر روی ارزش سهام متا تاثیر گذاشت و نگرانی هایی درباره شرکت های دیگری به وجود آورد که به تبلیغات دیجیتال متکی هستند.

آنتونی چاوز نائب رییس بخش اندروید گوگل در مصاحبه ای قبل از اعلام این خبر گفته بود: هنوز برای اندازه گیری تاثیر تغییرات گوگل زود است. این تغییرات برای محدودیت اشتراک گذاری اطلاعات در اپ های مختلف و طرف ثالث انجام می شوند.

البته چاوز تاکید کرد هدف شرکت یافتن یک گزینه برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران و از سوی دیگر اجازه دادن به توسعه دهندگان اپ برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است.

تغییرات اپل و گوگل در این زمینه اهمیت زیادی دارد زیرا تبلیغات دیجیتال براساس جمع آوری داده های کاربران انجام می شود. اما با توجه به آنکه کاربران نسبت به جمع آوری وسیع داده ها مشکوک و به شرکت های بزرگ فناوری بی اعتماد شده اند، این مدل کسب و کار با چالش هایی روبرو شده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت تفاوت روش های گوگل و اپل در این حوزه نشان دهنده روش عمده درآمدزایی شرکت ها است. بیشتر درآمد اپل از فروش دستگاه حاصل می شود، اما گوگل در کل با فروش تبلیغات درآمد زایی می کند و به همین دلیل نسبت به درنظر گرفتن نیاز تبلیغ کنندگان انعطاف بیشتری نشان می دهد.