مونتاژکاری، نتیجه منع بی‌قاعده واردات است
مونتاژکاری، نتیجه منع بی‌قاعده واردات است
عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: در برخی ماشین آلات صنعتی و معدنی چندین سال ممنوعیت واردات داشتیم، اما تولیدکنندگان داخلی به جای افزایش کیفیت محصولات، خود را بی رقیب دیدند. بنابراین باید از تعرفه واردات مانند اهرمی برای افزایش کیفیت محصولات داخلی استفاده کنیم.

به گزارش فارس؛ ناگفته پیداست که تولید ماشین آلات در داخل کشور یک ضرورت است و هرچقدر در این زمینه از واردات فاصله بگیریم به نفع کشور است. در واقع، نوآوری و رسیدن به تکنولوژی و توسعه صنعتی، بدون تولید ماشین آلات در داخل کشور معنایی ندارد و مونتاژ صرف را خواهیم داشت. این اتفاقی است که در صنعت خودروسازی فعلی در کشور رخ داده و عملاً با رویکرد واردات ماشین آلات به جای تولید آن، صنعت مادر در این حوزه نداریم و توسعه ای در این زمینه در کشورمان رخ نداده است.

واقعیت این است که واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ارزبری بالایی دارد که سالانه در حدود ۶ الی ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود. همین امر دلیل خوبی برای توسعه صنایع داخلی به منظور تولید ماشین آلات است تا در نهایت به خودکفایی در این زمینه برسیم و از وابستگی به تکنولوژی خارجی خود را برهانیم.

نظرات علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

موسوی با اشاره به این موضوع که حمایت از تولید داخلی یکی از نکات اساسی و مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید دارند. این تأکید به حق است و بومی سازی تولید ماشین آلات در کشور ضرورت دارد. امسال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و این موضوع نشان دهنده اهمیت تولید داخلی است. ضرورت دارد به سمت تولید داخلی برویم و هرچه بیشتر ماشین آلات را در داخل کشور تولید کنیم از وابستگی خود به دیگر کشورها کم می کنیم و این در نهایت به نفع مردم و جامعه است.

وی در ادامه گفت: وضعیت ما به ویژه در بخش ماشین آلات سنگین غم انگیز است. ما در حال حاضر به یک مونتاژکننده تبدیل شده ایم و به تکنولوژی خارج از کشور وابسته هستیم. به نظر می رسد، به این بخش بی توجهی و کم لطفی می شود. تأکید ما به عنوان نمایندگان مجلس بر این است که تولید ماشین آلات در کشور رونق پیدا کند و حمایت از این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. چند روز قبل بنده از نمایشگاهی در حوزه ماشین آلات بازدید داشتم و اخبار امیدوارکننده ای هم در خصوص حمایت از شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند، شنیدم. به هر حال، امروز حمایت از شرکت های تولیدکننده ی ماشین آلات در داخل کشور یکی از ضروریات است.

موسوی در ادامه گفت: الان ما تحریم هستیم و به لحاظ منابع ارزی مشکل داریم. در این شرایط واردات ماشین آلات نیز با توجه به ارزبری ای که دارد بر گستره مشکلاتمان می افزاید. ما زیرساخت های لازم را برای تولید ماشین آلات داریم. انتظار می رود حتی اگر قطعات را وارد می کنیم به همراه تکنولوژی اش وارد کنیم. به نوعی مبادله ی تکنولوژی را در دستور کار قرار دهیم تا در نهایت به دانش افزایی منجر شود. برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنایع نیز می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: واردات ماشین آلات باید با دقت بسیار بالایی صورت بگیرد. ما در برخی ماشین آلات برای چند سال ممنوعیت واردات را داشتیم، اما مشاهده کردیم که تولیدکنندگان داخلی به جای اینکه به فکر افزایش کیفیت محصولات شان باشند، خود را بی رقیب دیدند و این مسئله به تولید داخلی ضربه زد. از تعرفه واردات باید مانند یک اهرم برای حمایت از تولید داخلی و بالا بردن کیفیت محصولات ملی استفاده کنیم. در برخی ماشین آلات ما نیاز شدید داخلی داریم و باید به فکر تأمین آن ها باشیم. شکی در این نیست که اولویت با بالا بردن تولید داخلی است. اما در برخی موارد که امکان تأمین ماشین آلات از منابع داخلی نیست، اجازه واردات داده می شود که شرایط خاصی دارد، البته باز هم سیاست تعرفه‌ ای برای آنها نیز باید لحاظ شود ولی درصد آن پایین تر باشد. به منظور حمایت از تولید داخلی حتما باید از تعرفه گذاری بهینه و مناسب برای واردات استفاده کنیم.

موسوی گفت: امروز کسی می تواند در دنیا حرفی برای گفتن در زمینه تولید داشته باشد که دانش را وارد حوزه تولید و صنعت کند. افزایش دانش فنی و بالا بردن کیفیت محصولات شرط باقی ماندن در گردونه رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی است. در همین ارتباط لازم است حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان به عمل آید و از ظرفیت موجود در زمینه تولید ماشین آلات استفاده کنیم. تأکید مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی نیز بر این موضوع است که این نوع شرکت ها مورد توجه خاص قرار بگیرند و از ظرفیت آنها در راستای شکوفایی کشور استفاده کنیم.