آی‌سی‌تی نیوز – اپراتور شبکه‌ ملی برق قزاقستان تامین برق برای استخراج کنندگان ارز مجازی را به خاطر شرایط بی‌ثبات تامین برق در سراسر کشور قطع کرده است. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یوراسیانت، شرکت دولتی برق قزاقستان اعلام کرد عرضه برق به استخراج کنندگان ارز مجازی را حداقل تا پایان ژانویه قطع می‌کند […]

آی‌سی‌تی نیوز – اپراتور شبکه‌ ملی برق قزاقستان تامین برق برای استخراج کنندگان ارز مجازی را به خاطر شرایط بی‌ثبات تامین برق در سراسر کشور قطع کرده است.
به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یوراسیانت، شرکت دولتی برق قزاقستان اعلام کرد عرضه برق به استخراج کنندگان ارز مجازی را حداقل تا پایان ژانویه قطع می‌کند .
اپراتور شبکه‌ ملی برق قزاقستان اعلام کرد این تصمیم به خاطر شرایط بی‌ثبات تامین برق در سراسر کشور گرفته‌شده است.

میلیون‌ها نفر در سراسر قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در ۲۵ ژانویه به‌خاطر مشکلات فنی که دلیل آن هنوز کاملاً مشخص نشده‌است با قطعی برق مواجه بودند. شبکه‌های برق این ۳ کشور توسط یک شبکه مشترک در زمان شوروی سابق به‌هم متصل شده بودند. قطعی برق در این سه کشور برطرف شده اما هنوز هم شبکه‌های برق بی‌ثبات هستند.

استخراج کنندگان ارز مجازی که پردازش کامپیوترهای آن‌ها مصرف برق بسیار بالایی دارد خود را مسئول این خاموشی‌ها نمی‌دانند.

رییس انجمن ملی بلاک چین و مراکز اطلاعاتی در قزاقستان گفت اپراتور شبکه‌ ملی برق این کشور تامین برق برای استخراج کنندگان ارز مجازی در قزاقستان را از هفدهم ژانویه قطع کرده‌است.

وی گفت:«هر زمانی‌که شبکه‌های برق کشور با مشکل مواجه می‌شوند، انگشت اتهام به سمت استخراج کنندگان ارز مجازی گرفته می‌شود».

عدم فعالیت این استخراج کنندگان روزانه ۱ میلیون دلار به آن‌ها خسارت می‌زند.

قزاقستان در اوایل زمستان جاری در فکر واردات برق از روسیه افتاد چون تقاضا برای برق توسط استخراج کنندگان ارز مجازی بالا رفته بود.

معاون اول وزیر انرژی قزاقستان گفت مصرف برق این کشور از اوایل سال گذشته میلادی ۸ درصد افزایش‌یافته است. درحالی‌که قبلاً سالانه تنها ۲ درصد افزایش داشت.

یکی از دلایل این اتفاق، اقدام ناگهانی چین در غیرقانونی اعلام کردن استخراج ارزهای مجازی بوده‌است. درنتیجه قزاقستان به دومین استخراج‌کننده بزرگ ارزهای مجازی در دنیا تبدیل شد و سهم این کشور از ۱٫۴ درصد در سپتامبر ۲۰۱۹ به بیش‌از ۱۸ درصد در اوت سال گذشته میلادی رسید.

به‌نظر می‌رسد استخراج کنندگان ارز مجازی به کشورهایی مثل روسیه، کانادا و امریکای لاتین روی آورده‌اند، چون سیستم انرژی در این مناطق پایدارتر و قوانین شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر هستند.