شهروندان روسیه سراغ فیلترشکن‌ها رفتند
شهروندان روسیه سراغ فیلترشکن‌ها رفتند
آی سی تی نیوز -یک‌چهارم شهروندان روسیه همچنان از طریق سرویس‌های وی‌پی‌ان به منابع مسدود شده در روسیه دسترسی پیدا می‌کنند.

به گزارش کارگروه بین‌الملل سایبربان؛ بانک آتکریتیه (Otkritie) روسیه یک نظرسنجی با جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر بین ۱۸ تا ۶۵ سال ساکن شهرهای با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت انجام داده و به این نتیجه رسیده که یک‌چهارم شهروندان روسیه همچنان از طریق سرویس‌های وی‌پی‌ان به منابع مسدود شده در روسیه همچون فیس بوک و اینستاگرام دسترسی پیدا می‌کنند.

در گزارش بانک آمده است: نزدیک به یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان (۳۰%) به علت نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان بازدید خود را از این خدمات [اینستاگرام و فیس بوک] کاهش داده‌اند. ۲۶% درصد استفاده از فیس بوک، اینستاگرام و سایر سرویس‌های مسدود شده را متوقف نکرده‌اند، چراکه استفاده از آن‌ها ممنوعیت قانونی ندارد. اکثر کاربرانی که اقدام به این کار می‌کنند، همچون سابق، در اورال (%۳۲) و مسکو (۳۰٪)، کمترین آن‌ها – در ناحیه فدرال جنوبی (۱۵%) ساکن هستند.

بر اساس تحقیقات، پس از مسدود شدن فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر سرویس‌ها در روسیه تعدادی از شهروندان سن‌پترزبورگ و ایالت لنینگراد (۴۸%)، ساکنان قفقاز شمالی (۲۴%) و خاور دور (۳۱%) به استفاده از این سرویس‌ها خاتمه داده‌اند. ۵% به خاطر هراس، از استفاده از خدمات مسدود شده دست کشیده‌اند.

بر طبق نظرسنجی، در روسیه ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان بیش از پنج سال است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های روسی وی‌کی (VK) و اوکی (OK) توسط ۸۸% از کاربران استفاده می‌شود، ۴% دیگر نیز پس از مسدودشدن شبکه‌های اجتماعی خارجی اقدام به استفاده از آن‌ها نموده‌اند. ۲% از شهروندان از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های روسی استفاده نمی‌کنند، اما قصد دارند آن‌ها را جایگزین شبکه‌های خارجی نمایند.

۶% از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند قصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های روسی را ندارند. ۷۱% از روس‌ها گفته‌اند از آنالوگ‌های روسی اپ استور و گوگل پلی استفاده خواهند کرد. ۹% نسبت به این ایده نگرش منفی دارند و معتقدند که ساخت آنالوگ مؤثر در روسیه امکان‌پذیر نخواهد بود. ۸% گفته‌اند همچنان به دنبال راه‌هایی برای استفاده از اپ‌استور و گوگل پلی خواهند بود. ۱۱ درصد به‌هیچ‌وجه از چنین سرویس‌هایی استفاده نمی‌کنند.