سرازیر کردن فیلترشکن‌های آمریکایی به روسیه
سرازیر کردن فیلترشکن‌های آمریکایی به روسیه
آمریکا با کمک به سه شرکت ارائه‌دهنده خدمات وی پی ان به جنگ سایبری خود علیه روسیه ادامه می‌دهد.

به گزارش سایبربان؛ به گفته پنج شخص آگاه دولت آمریکا از آغاز درگیری روسیه و اوکراین بودجه جدید و افزایشی را در اختیار سه شرکت فناوری قرار داده تا دسترسی شهروندان روسی به رسانه‌های غربی را آسان کند.

به گفته این منابع، این کمک مالی با هدف تأمین افزایش تقاضای وی پی ان توسط شهروندان روسیه ایجاد شده و بر سه شرکت nthLink، Psiphon و Lantern متمرکز است.

وی پی ان ها اغلب برای دور زدن محدودیت‌های جغرافیایی در محتوا یا برای فرار از سانسور دولتی به کاربران کمک می‌کنند هویت خود را پنهان کنند و مکان آنلاین خود را تغییر دهند.

مدیران این سه شرکت و دو مقام در سازمان غیرانتفاعی صندوق فناوری باز (OTF) که توسط دولت آمریکا تأمین بودجه می‌شوند مدهی هستند از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین برنامه‌های ضد سانسور رشد قابل‌توجهی در روسیه داشته‌اند.

بر اساس اسناد مالی در دسترس عموم که توسط رویترز بررسی شده، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، این سه شرکت حداقل ۴٫۸ میلیون دلار بودجه از ایالات‌متحده دریافت کردند. این پنج شخص مطلع به رویترز گفتند که از فوریه، کل بودجه تخصیص‌یافته به این شرکت‌ها تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته تا افزایش تقاضا در روسیه برای دسترسی به وی پی ان را تأمین کنند.

آژانس رسانه‌های جهانی ایالات‌متحده (USAGM) یک آژانس فدرال که بر پخش‌کننده‌های تحت حمایت دولت ایالات‌متحده ازجمله صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نظارت می‌کند و همچنین صندوق فناوری باز OTF مستقر در واشنگتن که به‌طور کامل توسط دولت ایالات‌متحده و تحت نظارت USAGM تأمین بودجه می‌شود، بودجه اختصاص‌یافته به این سه شرکت را تزریق می‌کنند.

درواقع آمریکا با کمک به این سه شرکت، به رسانه‌های غربی می‌کند که با دروغ‌پراکنی‌های خود علیه روسیه، به پروژه روس هراسی دامن زده و جنگ سایبری آمریکا علیه روسیه را ادامه دهند. ایالات‌متحده در ماه‌های اخیر با ترک یک‌طرفه مذاکرات امنیت سایبری، زمینه را برای جنگ سایبری علیه روسیه آماده کرده بود.