رُبات شطرنج‌باز انگشت پسربچه ۷ ساله را شکست
رُبات شطرنج‌باز انگشت پسربچه ۷ ساله را شکست
ربات شطرنج باز در جریان مسابقات شطرنج در مسکو، انگشت حریف خود را که یک پسربچه بود گرفت و شکست.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «ساینس الرت»، زمانی که تاریخ ظهور ربات‌ها به رشته تحریر درآید، شاید این رویداد در فصل اول کتاب روایت شود: انگشت یک پسربچه هفت ساله در جریان مسابقه شطرنج در مسکو توسط یک ربات شطرنج‌باز شکسته شد.

درباره علت این حادثه بحث و اختلافاتی مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد که پسر بچه سریع‌تر از زمان مورد انتظار ربات حرکت مهره خود را انجام داد و این امر احتمالا به بروز این حادثه انجامید. فیلم ویدیویی این رویداد نشان می‌دهد که بازوی رباتیک با یک حرکت سریع، انگشت پسرک را می‌گیرد و فشار می‌دهد. پس از چند لحظه مردم مداخله می‌کنند و انگشت پسر بچه را از چنگال رقیب مکانیکی او آزاد می‌کنند.

«سرگئی لازارف» رییس فدراسیون شطرنج مسکو به خبرگزاری تاس گفت: ربات انگشت کودک را شکست و این البته حادثه بدی بود.

جزییات رویداد مشخص نیست و معلوم نیست این چه نوع رباتی است و چگونه برنامه‌ریزی شده است. به نظر می‌رسد این ربات صرفا برای حرکت دادن مهره‌های شطرنج برنامه‌ریزی شده و احتمالا اصلا درک نکرده است که در واقع در حال گرفتن انگشت یک کودک است.

بنا بر اطلاعات موجود، این رویداد احتمالا موردی است از اینکه شخصی دست خود را جایی گذاشته که نباید بگذارد و اقدام تهاجمی از سوی ربات نبوده است؛ هر چند روشن است که نباید شاهد تکرار چنین حوادثی باشیم.

لازارف گفت: این ربات مدتی طولانی در مکان‌های مختلف نمایش داده شده است و اپراتورهای این ربات باید برای تقویت محافظت آن فکری کنند.

این حادثه نگرانی‌هایی را در خصوص کنترل ربات‌ها بوجود آورده و لزوم اتخاذ تدابیر ایمنی بهتر برای کنترل ربات‌ها را مطرح کرده است.

با قوی‌تر شدن و پیشرفته‌تر شدن ماشین‌ها و ربات‌ها، لزوم اتخاذ تدابیر ایمنی نیز افزایش یافته است. در حالی که اکنون هوش مصنوعی نیز وارد معادلات شده است و این ویژگی به ربات‌ها امکان فکر کردن برای خودشان را می‌دهد، برخی نگرانی‌ها وجود دارد که وارد مرحله‌ای شویم که دیگر نتوانیم اقدامات ربات‌ها را کنترل کنیم. اما فعلا می‌توانیم آسوده باشیم؛ چرا که قیام ربات‌ها هنوز شروع نشده است.