آی‌سی‌تی نیوز – به گفته کارشناسان، ناتو و اوکراین برای «تعمیق» همکاری سایبری توافق‌نامه‌ای امضا کردند. به گزارش سایبریان؛ ناتو قراردادی را برای تقویت حمایت سایبری خود از اوکراین، پس از حمله هکری گسترده علیه کی‌یف و افزایش تنش‌ها در بحبوحه ترس از احتمال برنامه‌ریزی حمله از سوی روسیه، امضا کرد. اوکراین اعلام کرد که […]

آی‌سی‌تی نیوز – به گفته کارشناسان، ناتو و اوکراین برای «تعمیق» همکاری سایبری توافق‌نامه‌ای امضا کردند.
به گزارش سایبریان؛ ناتو قراردادی را برای تقویت حمایت سایبری خود از اوکراین، پس از حمله هکری گسترده علیه کی‌یف و افزایش تنش‌ها در بحبوحه ترس از احتمال برنامه‌ریزی حمله از سوی روسیه، امضا کرد.

اوکراین اعلام کرد که شواهدی مبنی بر دخالت مسکو در حمله سایبری هفته گذشته، که وب‌سایت‌های دولتی را از بین برد، در اختیار دارد، اما کرملین هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg)، دبیرکل ناتو اظهار داشت که کارشناسان و اعضای ناتو نیز در این معامله حضور دارند و با اوکراین برای مقابله با آخرین حمله سایبری همکاری می‌کنند.

وی افزود که توافق جدید شامل همکاری سایبری تقویت شده از جمله دسترسی اوکراین به پلتفرم اشتراک اطلاعات بدافزاری ناتو است.

لودویگ دکامپس (Ludwig Decamps)، رئیس آژانس اطلاعات و ارتباطات ناتو در این خصوص توضیح داد :

«ما چندین سال با موفقیت با اوکراین همکاری، قابلیت‌های کلیدی را ارائه و دانش را تبادل کرده‌ایم. براساس این توافق‌نامه تمدید شده، ما همکاری خود را با اوکراین به منظور حمایت از آنها در نوسازی فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی خود بیشتر خواهیم کرد و در عین حال مناطقی را که ممکن است در آنها آموزش برای پرسنل لازم باشد، شناسایی می‌کنیم.»

ناتالیا گالیبارنکو (Natalia Galibarenko)، سفیر اوکراین در ناتو گفت : «با حمایت ناتو قصد داریم فناوری‌ها و خدمات مدرن اطلاعاتی را در سیستم فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح اوکراین بیشتر معرفی کنیم.»

کارشناسان معتقدند که حمله سایبری هفته گذشته علیه اوکراین در حالی رخ داد که تنش‌ها بین مسکو و غرب به دلیل ادعاهای مربوط به قرار دادن ۱۰۰ هزار سرباز روس در مرز از سوی کرملین و احتمال برنامه‌ریزی حمله جدید به همسایه خود افزایش یافته است.

متحدان غربی هشدار داده‌اند که هرگونه تهاجم زمینی می‌تواند با حمله هکری طراحی شده برای از بین بردن زیرساخت‌های کلیدی در اوکراین پیش‌بینی شود.

مایکروسافت، غول نرم‌افزاری ایالات متحده نیز هشدار داد که حمله سایبری هفته گذشته می‌توانست بسیار مخرب باشد و بر سازمان‌های بیشتری تأثیر بگذارد؛ مایکروسافت اعلام کرد که به تجزیه و تحلیل این بدافزار با توانایی نابود کردن زیرساخت دیجیتال دولتی، ادامه می‌دهد.

بنابه گفته محققان، مسکو و متحدان ناتو در گفتگوهای پرمخاطره هفته گذشته نتوانستند پیشرفتی برای کاهش تنش بر سر اوکراین داشته باشند. کرملین خواسته‌هایش از جمله رد عضویت اوکراین در این ائتلاف را به ناتو و ایالات متحده ارائه کرد.