آغاز عصر قانونمداری شرکت های فناوری در اروپا
آغاز عصر قانونمداری شرکت های فناوری در اروپا
آی سی تی نیوز - از امروز قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا اجرا می شود و پلتفرم های دروازه بان اینترنت مشمول قانونی جدید می شوند که محدودیت ها و مسئولیت های مختلفی را برای آنها دارد.

 

به گزارش مهر به نقل از تک کرانچ، شرکت های بزرگ فناوری باید امروز را در تقویم خود علامت بزنند زیرا قانون بازارهای دیجیتال(DMA) اکنون به طور فنی قابل اجرا است. این قانون در حقیقت برنامه اتحادیه اروپا برای کنترل قدرت شرکت های بزرگ فناوری است.

نقطه عطف مهم در این فرایند چندماه دیگر و در اوایل پاییز اتفاق می افتد. هنگامیکه کمیسیون اتحادیه اروپا تایید می کند کدامیک از شرکت های بزرگ فناوری باید از رژیم قانونی جدید اتحادیه پیروی کنند. اما شرکت های بزرگ فناوری تابستانی شلوغ را در پیش دارند و باید خود را برای ایجاد استراتژی پیروی از قوانین آماده کنند.

البته باید توجه داشت قانون بازارهای دیجیتال شامل مجموعه ای از وظایف است که برای دروازه بانان اینترنتی با مشخصات خاصی وضع شده است. نخست آنکه شرکت های مشمول این قانون باید حداقل یک پلتفرم خدمت رسانی مرکزی داشته باشند. این نوع شرکت ها شامل موتورجستجوهای آنلاین، شبکه های اجتماعی ، فروشگاه های اپ، برخی پیام رسان ها، دستیارهای هوش مصنوعی، مرورگرهای وب، سیستم های عامل و سرویس های واسطه گری آنلاین می شود.

در درجه دوم شرکت های مشمول DMA باید حجم وسیعی داشته باشند و موقعیت آنها در بازار تثبیت شده باشد. این بدان معناست که گزارش درآمد سالانه آنها در منطقه اقتصادی اروپا در سه ماهه مالی آخر هر سال بیش از ۷.۵ میلیارد یورو باشد یا میانگین ارزش بازاری آنها در یک سال مالی گذشته حداقل ۷۵ میلیون یورو باشد.

علاوه بر آن شرکت باید حداقل در ۳ کشور عضو اتحادیه اروپا پلتفرم سرویس های مرکزی خود را ارائه کند.

دروازه‌بانان اینترنت همچنین باید «دروازه مهمی برای کاربران تجاری به سوی مصرف‌کنندگان نهایی» باشند زیرا همانطور که کمیسیون اتحادیه اعلام کرده DMA مشمول شرکتهایی می شود که ماهانه بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال در اتحادیه اروپا داشته باشند. همچنین تعداد کاربران تجاری فعال آنها در سال گذشته باید بیش از ۱۰ هزار مورد باشد.

در آخر در صورتی که شرکت سایر معیارها را در هر یک از سه سال مالی گذشته رعایت کرده باشد، موقعیت آن تثبیت شده و بادوام به حساب می آید. اگرچه کمیسیون ممکن است زیرمجموعه ای از قوانین DMA را برای شرکت هایی اعمال کند که احتمالا به زودی دروازه بان اینترنت می شوند.

به طور حتم شرکت های بزرگی مانند اپل ، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت دروازه بان اینترنتی به حساب می آیند. اما باید چند ماه دیگر منتظر ماند تا فهرست کامل شرکت های مشمول قانون مشخص شود.

در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است: اکنون که DMA اجرا می شود، دروازه بانان احتمالی اینترنت تا ۳ جولای فرصت دارند خدمات پلتفرم اصلی خود را به کمیسیون اطلاع دهند. پس از آن کمیسیون ۴۵ روز کاری (تا۶ سپتامبر ۲۰۲۳) فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که آیا شرکت شامل قانون می شود یا خیر و در نهایت دروازه بانان اینترنتی را تعیین کند. پس از تعیین شرکت های مذکور، دروازه بانان شش ماه (یعنی تا ۶ مارس ۲۰۲۴) فرصت خواهند داشت تا از الزامات DMA پیروی کنند.