توافق برای جلوگیری از اخراج غول‌های فناوری چین از بورس آمریکا
توافق برای جلوگیری از اخراج غول‌های فناوری چین از بورس آمریکا
دولت های چین و آمریکا گامی مهم در پایان دادن به اختلافاتی برداشتند که تهدیدی برای بیرون راندن شرکت های چینی از بورس آمریکا قلمداد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آنها توافقی امضا کردند که به رگولاتورهای آمریکایی اجازه می‌دهد شرکت‌های حسابداری در چین و هنگ کنگ را بررسی کنند.

رگولاتورهای آمریکایی بیش از یک دهه است که خواستار بررسی شرکت‌های چینی حاضر در بورس آمریکا هستند، اما دولت چین تمایلی نداشت رگولاتورهای خارجی شرکت‌های حسابرسی آن را بررسی کنند و دلیل آن را نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی عنوان کرده بود.

توافق دو کشور نشان دهنده گشایشی اندک در روابط آمریکا و چین در بحبوحه تنش بر سر تایوان است و البته سبب می‌شود صدها شرکت چینی، سرمایه گذار و بورس آمریکا نفس راحتی بکشند. در کنار این موارد چین می‌تواند دسترسی خود به وسیع‌ترین بازار سرمایه جهان را حفظ کند.

به گفته گری گنسلر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، اگر این توافق عملیاتی نشود، ممکن است حدود ۲۰۰ شرکت چینی از حضور در بورس آمریکا محروم شوند. این سازمان قبلاً اعلام کرده بود علی بابا، JD.Com و NIO INC از جمله شرکت‌هایی هستند که در معرض خطر خارج شدن از بورس آمریکا قرار دارند.

مقامات آمریکایی هنگام اعلام این توافق به طور محتاطانه هشدار دادند این فقط گامی اولیه است و دیدگاه آنها درباره پیروی چین از قوانین به وسیله توانایی شأن برای انجام تحقیقات بدون ایجاد مشکلی تعیین می‌شود.

گنسلر در این باره گفت: این توافق در صورتی معنادار خواهد بود که «هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های دولتی» بتواند تحقیق و بررسی کاملی از شرکت‌ها در چین انجام دهد.