آی‌سی‌تی نیوز – سامانه سفته و برات الکترونیکی ۲۰ بهمن در وزارت اقتصاد به بهره‌برداری رسید که در این سامانه مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بطور ۲۴ ساعته به ‎سفته و ‎برات الکترونیک دسترسی داشته باشند. به گزارش خبرنگار ایبِنا، سه بانک، ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت امکان خرید و فروش برات […]

آی‌سی‌تی نیوز – سامانه سفته و برات الکترونیکی ۲۰ بهمن در وزارت اقتصاد به بهره‌برداری رسید که در این سامانه مردم می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و بطور ۲۴ ساعته به ‎سفته و ‎برات الکترونیک دسترسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سه بانک، ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت امکان خرید و فروش برات و سفته الکترونیکی را روی سایت خود فراهم کرده‌اند و در این میان با راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک، یکی از بزرگ‌ترین برات‌های الکترونیکی کشور به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران به عنوان پیشگام نظام بانکی کشور در این عرصه صادر شد.

در این باره فردوس باقری، مدیر این پروژه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه در قانون تجارت الکترونیک کشور بر الکترونیکی شدن فرآیندها و استفاده از امضای دیجیتال تصریح شده است، گفت: بند ج ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اشاره داشته و بر الکترونیکی شدن اسناد تجاری تاکید کرده است.

مدیرعامل شرکت سککوک درباره نحوه اجرای سفته و برات الکترونیک بیان داشت: در این ابزار به جای اینکه چاپخانه دولتی، سفته و برات را چاپ کند، از زیرساخت الکترونیکی سفته و برات استفاده می‌کنیم تا تقاضای مشتریان را پاسخ دهیم که دستاورد این اقدام عدم مراجعه مشتریان به بانک برای تهیه اسناد و در عین حال برخط شدن دریافت حق تمبر دولت در خزانه‌داری است.

باقری با تاکید بر اینکه شفافیت‌ ایجاد شده در نتیجه استفاده از این روش غیرقابل انکار است، گفت: در عین حال این روش می‌تواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به مبادلات بین بانک‌ها به ویژه با کمک ابزار برات الکترونیک داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این ما در کشور ابزار پرداخت الکترونیک در سطح B2B نداشتیم، خاطرنشان کرد: برات الکترونیک می‌تواند خلاء بسیار بزرگی را در امر پرداخت بین بنگاه‌ها حل کند، ضمن اینکه با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص تامین مالی زنجیره تامین این ابزار می‌تواند منشاء اعتباربخشی باشد و اعتبار روی این ابزار به گردش درآید که می‌تواند نقش بسیار موثری در حمایت از تولید و جلوگیری از اثرات تورمی تزریق نقدینگی داشته باشد.

وی درباره صدور برات الکترونیکی در بانک ملی نیز گفت: اولین نمونه براتی که صادر شده برات در زنجیره تامین یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور است و این در حالی است که تا پیش از این باید به صورت روزانه و هفتگی تعداد زیادی از اسناد را به صورت دستی و کاغذی، جهت پرداخت حق تمبر به سازمان امور مالیاتی می‌بردیم که وقت و هزینه زیادی را صرف می‌کرد.

باقری ابراز امیدواری کرد که این مسیر توسعه چشمگیری طی روزهای آتی داشته باشد و در آینده نزدیک اخبار خوبی از این حوزه به گوش برسد.

مدیرعامل شرکت سککوک یادآور شد: این مدل اسناد تجاری الکترونیکی به ویژه در مورد برات از سال ۲۰۰۸ در دنیا آغاز به کار کرده و بعد از آن در سال ۲۰۱۳ کاربرد وسیع‌تری یافته است و ما اکنون بعد ۱۰ سال آنها را به کار گرفتیم که البته جای توسعه و بروزرسانی دارد.

وی افزود: استانداردهای متعددی روی این موضوع در سطح دنیا در کمیته بانکی اتاق‌های بازرگانی و شبکه‌های جهانی نظیر سوئیفت تعریف شده که درصدد هستیم در اسرع وقت آنها را هم در اختیار بنگاه‌های تولیدی کشور قرار دهیم.