محاسبه آنلاین کمیسیون معاملات ملکی/ پول بیشتری به بنگاه‌ها ندهید
محاسبه آنلاین کمیسیون معاملات ملکی/ پول بیشتری به بنگاه‌ها ندهید
حق کمیسیون آژانس‌های مسکن برای معاملات ملکی، باید طبق نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف دریافت شود. در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و می‌توان به روش‌های گوناگون در این خصوص شکایت کرد.

به گزارش ایرنا، یکی از چالش‌هایی که عموما مردم برای خرید، فروش، رهن و اجاره ملک با آن درگیر هستند به پرداخت کمیسیون مربوط است.

نحوه محاسبه حق کمیسیون برای مشاوران املاک دارای دستور العمل خاصی است و باید بر اساس نرخ مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف انجام شود. این در حالی است که می‌توان گفت تقریبا تمام مشاوران املاک خلاف این نرخ‌نامه حرکت کرده و هر کدام با فرمولی که مدنظر خودشان است، به محاسبه نرخ کمیسیون خود می‌پردازند.

اغلب مشاوران املاک در اجاره و رهن خانه عموما مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرده و یک سوم از آن را از هر طرف معامله به صورت جداگانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که بر اساس نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف و ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به اتحادیه مشاوران مسکن، حق کمیسیون قراردادهای مربوط به خرید و فروش مسکن ۰.۲۵ درصد از مبلغ کل، در صورت رهن ملک، نیم درصد از کل مبلغ و برای اجاره یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه تعیین شده است. به تمام این نرخ‌ها نیز ۹ درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

در این مصوبه که در ۲۳ شهریور سال ۹۹ به اتحادیه ابلاغ شده است، حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه می‌شود. همچنین حق کمیسیون مشارکت از هر طرف ۲دهم درصد ارزش قرارداد مجموعا چهار دهم درصد است. بر اساس این مصوبه، حق خدمات متمم قرارداد و تنظیم مبایعه نامه نیز کاملا رایگان است.

اما با کمی اغماض می‌توان گفت هیچکدام از بنگاه‌های مسکن این قانون را رعایت نمی‌کنند و برخی از آن‌ها حتی برای صدور کد رهگیری نیز از مستاجر و موجر هزینه گزاف دریافت می‌کنند.

قبل از هر گونه معامله ملکی، به سایت اتحادیه صنف مشاوران املاک مراجعه کنید و از طریق بستر آنلاینی که مهیا شده است، نرخ کمیسیونی که بنگاه باید از شما دریافت کند را محاسبه کنید.

این کار کمک می‌کند تا مبلغی بیش از آن‌چه قانون حد و حدود آن را مشخص کرده، پرداخت نکنید. اگر به هر دلیلی بنگاه زیر بار این قانون نرفت و از طرفین معامله مبالغ بیشتری دریافت کرد، حق شکایت برای موجر و مستاجر محفوظ است.

برای شکایت از بنگاه‌های املاک چند راه وجود دارد. در قدم اول می‌توانید با شماره تلفن ۷۳۳۴ (خط ویژه برای انتقال شکایت) تماس گرفته و پس از ذکر شمراه دفتر املاک، موضوع شکایت خود را طرح کنید.

قدم بعدی شکایت حضوری یا آنلاین از طریق اتحادیه مشاوران املاک است. برای این کار می‌توانید به سایت اتحادیه مشاروان املاک شهر موردنظر مراجعه کرده و با استفاده از کدرهگیری که در زمان معامله دریافت کرده‌اید، از آژانس املاک شکایت کنید. قدم بعدی طرح شکواییه در مراجع قضایی است، مراجعه به دادگاه زمانی انجام می‌شود که جرم یا تخلفی که املاک انجام داده از نظر قانونی و کیفری قابل پیگیری باشد.

تعزیرات حکومتی نیز دیگر مرجعی است که به این قبیل تخلفات رسیدگی می‌کند. از آن‌جایی که سازمان تعزیرات حکومتی، یک مرجع تخصصی برای رسیدگی به تخلفات در حوزه امور اقتصادی است، برخی از تخلفات مربوط به مشاورین املاک را می‌توان از این طریق پیگیری کرد.