لغو بیمه بسیاری از پزشکان پس از اجرای نسخه الکترونیکی
لغو بیمه بسیاری از پزشکان پس از اجرای نسخه الکترونیکی
معاون نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی با اشاره به وجود برخی اشکالات در نسخه‌نویسی الکترونیک، از عدم تعهدات بیمه‌ها نسبت به پرداخت‌های به روز به پزشکان خبر داد.

علی سالاریان در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه ابزاری برای رصد اینکه چه تعداد از پزشکان از نسخه‌های الکترونیک استفاده می‌کنند، گفت: «بیمه‌ها می‌گویند که ۹۰ درصد پزشکان از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنند اما تفکیک نکرده‌اند این پزشکان چه کسانی هستند.»
وی افزود: «در واقع ۹۰ درصد از پزشکانی که با بیمه‌ها قرارداد دارند از نسخه الکترونیک استفاده می‌کنند. بسیاری از پزشکان پس از اجرای طرح نسخه الکترونیک از قرارداد با بیمه‌ها خارج شدند. لذا به نظر نمی‌رسد که ۹۰ درصد ارائه دهندگان خدمت از نسخه الکترونیک استفاده کنند.»
سالاریان در ادامه با بیان اینکه اجرای نسخه الکترونیک در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها دارای اشکلات مختلفی بود، گفت: «برخی از این اشکالات رفع شد اما یکسری از اشکالات دیگر هنوز پابرجاست. بیمه‌ها در مورد پرداخت به روزی که قرار بود به پزشکان، داروخانه‌ها و .. داشته باشند هنوز نتوانسته‌اند به تعهد خود عمل کنند و در نتیجه بدعهدی‌ها هنوز ادامه دارد. تاخیرهای یک ماهه، دو ماه و سه ماهه در پرداختی‌ها وجود دارد.»
وی ادامه داد: «هنوز اشکالات در زمینه کدینگ‌های دارویی و مساله ارتباطات پزشک و داروخانه و تعامل آن‌ها هنوز باقی است، با این حال به نظر می‌رسد که پزشکان کم‌کم در حال پذیرش نسخه‌نویسی الکترونیک هستند باید هم استفاده از تکنولوژی را پذیرفته و همزمان حقوق بیماران را نیز رعایت کنند.»
سالاریان همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات برخی از مردم با داروخانه‌ها و فروش آزاد برخی از داروها به بهانه قطعی و اختلال سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک نیز اظهار کرد: «اگرچه هنوز شکایتی به سازمان نظام پزشکی ارجاع نشده است، اما در صورت بروز چنین اتفاقی و پا گذاشتن روی حقوق مردم این وضعیت قابل پیگیری است.»
وی افزود: «با این حال نبود سرعت لازم در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک و اختلال در این سیستم ممکن است، تقصیر متوجه همکار داروخانه نباشد لذا با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است باید در این رابطه قضاوت کرد.»
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی یادآور شد: «ارائه خدمات در فضای مجازی نیازمند این است که صحت، اصالت و انکار ناپذیری نسخه مورد تایید قرار بگیرد، این از جمله حقوقان پزشکان است که افراد غیر پزشک با سوءاستفاده از نام و عنوان آنها نتوانند به فعالیت بپردازند.»
وی تاکید کرد: «امضای الکترونیک که دقت و صحت بالایی دارد می‌تواند اصلی‌ترین پایه برای ارائه خدمات الکترونیک در فضای مجازی باشد، بر همین اساس سازمان نظام پزشکی آن را طراحی و کاربردی کرده است. امضای الکترونیک تضمین کننده امنیت نسخه‌های الکترونیک بوده و امیدوارم پزشکان بتوانند به سهولت از آن استفاده کنند و قابل دسترسی برای آنها باشند.»