<span style='color:#787878;font-size:12px;'>مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد:</span><br/>صادرات حامل‌های انرژی بر بستر بلاک چین با همکاری انجمن رمز ارز ایران
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد:</span><br/>صادرات حامل‌های انرژی بر بستر بلاک چین با همکاری انجمن رمز ارز ایران
مدیرعامل بورس انرژی از آمادگی این نهاد برای راه‌اندازی معاملات حامل‌های انرژی در بستر بلاک چین به‌منظور صادرات با همکاری انجمن رمز ارز ایران خبر داد و گفت: در این بخش پذیرای پیشنهادات و طرح‌ها هستیم

به گزارش آی‌سی‌تی‌نیوز علی نقوی در نشست مشترک “فناوری‌های بلاک چین و انرژی و کاربردهای متقابل” که با همکاری انجمن بلاک چین و رمز ارز ایران و انجمن سازندگان، تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر(ساتکا) برگزار شد با اشاره به اختصاص ۹۰ درصد معاملات این نهاد در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی بیان کرد: بهره‌گیری از بستر رمز ارزها و بلاک چین به‌منظور تسویه با توجه به شرایط فعلی کشور مسئله بسیار مهمی است که در آینده با همکاری انجمن رمز ارز ایران این مهم در چارچوب قوانین اجرایی خواهد شد.

 وی با استناد به  آیین‌نامه تبصره ماده ۱۶ قانون دانش‌بنیان مبنی بر ایجاد ظرفیت به‌منظور تأمین ۵ درصد برق صنایع از محل نیروهای تجدید پذیر در یک بازه ۵ ساله اعلام کرد: مکانیسم کار به این شکل است که در سال اول یک درصد برق صنایع از این محل تأمین شود و هرسال یک درصد به آن اضافه شود تا به ۵ درصد برسد .

عرضه برق شرکت‌های تجدید پذیر در بورس انرژی

وی خاطرنشان کرد که زیرساخت‌های این روند در بورس انرژی آماده‌شده و امیدواریم با همکاری ساتکا و انجمن تجدیدپذیرها “تابلوی سبز “در بورس انرژی راه‌اندازی و برق شرکت‌های تجدید پذیر در سازوکارهای بورس به‌زودی عرضه شود.

نقوی با اعلام آمادگی بورس انرژی برای عرضه اوراق مالی مبتنی بر رمز ارزها و در بستر بلاک  به‌منظور تأمین مالی صنعت نفت در صنایع بالادستی، پایین‌دستی و ساخت پالایشگاه خبر داد و گفت: این ظرفیت در بورس انرژی وجود دارد تا با کمک وزارت نفت این حوزه را فعال‌تر کند.

عرضه برق تجدیدپذیرها به ماینرها در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: بحث خرید ارز ماینرها از مکانیسم بورس موضوعی است که هنوز به نتیجه نرسیده ؛ اما این نهاد پیشنهاد راه‌اندازی یک تابلو معاملاتی برای عرضه برق نیروهای تجدید پذیر به ماینرها را داده است تا روند معاملات در این مسیر شفاف شود و اثرات زیست محیطی آن نیز کاهش یابد که این موضوع در سازمان بورس در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در بورس انرژی طبق مصوبه سال ۹۹ هیئت‌وزیران؛ مصرف‌کنندگان بالای ۵ مگاوات می‌توانند به‌صورت مستقیم برق را از بورس خریداری می‌کنند و مصرف‌کنندگان بالای ۲ مگاوات نیز از مهرماه وارد این بازار خواهند شد .

نقوی افزود: در برنامه توسعه که با همکاری وزارت نیرو تهیه‌شده و به‌زودی جمع‌بندی، نهایی و ابلاغ می‌شود؛ بخش عمده‌ای از صنایع به‌صورت عمده و مستقیم امکان حضور در این بازار رادارند و در کنار آن یک ظرفیت جدید برای شرکت‌های خرده‌فروش برق ایجاد خواهد شد تا برق موردنیاز مصرف کنندگان زیر ۲ مگاوات نیز از این مسیر خریداری شود.

وی از ایجاد ظرفیت استفاده از انواع بار پایه در بورس انرژی خبر داد و گفت: این روند هم‌اکنون در چارچوب خرید سبدی از کالا انجام می‌شود و در اصطلاح این امکان وجود دارد که مصرف‌کنندگان کم باری، پرباری و میان باری برق موردنیاز خود را به‌صورت سبدی از کالا  خریداری کنند.

پیش‌فروش برق در قالب اوراق سلف

مدیرعامل بورس انرژی به امکان پیش‌فروش برق در قالب اوراق سلف به‌صورت هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه اشاره کرد و یادآور شد: هم‌اکنون امکان خرید برق از این مسیر در حال انجام است و امیدواریم در چارچوب برنامه توسعه بازار برق به‌زودی معاملات ساعتی و فیوچرز برق را نیز بتوانیم فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: در حوزه تأمین مالی تجدیدپذیرها نیز این ظرفیت وجود دارد که در چارچوب انتشار اوراقی مثل موجود است نظری گواهی ظرفیت آتی که در بورس تعبیه‌شده بهره‌برداری شود.

نقوی خاطرنشان کرد: بحث گواهی صرفه‌جویی انرژی موضوع مهمی است که از سال ۹۶ در چارچوب راه‌اندازی “بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی” به تصویب شورای عالی انرژی کشور رسیده ؛ ولی بنا بر ملاحظات و فضای بوروکراتیک موجود در کشور هنوز به عرصه ظهور نرسیده است.

وی افزود: البته در بورس انرژی و بازار سرمایه زیرساخت لازم سیستم معاملاتی این گواهی آماده‌شده و درصورتی‌که وزارت نیرو و نفت همکاری‌های خود را گسترش دهند؛ این گواهی‌ها قابل معامله خواهد بود.همچنین در حوزه تأمین مالی پروژه‌های صرفه‌جویی گواهی صرفه‌جویی آتی در بورس تعبیه‌شده و این ظرفیت وجود دارد که در چارچوب مقررات از آن بهره‌برداری شود.