آغاز قاچاق موبایل با قطع پیامک‌های رجیستری
آغاز قاچاق موبایل با قطع پیامک‌های رجیستری
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه قطعی سامانه همتا بازار تلفن‌ همراه را در سرگردانی قرار داده است، گفت: قطعی پیامک‌های سامانه همتا به ضرر خریداران موبایل تمام می‌شود.

به گزارش مهر، اخیراً پیامک‌های اطلاع‌رسانی سامانه همتا به خریداران گوشی دچار قطعی و اختلال گسترده شده است و همین قضیه خطرات مالی و قضایی متعددی را برای مالکان گوشی تلفن همراه به وجود آورده است.

این در حالی است که اپراتورهای پاسخگوی مرکز تماس سامانه همتا نیز این مشکل را تاکید کرده‌اند و اذعان داشته‌اند که این مشکل عمدتاً از سمت سیم‌کارت همراه اول به وجود آمده است. گویا اختلافات مالی همراه اول با وزارت صمت و وزارت ارتباطات منشا به وجود آمدن چنین مشکلی بوده است که هر چه سریع‌تر لازم است تا مقامات مسئول نسبت به حل آن اقدام لازم را انجام دهند.

طرح رجیستری تلفن‌همراه درآمدهای گمرکی انبوهی را از بابت قطع ورود قاچاق به کشور، نصیب دولت کرده است که لازم است این درآمدها برای بهبود ارائه خدمات به مردم مصرف شود.

وزارت صمت و وزارت ارتباطات پاسخگو باشند

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفت‌وگو خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، با بیان اینکه اخیراً ارسال پیامک‌های سامانه همتا قطع شده است، خاطر نشان کرد: گویا اختلافات مالی بین سامانه همتا و برخی اپراتورهای تلفن‌همراه پیش آمده است و همین قضیه موجب متضرر شدن خریداران موبایل و کسبه شده است.

وی با بیان اینکه قطعی پیامک‌های سامانه همتا مستقیماً به ضرر خریداران تمام می‌شود، گفت: خریداران تلفن‌همراه ممکن در نقل و انتقالات خود سرگردان شوند و به طور غیرارادی گوشی قاچاق را به جای گوشی با اصالت خریداری کنند

محبی با بیان اینکه وزارت صمت و وزارت ارتباطات دو مسئول اصلی حل مشکل پیش آمده هستند، گفت: این دو وزارتخانه باید با اپراتورهای تلفن همراه وارد رایزنی شوند تا بتوانند این مشکل را مرتفع کنند

سرگردانی مردم و کسبه در بازار تلفن همراه

وی با بیان اینکه تا به الان به علت قطعی سامانه همتا بسیاری از هم‌وطنانمان در خرید گوشی خود دچار مشکل شده‌اند، گفت: به زودی حجم این مشکلات پیش آمده مشخص خواهد شد و معلوم خواهد شد در این آشفته بازار به وجود آمده چه حجمی از گوشی‌های قاچاق وارد بازار شده است

وی با بیان اینکه هنگام واردات گوشی تلفن همراه حقوق ورودی گمرکی بابت ارسال پیامک همتا از واردکننده اخذ می‌شود، گفت: مردم نباید ضرر کم‌کاری و اختلافات مالی ارگان‌های دولتی را متحمل شوند

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اپراتورها و علی الخصوص همراه اول پیامک‌های همتا را به مشتریان ارسال نمی‌کنند، گفت: اصناف و خریداران تلفن همراه هیچ مسئولیتی بابت اختلافات مالی ارگان‌های دولتی با اپراتورهای تلفن همراه ندارند.

قاچاقیان در حال تزریق گوشی‌های قاچاق به بازار

محبی با بیان اینکه هم‌اکنون در بازار تلفن همراه اختلال گسترده‌ای بابت عدم ارسال پیامک‌های رجیستری به وجود آمده است، گفت: قاچاقیان از این فرصت استفاده کرده‌اند و ممکن است در سایه نبود پیامک‌های رجیستری، حجم انبوهی از گوشی‌های قاچاق و سرقتی را وارد بازار کرده و به مشتریان ناآگاه بفروشند

وی با بیان اینکه پیامک‌های همتا شامل اطلاع‌رسانی از وضعیت رجیستری و نام مالک آن است، گفت: همین موضوع اختلال گسترده‌ای در وضعیت نقل و انتقالات تلفن همراه و رسوخ گوشی‌های قاچاق در کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در پایان خاطرنشان کرد: این اتحادیه مسئولیتی بابت ثبت رجیستری گوشی ندارد و نمی‌تواند نامه‌نگاری و پیگیری از مراجع ذی‌صلاح انجام دهد.