کلاهبرداری تلفنی با تقلید صدای مجریان معروف
کلاهبرداری تلفنی با تقلید صدای مجریان معروف
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا با اشاره به ترفند برخی مجرمان سایبری با وعده برنده شدن در قرعه‌کشی و جایزه، هشدارهایی را برای جلوگیری از کلاهبرداری و خالی‌شدن حساب شهروندان ارائه کرد.

سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ترفند برخی کلاهبرداران و دادن وعده پوچ برنده شدن در قرعه‌کشی و جایزه گفت:‌ این ترفندها برای گرفتن رمز دوم حساب شهروندان و از این طریق خالی کردن حساب آنهاست. این ترفند ترفندی قدیمی است که متاسفانه در سایه ناآگاهی برخی از شهروندان و کاربران همچنان جواب می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ این کلاهبرداران با دادن وعده برنده‌شدن در قرعه کشی به افراد حساب آن‌ها را خالی می‌کنند. در واقع آنها با شهروندان تماس گرفته و اعلام می‌کنند که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند، برخی از شاکیان حتی اعلام کرده‌اند که این افراد هنگام تماس گرفتن نام و نام خانوادگی آن‌ها را نیز می‌دانند و همین موضوع باعث اعتماد کردن آنان شده است. در حالی که به دست آوردن نام و نام خانوادگی و شماره تلفن افراد کار سختی نیست.

پاشایی ادامه داد: وقتی مردم به برخی ادارات یا مراکز خدماتی می‌روند و فرم یا حواله‌ای در مقابل آن‌ها قرار داده می‌شود و اطلاعات خود نظیر کدملی، آدرس منزل و شماره حساب خود را در آن وارد می‌کنند، پس از اتمام فعالیت خود، آن را در سطل زباله می‌اندازند. این یکی از راه‌هایی است که برخی کلاهبرداران و سودجویان با استفاده از آن اطلاعات مردم را به‌دست می‌آورند. در واقع راه‌های متعددی برای به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد وجود دارد. دیتابیس و داده‌های اطلاعاتی و شخصی مردم متاسفانه می‌تواند در جریان انجام فرایند خرید نیز افشا شود.

معاون پلیس فتا با اشاره به جزئیات این ترفند کلاهبرداران تصریح کرد: در مواردی حتی دیده شده که کلاهبرداران پس از جمع‌آوری این اطلاعات با مردم تماس می‌گیرند و با تقلید صدای برخی مجریان معروف و ایجاد صدای تشویق فیک به فرد وعده پرداخت پول به عنوان جایزه را می‌دهند و در نهایت از آنان درخواست می‌کنند که کد پیامک ارسال شده را در اختیارشان قرار دهند تا مبلغ جایزه به حسابشان واریز شود. غافل از اینکه این کد همان رمز دوم بانک است.

وی با تاکید بر اینکه برای انتقال پول باید از سه روش شماره کارت، شماره حساب و شماره شبا اقدام کرد، گفت: وقتی فردی در جریان چنین تماس‌هایی کد CVV۲، تاریخ انقضای کارت و مواردی مانند رمز دوم را می‌خواهد، یقینا در حال انجام اقدامی کلاهبردارانه است و مردم نباید به آن اعتنا کنند.