چین: غربی‌ها دزدان سایبری هستند که فریاد آی دزد می‌زنند
چین: غربی‌ها دزدان سایبری هستند که فریاد آی دزد می‌زنند
چین از رسانه‌های غربی به‌عنوان سخنگوی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده و انگلیس یاد کرد.

به گزارش سایبربان؛ سفارت چین در انگلیس روز شنبه در واکنش به گزارشی مبنی بر متهم کردن یک گروه هکری چینی به فریب دادن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت جاسوسی دیجیتال برای دولت چین گفت: گزارش فایننشال تایمز با هدف بدنام کردن دولت چین و تهمت زدن به دانشجویان چینی توسط رسانه‌های انگلیسی است.

فایننشال تایمز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ مقاله‌ای با عنوان «چین، فارغ‌التحصیلان جویای کار را به جاسوسی دیجیتال می‌کشاند» منتشر کرد و ادعا کرد که دانشجویان چینی برای کار در یک شرکت فناوری مخفی که ماهیت واقعی شغل‌ کارکنانش را پنهان می‌کند، فریفته شده‌اند. این رسانه انگلیسی مدعی شده بود تحقیق در مورد اهداف غربی و جاسوسی و ترجمه اسناد هک شده بخشی از رژیم اطلاعاتی صنعتی پکن است.

سخنگوی سفارت چین در بریتانیا گفت که این یک مزخرف محض است و این گزارش نقض آشکار هنجارهای حرفه‌ای انصاف، بی‌طرفی و عینیت روزنامه‌نگاری است.

این مقام سخنگو در ادامه تصریح کرد:برخی از نیروها در غرب، با انگیزه تعصب ایدئولوژیک و منافع محدود سیاسی، مدام اتهامات بی‌اساس را مطرح می‌کنند و به سایر کشورها حمله می‌کنند. بسیار غیرمنتظره است که فایننشال تایمز با دنبال کردن هیاهوها و ایراد اتهامات نادرست به سخنگوی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده و بریتانیا تبدیل شود که این موضوع مایه ناامیدی و تحقیر خوانندگان آن است.

باوجوداینکه آمریکا مدت‌هاست از مزیت‌های فناورانِ خود برای استراق سمع گسترده و بی‌رویه در جهان استفاده می‌کند؛ اما به بهانه حفظ امنیت ملی، با اتهامات نادرست شهرت دیگران را مخدوش کرده و سرکوب ناموجه را علیه کشورهای دیگر انجام می‌دهد.

این سخنگو خاطرنشان کرد:این اتهامات صرفاً مانند این است که یک دزد فریاد بزند دزد را بگیرید. خود فایننشال تایمز در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ گزارش داد که سه آژانس جاسوسی انگلیس طی قراردادی از آمازون خواستند با هدف افزایش استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی برای جاسوسی و ایجاد امکان به اشتراک‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل آسان‌تر حجم عظیمی از داده‌ها از مکان‌های میدانی در خارج از کشور، میزبان مطالب فوق محرمانه باشد.

وی همچنین اظهار داشت:چین مدافع سرسخت امنیت سایبری و همچنین قربانی اصلی سرقت و حملات سایبری است. در سال ۲۰۲۰، چین طرحی تحت عنوان ابتکار جهانی امنیت داده (Global Initiative on Data Security) را راه‌اندازی کرد که از همه کشورهای عضو می‌خواهد در برابر استفاده و سوءاستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تخریب زیرساخت‌های حیاتی یا سرقت داده‌های مهم دیگر کشورها بایستند.

این مقام سخنگو در انتها از فایننشال تایمز خواست تا رویکردی عینی، منطقی و مسئولانه اتخاذ کند، از اخلاق حرفه‌ای پیروی کند و از ساختن و انتشار شایعات ضد چینی دست بردارد.