چرا اینترنت کشور با یک آتش‌سوزی ساده مختل شد
چرا اینترنت کشور با یک آتش‌سوزی ساده مختل شد

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری ارتباطات با اشاره به قطعی بخشی از اینترنت کشور به دلیل وقوع آتش سوزی در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اینکه زیرساخت در برابر آتش سوزی ساده ناپایدار باشد عجیب است. به گزارش خبرنگار مهر، از ظهر امروز جمعه به دلیل وقوع آتش سوزی در ساختمان LCT شرکت ارتباطات زیرساخت […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری ارتباطات با اشاره به قطعی بخشی از اینترنت کشور به دلیل وقوع آتش سوزی در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: اینکه زیرساخت در برابر آتش سوزی ساده ناپایدار باشد عجیب است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ظهر امروز جمعه به دلیل وقوع آتش سوزی در ساختمان LCT شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت تهران و شهرهای اطراف آن قطع شده و بخش هایی نیز دچار اختلال است.

میثم سیدصالحی کارشناس فناوری ارتباطات و فعال حوزه سرویسهای مخابراتی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح وضعیت فنی اتفاق رخ داده، اظهار داشت: مجموعه زیرساخت جزو مجموعه های مطمئن کشور محسوب می شده و در اتفاقات پیچیده تر از این مورد نیز هیچگاه دچار آسیب نشده است و از این رو این اتفاق عجیب به نظر می رسد.

وی ادامه داد: آنچه که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده این است که آتش سوزی یک باتری منجر به این اتفاق شده که البته به سرعت مهار شده اما به دلیل دود زیاد عملا با اینکه برق سیستم ها متصل شده امکان بهره‌برداری و راه اندازی مجدد هنوز میسر نیست.

سیدصالحی با تاکید بر اینکه یک مقداری از این گمانه زنی ها به لحاظ فنی برای اینگونه سیستم معقول و منطقی نیست، گفت: قطعی برق به فرض اینکه باتری آتش گرفته باشد برای سیستم زیرساخت که جایی است که همه ارتباطات کشور به آن متصل است یک مقدار عجیب است. به فرض اینکه باتری آتش گرفته باشد هم لزومی نداشته که برق سرورها قطع شود و می شد که آنها بلافاصله روی سایر بخشهای شبکه منتقل شود. می شد که اتفاقات اینگونه رقم بخورد اما سرویس پایدار بماند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی واقعی است اما اینکه زیرساخت در برابر آتش سوزی ساده ناپایدار باشد عجیب است، خاطرنشان کرد: تقریباً عمده ارتباطات کشور در این مرکز تجمیع می شود و اغلب اپراتورها فقط اتصالشان به اینجا بوده است. هرچند نقاط جایگزین هم برای آنها پیش بینی شده اما بازهم هیچکدام از نقاط به اهمیت این ساختمان نبوده است و اگر با یک آتش سوزی ساده دچار قطعی و اختلال شود بسیار بد است.

سیدصالحی گفت: سیستم اطفا و اعلام حریق در شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد و کاملا پیش بینی می شود اما اینکه آن سیستم ها عمل کردند یا نکردند، مسأله قطعی برق و دود گرفتگی عامل مشکلات فعلی اعلام شده است.

این فعال حوزه ارتباطات تاکید کرد: گفته شده که ارتباطات وصل شده و ارتباطات چند مجموعه‌ مرتبط با ما و اپراتورهای بالا دستی ما نیز با وصل برق ، متصل شده است اما اپراتورهایی همچنان دچار اشکال هستند و اختلال دارند که در حال بالا آوردن سرویس در زیرساخت هستند و هم اکنون به سرورهایشان دسترسی ندارند. اگر سرویس‌هایشان از راه دور قابل دسترس نباشند الان برای اصلاح سرورشان با مشکل مواجه شده اند.

سیدصالحی گفت: با توجه به حساسیت‌ موقعیت ارتباطی شرکت زیرساخت ، اینکه برای یک دلیل خیلی کوچک مثل آتش گرفتن یک باتری، مجبور شوند کل برق مجموعه را قطع کنند و سرویس ها مختل شود ، توجیه پذیر نیست. این عملا نقص کار و اشکال زیرساخت است و این شرکت باید بابت آن پاسخگو باشد.

به گزارش مهر، در حالی که بخشی از اخبار به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات از رفع اختلال اینترنت حکایت دارد اما بررسی ها نشان می دهد اینترنت تهران و برخی شهرها همچنان قطع است و یا دسترسی به بسیاری از سایتها و پیام رسان ها از اپراتورهای مختلف با اختلال همراه است.

با این وجود پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص دلایل و جزییات این واقعه و زمان رفع مشکل تاکنون نتیجه نداشته و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخگو نبوده اند.