پروژه ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان اعلام می‌شود
پروژه ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان اعلام می‌شود

آی‌سی‌تی نیوز – با تشکیل کارگروه ویژه‌ در دولت با حضور چندین دستگاه با هدف شناسایی ظرفیت‌های کشور در حوزه ایمن‌سازی فضای مجازی، حرکت به سمت فضای مجازی ایمن و پاک با محوریت خانواده و به ویژه کودکان هدف گذاری شده است. معاون وزیر ارتباطات می گوید: با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در کشور […]

آی‌سی‌تی نیوز – با تشکیل کارگروه ویژه‌ در دولت با حضور چندین دستگاه با هدف شناسایی ظرفیت‌های کشور در حوزه ایمن‌سازی فضای مجازی، حرکت به سمت فضای مجازی ایمن و پاک با محوریت خانواده و به ویژه کودکان هدف گذاری شده است. معاون وزیر ارتباطات می گوید: با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در کشور می‌توان دغدغه روز خانواده‌ها در این باره را حل کرد.

به گزارش فارس، از زمانی که اینترنت در دسترس همه افراد قرار گرفت، نگرانی از آسیب های حضور غیر قابل اجتناب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، به یک دغدغه‌ تبدیل شده است.

با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی و تسهیل حضور افراد در فضای مجازی و اخیرا در پی شیوع ویروس کرونا در جهان که استفاده از اینترنت را چند برابر کرده است، این نگرانی ها تشدید شده است.

نگرانی در این باره مختص به ایران نیست و همه کشورها بنابر قوانین و عرف خود به شکلی با این مسئله درگیر هستند. همچنان که در اخبار متعددی تصمیم هایی جدید درباره وضع قوانین پیشگیرانه از وقوع آسیب و ضابطه مند کننده برای حضور کودکان و نوجوانان را می شنویم.

به طور کلی از حدود ۲۰ سال پیش، اتحادیه بین‌المللی مخابرات به دنبال حفاظت از بچه‌ها در فضای مجازی است و حاصل آن تصویب قوانین مرتبط در کشورهای مختلف و پیش‌بینی ساز و کارهایی مثل «کنترل والدین بر رفتار فرزندان» در سکوها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

چندی پیش هم کنگره آمریکا، مدیر اینستاگرام را برای پاسخگویی به نگرانی‌ها درباره آسیب‌های روحی و روانی این شبکه اجتماعی بر کودکان و نوجوانان احضار کرد و این شبکه مکلف شد تا تمهیداتی را برای حفاظت از کودکان و نوجوانان پیش‌بینی کند و این نگاه به وضع قوانین جدیدی در این شبکه پرطرفدار جهانی منجر شد.

 

*مطالبات مردمی برای اجرای اینترنت کودک و نوجوان

مطالبات مردمی برای اجرای اینترنت کودک و نوجوان مربوط به قشر خاصی نیست و اینکه افرادی که در سن قانونی نیست نباید ناخودآگاه در معرض همه نوع محتوایی قرار گیرند، یک اصل پذیرفته شده بین مردم است.

کاربران فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه پرسیده اند: چرا زمینه اجرای اینترنت کودکان فراهم نشده است؟

محمد سردبیر این سوژه فارس من درباره مطالبه خود به خبرنگار فارس، گفت: با پاندمی کرونا، حضور کودکان و نوجوانان را فضای مجازی افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در حالی که تقریبا در اغلب کشورهای پیشرفته و شبکه‌های اجتماعی معروف، محدودیت‌های سنی در دسترسی به منابع اینترنتی و عضویت وضع شده است، اما در ایران برای توسعه اینترنت پاک کودکان و نوجوانان و تعیین متولی دولتی، اقدام بارزی اتفاق نیفتاده است و با وجود آگاهی مسؤولان از عوارض ناشی از فضای مجازی، راهبردها و راهکارهای عملیاتی در این زمینه پیش‌بینی نشده است.

سردبیر این سوژه فارس من تاکید کرد: موضوع مهم تر این است که متولی مشخصی عهده‌دار اینترنت کودکان و پایش و تنظیم‌گری آن نیست. چرا در ایران فیلتر برای دسترسی کودکان وجود ندارد؟ چرا هنوز زمینه اجرای اینترنت کودکان و دسترسی‌های ایمن فراهم نشده است.

*راه اندازی خدمات تخصصی کودکان و نوجوانان در برنامه پیشنهادی وزیر ارتباطات

اما بررسی برنامه های عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد که از ابتدا راه اندازی خدمات تخصصی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در دستور کار این وزیر بوده است.

در این رابطه تهیه و ترویج ابزارهای حمایت از کودکان در فضای مجازی برای خانواده ها و پیگیری راه اندازی مراکز مشاوره برخط ویژه خانواده ها بـه منظور پشتیبانی از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را در نظر داشته است.

در ادامه فعالیت های زارع پور هم دیده ایم که او بارها به موضوع کودک و خانواده در فضای مجازی اشاره کرده است و در این باره با اعلام دغدغه های خود، از پیش بینی برنامه هایی برای حل این معضل سخن گفته است.

 

وعده راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان تا پایان سال

آبان ماه امسال بود که وزیر ارتباطات در سفر به قم در دیدار با مراجع تقلید، با تاکید بر راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان تا پایان سال، گفت: در اینترنت کودک و نوجوان آسیب‌ های موجود در فضای مجازی وجود نخواهد داشت و زیرساخت لازم برای استفاده پاک از اینترنت ایجاد می‌شود اما استفاده از آن برای خانواده‌ها اختیاری است. همچنین نرم‌افزارهای کنترل نیز مانند سایر کشورهای دنیا برای محافظت کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی در قالب این طرح در اختیار پدر و مادرها قرار خواهد گرفت تا این افراد کمترین ضربه را از این فضا ببینند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا فضای مجازی را به حال خود رها نمی‌کنند و حتی آن‌هایی که این فضاها را به‌وجود آورده‌ اند درصدد فرهنگ‌ سازی و جلوگیری از آسیب‌ های آن برآمده‌اند، حتی طراحان گوگل اجازه هر نوع استفاده‌ ای از این فضا را به نوجوانان خود نمی‌ دهند و سازوکارهایی را برای جستجوی ایمن و اخلاق مدار در این شبکه پیاده سازی کرده‌ اند.

 

تشکیل کارگروه ویژه‌ ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان در دولت

پس از آن در دی ماه بود که در پیگیری برنامه های حمایتی از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ آموزش‌وپرورش و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما و مدیران شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت همراه و ثابت، صاحبان سکوهای توزیع محتوا و تولیدکنندگان خدمات و محتوا در فضای در نشست هم‌اندیشی «خانواده و فضای مجازی» دور هم جمع شدند و از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای پیگیری ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان خبر دادند.

وزیر ارتباطات توضیح داد: در دولت کارگروه ویژه‌ای برای ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان تشکیل شده که وزرای ارتباطات و فناوری ارتباطات، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و نمایندگانی از مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی در آن حضور دارند و هدف از تشکیل این کارگروه، شناسایی ظرفیت‌های کشور در این حوزه است.

زارع‌پور ادامه داد: برای حرکت به سمت فضای مجازی ایمن و پاک با محوریت خانواده و به‌طور ویژه کودکان، نیازمند گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی و اقدام همه‌جانبۀ فرابخشی در لایه‌های مختلف ازجمله زیرساختی‌های ارتباطی، ابزارهای مراقبت از کودکان، تولید محتواهای مناسب و از همه مهم‌تر تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی هستیم.

*وزیر ارتباطات دست به کار شد

کمی بعد هم وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام دست به معرفی ابزارهای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی برای پدران و مادران زد.

او توضیح داد: کنگره آمریکا، چندی پیش، مدیر اینستاگرام را برای پاسخگویی به نگرانی‌ها درباره آسیب‌های روحی و روانی این شبکه اجتماعی بر کودکان و نوجوانان احضار کرد و این شبکه مکلف شد تا تمهیداتی برای حفاظت از کودکان و نوجوانان پیش‌بینی کند.

زارع پور افزود: بنا دارم با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان عزیز کشورم در فضای مجازی، هر هفته یکی از ابزارهای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را برای پدران و مادران معرفی کنم تا با استفاده از این راهکارها، امکان مدیریت حضور بچه‌ها در فضای مجازی فراهم و بخشی از نگرانی‌های آنها رفع شود.

اخیرا بار دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در حوزه فرهنگی یکی از دغدغه‌های جدی ما حفاظت از حریم خانواده‌ ها است و گفت: ما باید فضای امنی را برای کودکان و نوجوانان در بستر شبکه جهانی اینترنت فراهم کنیم.

وی افزود: اقدامات متعددی با کمک دستگاه‌های مختلفی در دستور کار داریم. یک‌ روز را به نام روز خانواده و فضای مجازی نام گذاری کرده ایم و در همین روز این اقدامات به سمع و نظر همگان خواهد رسید.

 

*پروژه خانواده و کودک در فضای مجازی دهه فجر رونمایی می شود

خبرنگار فارس سرانجام برنامه ها و وعده وزارت ارتباطات درباره ایمن‌سازی فضای مجازی برای خانواده‌ها و کودکان را از یک مقام مسوول در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کرد.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره مهم ترین طرح های در دستور کار این وزارتخانه در دهه فجر امسال، گفت: یکی از برنامه هایی که در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، بحث همراهی خانواده و کودک در فضای مجازی است که در حال برنامه ریزی برای موضوع هستیم.

وی گفت: معتقدیم یکی از روش هایی که می توان از آن برای تسهیل در همراهی خانواده و کودک استفاده کرد و دغدغه امروز خانواده ها را حل کرد استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای این کار است.

وی گفت: برای تحقق این هدف، به صورت میان مدت برنامه هایی در دستور کار است که بر این اساس از ظرفیت های موجود در این مسیر استفاده کنیم و آنچه که برای دهه فجر امسال در حال برنامه‌ ریزی برای معرفی آن هستیم و رویداد آن را برگزار خواهیم کرد هم از همین ظرفیت های موجود که کارهای خوبی در کشور انجام شده استفاده می کنیم تا به خانواده ها برای همراهی و مراقبت از فرزندان خود، کمک کنیم.