آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت برای حل مشکل کیفیت اینترنت گفت: کارگروهی را مأمور بررسی موضوع کرده ایم و بخشی از گره‌های کور شبکه ثابت که زیرساخت شبکه سیار است، باز خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور امروز دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت برای حل مشکل کیفیت اینترنت گفت: کارگروهی را مأمور بررسی موضوع کرده ایم و بخشی از گره‌های کور شبکه ثابت که زیرساخت شبکه سیار است، باز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور امروز دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی اصلاح مدل اقتصادی شبکه ارتباطی کشور گفت: آنچه مسلم است بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ما هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه پهنای باند و اینترنت تا پایان سال نخواهیم داشت.

وی افزود: اما با توجه به نرخ تورم کشور در سال‌های اخیر حتماً این تعرفه‌ها باید در سال آینده بازنگری شود وگرنه حوزه ارتباطات کشور امکان سرمایه گذاری را از دست می‌دهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دوستان در حال بررسی مدل اقتصادی هستند که زنجیره تولید تا توزیع محتوا در کشور را در بر می‌گیرد، اضافه کرد: ما باید مدلی را پیش بینی کنیم که هم حوزه ارتباطات و هم مردم و تولیدکنندگان خدمات و محتوا از آن منتفع شوند.

وی افزود: همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال کار روی این موضوع هستند و کارگروهی تشکیل داده‌اند که نتایج آن زمانی که مشخص شود اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نیم میلیون پورت فیبر نوری آماده واگذاری شد

زارع پور با اشاره به برنامه‌های بلند مدت وزارت ارتباطات در توسعه شبکه ارتباطات ثابت گفت: در حوزه ارتباطات ثابت عقب ماندگی بسیار داریم و عملاً در ابتدای راه هستیم اما عزم و اراده دولت این است تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت لازم برای ۲۰ میلیون خط فیبر نوری را فراهم کند.

وزیر ارتباطات گفت: این اقدام از هفته آینده کلید می‌خورد و ما نزدیک به نیم میلیون پورت فیبر نوری را در شهرهای مختلف آماده واگذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این یک کسب و کار ملی است و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند، گفت: راه اندازی بیست میلیون پورت فیبر نوری در حالت معمول یک پروژه هشت ساله است اما با اراده دولت و خانواده بزرگ ICT دور از دسترس نیست که در یک افق سه و نیم ساله به این ۲۰ میلیون خط در سراسر کشور دست یابیم.

 

برنامه کوتاه مدت زارع پور برای حل مشکل کیفیت اینترنت

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر برنامه‌های این وزارتخانه برای حل بحران کیفیت شبکه که وزیر ارتباطات پیش از این بر آن تاکید کرده بود، گفت: ما کارگروهی را مأمور کردیم که در حوزه سیار و ثابت تمامی نقاطی که قابلیت بهبود دارند را شناسایی کنند. این اقدام هم اکنون انجام شده و در مرحله اجرای عملیات بهبود هستیم که به مرور انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه‌هایی که امروز شرکت مخابرات در توسعه شبکه انتقال انجام داده است، گفت: بخشی از گره‌های کور شبکه ثابت به عنوان بکبن (زیرساخت) شبکه ارتباطات سیار نیز است که با توسعه شبکه انتقال این مشکل برطرف خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم با اقدامات در دست انجام به مرور مردم بهبود کیفیت را در شبکه ارتباطی کشور احساس کنند.

 

کارگروه سیاستگذاری خدمات شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد

وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق خدمات پایه کاربردی در شبکه ملی اطلاعات از جمله خدمات موتور جستجو و پیام رسان های بومی گفت: برای راه اندازی این خدمات نگاه مان این است که حتماً باید با کمک بخش خصوصی این خدمات در کشور شکل گیرد چرا که دولت ظرفیت لازم را در کلان موضوع ندارد اما در جاهایی که باید حمایت کند حتماً حمایت را در دستور کار قرار می‌دهد.

زارع پور ادامه داد: ما تاکیدمان این است که راه اندازی خدمات پایه کاربردی حتماً توسط بخش خصوصی در کشور رقم بخورد همانطور که پلتفرم‌های قوی در کشور وجود دارد و بخش خصوصی برای آنها آستین بالا زده است.

وی ادامه داد: خدمات پایه کاربردی با محتوا هم سر و کار دارد و باید در یک بستر کاملاً حساب شده این اتفاق بیفتد از این رو ما از حدود سه ماه پیش یک کارگروهی را به عنوان کارگروه سیاستگذاری خدمات شبکه ملی اطلاعات راه اندازی کرده و هر هفته جلساتی را در این زمینه داریم تا به یک مدل نهایی برسیم و با آن مدل تمام خدمات در کشور اعم از خدمات دولت الکترونیک، خدمات عمومی و خصوصی و خدمات پایه کاربردی را در یک قالب و با یک احراز هویت یکپارچه در اختیار مردم قرار دهیم. این برنامه‌ای است که ان شاء الله در آینده نزدیک مردم شاهد آن خواهند بود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: فاز اول پنجره خدمات دولت هوشمند بر اساس مصوبه روز پنجشنبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تا اردیبهشت ماه راه اندازی می‌شود همچنین ما یک پکیج برای حمایت از ارائه دهندگان خدمات پایه کاربردی ارائه کرده ایم که جزئیات آن را به موقع اعلام می‌کنیم.

 

نظر وزیر ارتباطات در مورد اختلال کلاب هاوس و رأی دیوان عدالت

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سرنوشت شبکه اجتماعی کلاب هاوس و رأیی که دیوان عدالت اداری در مورد اختلال آن داده است، گفت: من در مورد پلتفرم‌های فیلتر شده صحبت نمی‌کنم و مصوبه دیوان عدالت اداری نیز ربطی به این پلتفرم که از آن نام برده اید نداشته است.

وی توضیح داد: هیأت دولت مصوب کرده بود هر گونه اختلال در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدون دستور قضائی و طی کردن الزامات موجود مشمول جریمه است. این بخشنامه در دیوان عدالت اداری هم مورد بررسی قرار گرفته است. اجرای این حکم مراحل قانونی خود را طی می‌کند و روند آن را می‌توانید از دوستان ما در سازمان تنظیم مقررات سوال کنید.

وی گفت: ما به دنبال اعمال فشار غیرمنطقی بر اپراتورها نیستیم و هیچ اپراتوری حق ندارد سر خود بخواهد اعمال محدودیت برای هر پلتفرم یا مشترک داشته باشد. این یک قاعده است و ما با قاطعیت با آن برخورد می‌کنیم.

زارع پور گفت: اما از سوی دیگر نگاه سیاست زده به موضوعات این چنینی را در حوزه تخصصی ICT قبول نداریم و معتقدیم در مورد پلتفرم‌های فیلتر شده، طبیعتاً مسدود سازی باید صورت بگیرد.

 

در مورد تعرفه تلفن ثابت اوایل سال آینده تصمیم گیری می‌کنیم

وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت تغییر تعرفه تلفن ثابت گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد تعرفه بخشی از خدمات تلفن ثابت تصمیماتی گرفته است که این موضوع منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار خواهد بود که اول سال بعد در مورد آن تصمیم گیری می‌شود.

وی گفت: هر زمان این موضوع مصوب شد جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: توافق ما با مخابرات این است که افزایش تعرفه خدمات مخابرات باید صرف توسعه شود به این معنی که هر چه عایدی از محل افزایش تعرفه مخابرات ایجاد شود باید صرف توسعه زیرساخت‌ها شود.

زارع پور در مورد سرنوشت پروژه VDSL با توجه به اینکه وز ارت ارتباطات تمرکز خود را بر روی پروژه فیبر نوری گذاشته است، گفت: کمتر از ۱۰ درصد مشترکان اینترنت ثابت از سرویس VDSL استفاده می‌کنند و این تکنولوژی در دنیا نیز کم کم به انتها رسیده و کشورها به سم ورژن های جدید می‌روند.

وی افزود: بر این اساس ما نیز تمرکزمان را روی پرسرعت ترین تکنولوژی ارتباطات ثابت که همان فیبر است گذاشته ایم و قصد داریم برای پرسرعت شدن ارتباطات کشور از مواهب فیبر نوری استفاده کنیم اما اگر در گام آخر فیبرکشی مشکلات فنی وجود داشت طبیعتاً از مسیر VDSL استفاده خواهیم کرد.

 

رسانه‌ای شدن طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی اشتباه بود

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات چه تعاملی در تدوین طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی داشته است و آیا طرح مورد نظر این وزارتخانه در دست بررسی مجلس قرار دارد یا خیر گفت: ما به صورت مفصل با دوستان مجلس تعامل داشتیم و هم اکنون این طرح در کمیته‌ای در حال بررسی است و ما نظرات مان را در این باره داده ایم.

وی با بیان اینکه انقدر نسخه از این طرح زیاد ارائه شده است که به اسم وزارت ارتباطات از آن نام برده می‌شود، افزود: ما به دنبال اصلاح طرح هستیم و مطمئنم با ظرفیتی که در مجلس وجود دارد اتفاق خوبی برای مردم خواهد افتاد در عین حال ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی و رفع نگرانی‌های کسب و کارها و مردم را پیش بینی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نسخه ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات رسانه‌ای نشده است، گفت: ما طرح خود را به مرجع تخصصی دادیم و مرجع تخصصی بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی مجلس شورای اسلامی است. معتقدیم اتفاقی که از ابتدا به صورت اشتباه رخ داد این بود که بحث را رسانه‌ای و اجتماعی کردند در حالی که باید این مساله در جامعه نخبگانی حل شود. بنابراین این طرح تبدیل به یک نگرانی و دغدغه برای مردم شد. در حالی که می‌شد در یک فضای آرام تر و معقول تر در یک جمع نخبگانی مورد بررسی قرار گیرد.

زارع پور گفت: تاکید ما این است که به جای این تلاطم‌ها در یک فضای کارشناسی بحث دنبال شود تا منتج به یک مصوبه مشکل دار نشده و منافع مردم، کسب و کارها و فضای مجازی کل کشور در آن در نظر گرفته شود.

 

حوزه ICT باید مصون از نگاه‌های سیاست زده باشد

وی در پاسخ به این که چرا تغییرات مدیریتی نمود بارزی در وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم ندارد، با رد عدم تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه گفت: حوزه ما تخصصی است و باید مصون از نگاه‌های سیاست زده باشد.

زارع پور ادامه داد: من با تأمل تلاشم این است که بهترین مدیران را با اولویت اینکه از بدنه وزارت ارتباطات بوده و متخصص و متعهد باشند انتخاب کنم و در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات قائل به این منش و روش هستم و آن را دنبال می‌کنم.