مرور نیازهای ICT ایران در توافق با چین
مرور نیازهای ICT ایران در توافق با چین

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری اطلاعات در تشریح نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین گفت: گلوگاه‌های فعلی کشور در فضای مجازی از جمله پیام رسان بومی و گوشی داخلی با این همکاری قابل حل خواهد بود. محمدامین احمدلو در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سند توافق همکاری میان ایران و چین […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس فناوری اطلاعات در تشریح نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین گفت: گلوگاه‌های فعلی کشور در فضای مجازی از جمله پیام رسان بومی و گوشی داخلی با این همکاری قابل حل خواهد بود.

محمدامین احمدلو در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سند توافق همکاری میان ایران و چین که می‌تواند منجر به حل بسیاری از نیازهای ارتباطی کشور باشد، اظهار داشت: در صورتی که ایران در این سند همکاری، تنها مصرف کننده نباشد و بتواند از ظرفیت‌های دانشی و انتقال تکنولوژی چین استفاده کند، این توافق به نفع کشور است.

 

آینده ارتباطی جهان روی ۵G است

وی یکی از نیازهای جدی کشور را توسعه ۵G عنوان کرد و با بیان اینکه آینده ارتباطی جهان روی این فناوری در حال شکل‌گیری است، گفت: این به این معنا است که کشورمان یک سرمایه گذاری جدی و گسترده در این حوزه نیاز دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد. برآوردها نشان می‌دهد که برای توسعه فراگیر ۵G در داخل کشور به سرمایه گذاری چند ده میلیاردی نیاز داریم و اپراتورهای ارتباطی نیز مصرف کننده اصلی این تجهیزات هستند. با این وجود می‌توان با توجه به توافق همکاری با کشور چین، به این نیازها پاسخ داد. در این حوزه باید مشخص شود که چه سهمی را می‌توانیم خودمان با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم و تولیدکنندگان ما در این صنعت چطور می‌توانند نقش آفرینی کنند.

 

تحقق پروژه فیبرنوری خانگی با همکاری چین

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به پروژه دسترسی شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های جدی کشور برای تعامل با چین نام برد که مدت‌ها است بلاتکلیف باقی مانده و گفت: کشور مدت‌ها است که علاقه مند به ورود به FTTX بوده و نیازمند یک سرمایه گذاری گسترده است تا ارتباطات فعلی که عمدتاً مبتنی بر سیم مسی است را به فیبرنوری انتقال دهد. در این زمینه با پیوست‌های فناوری و الزامات مورد نیاز، می‌توان سهم جدی در این حوزه داشت.

احمدلو با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی مشخصی صورت گیرد که صرفاً تبدیل به یک مصرف کننده تجهیزات خارجی نباشیم، افزود: باید توجه داشت که تعامل ما در حوزه فاوا با طرف چینی با یک کشور دست چندم در این حوزه نیست. بلکه شرکت‌های چینی در حوزه تأمین کنندگان تجهیزات وندور اول دنیا به حساب می آیند و شرکت‌های پیشروی دنیا در این حوزه چینی هستند.

وی ادامه داد: در این توافق باید به توانمندی‌های داخلی خودمان نیز تمرکز داشته باشیم و رشد داخلی را از منظر شرکت‌ها و تولیدکنندگان جدی بگیریم.

 

خروج ۲.۵ میلیارد دلاری با واردات گوشی

این کارشناس به موضوع تولید گوشی موبایل به عنوان یکی دیگر از نیازمندی‌های مهم کشور اشاره کرد که در سند توافق ایران و چین نیز به آن اشاره شده و گفت: ما شاهد خروج ارز جدی در حوزه واردات گوشی موبایل هستیم. مطابق گزارش رسمی سال گذشته مبلغی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار به واسطه واردات گوشی موبایل، ارز از کشور ما خارج شده است.

وی گفت: ما باید به صورت جدی روی این حوزه سرمایه گذاری کنیم و ببینیم چه راهکارهایی را می‌توانیم به کار ببندیم تا در عین اینکه کیفیت محصولات حفظ شود و محصولات متنوع در اختیار مردم قرار گیرد، بتوانیم خروج ارز را تا حد قابل قبول و منطقی کاهش دهیم.

احمدلو با اشاره به اینکه لازم است با طرف چینی تعاملات صورت گیرد تا از توانمندی‌های این کشور در حوزه تولید گوشی استفاده شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۲۵ درصد سهم بازار گوشی کشور را چینی‌ها در اختیار دارند و با توجه به اینکه شرکت‌های چینی ممکن است علاقه مند باشند که سهمشان را در این بازار افزایش دهند، می‌شود بخشی از تولیداتشان در داخل کشور ما انجام شود. در همین حال حتی می‌توان نیم نگاهی به بازارهای منطقه‌ای داشت و ایران را به هاب تولید گوشی برندهای مطرح چینی در منطقه تبدیل کرد.

 

سهم بازار ایران از ترانزیت داده یک ششم اهداف برنامه است

این کارشناس با بیان اینکه موضوع دیگری که می‌شود با چینی‌ها وارد تعامل شد بحث سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت داده بین‌الملل است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید تا انتهای سال ۱۴۰۰ کشور به سهم ۳۰ ترابیت بر ثانیه از بازار تبادل داده و ترانزیت داده بین‌الملل برسد. اما در شرایط فعلی سهم کشور ما از این بازار کمتر از ۵ ترابیت بر ثانیه است. از این رو این یک بازار جدی است که می‌توان با توجه به توانمندی‌های چین در این حوزه و موقعیت ژئوپلیتیک کشور ما، سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم و شاهد ارزآوری و رشد اقتصادی برای کشور باشیم.

وی یکی دیگر از نیازهای این حوزه را سرمایه گذاری در بحث تجهیزات مخابراتی عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه گذاری روی چیپ ست‌ها که یکی از گلوگاه‌های کشور برای توسعه محصولات به روز مخابراتی با ظرفیت‌های بالا است، می‌تواند در این همکاری مورد توجه قرار گیرد.

 

رفع گلوگاه کشور در حوزه پیام‌رسان و موتور جستجو

احمدلو با بیان اینکه در حوزه‌های نرم افزاری، خدمات پایه کاربردی مانند تولید پیام‌رسان‌ها و موتور جستجو و ایمیل بومی یکی از الزامات اسناد شبکه ملی اطلاعات است که مانند همه کشورها قابلیت حکمرانی و حاکمیت را دارد و از نظر امنیتی و حریم خصوصی نیز برای هر کشوری مهم است، افزود: چین در چند سال اخیر در حوزه پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، پیام‌رسان و موتور جستجو توانسته به یک ظرفیت جدی برسد و نیازمندی و وابستگی به پلتفرم‌های آمریکایی را قطع کرده است. از این رو ما می‌توانیم از تجربیات این کشور در جهت انتقال دانش فنی و رفع گلوگاه‌های فعلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی عدم توسعه در حوزه پیام‌رسان و موتور جستجوی بومی را بازار کوچک و محدود داخل می‌دانند، از این رو می‌توان با این اشتراک، تولید پیام‌رسان را با هدف در اختیار گرفتن بازارهای منطقه‌ای و کشورهای فارسی زبان و مسلمان در دستور کار قرار داد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه از بسیاری از گلوگاه‌های فعلی کشور در حوزه ICT از بعد فناورانه و یا بعد بازار می‌توان با مشارکت با کشور چین رد شد، خاطرنشان کرد: می‌توان در این زمینه با توجه به بازار بزرگی که کشور چین در اختیار دارد، در حوزه تولید محتوایی تبادلاتی داشته باشیم. در این سند همکاری مهم این است که برای حفظ منافع کشور و ارتقای توان تولیدکنندگان داخلی، فراتر از مقوله خرید محصولات و تجهیزات به این همکاری نگاه کنیم و با این کشور تعامل راهبردی و گسترده در سطح بالا داشته باشیم.