ماجرای هک موبایل نخست وزیر سابق انگلیس
ماجرای هک موبایل نخست وزیر سابق انگلیس
گزارشی در مورد هک تلفن نخست وزیر سابق بریتانیا باعث انجام تحقیقات در این زمینه شد.

به گزارش سایبربان؛ پس از آن که یک گزارش رسانه‌ای اعلام کرد تلفن لیز تروس (Liz Truss)، نخست وزیر سابق بریتانیا، زمانی که وزیر امور خارجه بوده هک شده، دولت بریتانیا با تماس‌هایی تحقیقات را شروع کرد.

روزنامه بریتانیایی مِیل (Mail) گزارش داد که پیام‌های خصوصی بین تروس و وزرای خارجه بین‌المللی از جمله پیام‌هایی درباره جنگ در اوکراین و همچنین پیام‌هایی با کواسی کوارتنگ (Kwasi Kwarteng)، وزیر دارایی سابق، به دست هکرها افتاده است.

این روزنامه ادعا کرد که هک در جریان کمپین رهبری حزب محافظه‌کار در تابستان کشف شده که در نهایت تروس به عنوان نخست وزیر معرفی شد.

به گفته این روزنامه بریتانیایی با استناد به منابع ناشناس، عوامل مرتبط با کرملین در پشت این هک بودند.

سی‌ان‌ان (CNN) نتوانست به طور مستقل ادعاهای روزنامه انگلیسی را تأیید کند که آیا هک رخ داده یا چه کسی ممکن است پشت آن بوده باشد؛ اما برای دریافت اطلاعات با وزارت امور خارجه روسیه تماس گرفت.

سخنگوی دولت بریتانیا به سی‌ان‌ان گفت که دولت در مورد ترتیبات امنیتی افراد اظهار نظر نمی‌کند، اما سیستم‌های قوی برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری در اختیار دارد.

توبیاس اِلوود (Tobias Ellwood)، رئیس کمیته منتخب دفاعی دولت و نماینده حزب محافظه‌کار، در گفتگو با اسکای نیوز عنوان کرد که روسیه در انجام حملات سایبری و هک بهتر و بهتر می‌شود.

اِلوود اظهار داشت : «ما سخت‌ترین اقدامات را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم این اتفاق نمی‌افتد. این موضوعی است که کمیته اطلاعاتی و امنیتی باید بررسی بیشتری کند.»

احزاب اپوزیسیون بریتانیا خواستار تحقیق در مورد ادعاهای گزارش شده هستند.

ایوت کوپر (Yvette Cooper)، وزیر داخلی بریتانیا در سایه حزب کارگر در بیانیه‌ای توضیح داد که این گزارش مسائل امنیت ملی بسیار مهمی را مطرح می‌کند که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بسیار جدی گرفته شده است.

لایلا موران (Layla Moran)، سخنگوی روابط خارجی لیبرال دموکرات‌ها نیز در توییتی خواستار تحقیقات مستقل فوری برای کشف حقیقت شد.